Onterechte aanklacht fraude met gasmeter

Rakward
Topic Starter

Onterechte aanklacht fraude met gasmeter

#1 , 24 jan 2014 15:13

Op 16/01/2013 zijn wij verhuisd naar onze huidige woonplaats.

In september van dat jaar krijg ik een brief in de brievenbus dat ik de waardes van mijn gas/elektriciteits tellers moet doorgeven. Tijdens het nakijken van de waarden zie ik dat de gas-meter los hangt en heb deze terug tegen het apparaat geduwd om fantsoenlijk de meterstand af te lezen(kleine ruimte).

Ik stuur begin november(beetje laat, ik ben vergeetachtig) een mail met foto van de gasmeter naar onze energie-leverancier Eni. Zij laten wij weten dat ik bij Infrax moet zijn. Ik bel met Infrax om het probleem te melden en zij sturen een technieker langs om het probleem op te lossen.

De technieker repareert de GAS-meter en meld me dat er een fraude dossier opgemaakt zal worden omdat de meter loshangt(aan de linkerkant is deze los, de tandwieletjes aan de achterkant raken dus niet)

Vandaag in de brievenbus een brief gekregen:
"Schriftelijke uitnodiging met mededeling van rechten voor het eerste verhoor van een persoon die een misdrijf ten laste word gelegd"

Feiten waar ik over moet getuigen
"Diefstal, zonder geweld of bedreiging, zonder verzwarende omstandigheden(Gewone diefstal) inzake nutsvoorzieningen / fraude GAS meter vastgesteld op 26/11/2013"

Maar de technieker heeft voor hij vertrok de oude meterstanden opgevraagd en bleek dat de meterstand die ik in september heb gemeld hetzelfde was als het jaar ervoor, dus september 2012, 3 maanden voor ik in het huis woonde. Dus die gasmeter was al kapot nog voor ik in het huis kwam. De meterstand was sinds mijn ingave via internet in september lichtjes gestegen, maar niet genoeg om te overbruggen tot de datum dat de technieker langskwam, waarop hij concludeerde dat de gasmeter terug vanzelf dus loskwam.

Kan ik hiermee bewijzen dat ik niet schuldig ben aan fraude? Ik heb zelf melding gemaakt nadat ik in de ruimte ben moeten gaan waar de gasmeter hangt(kleinder dan 1m²), het is niet eerder gemeld omdat ik hier nooit kom. En de meterstanden bewijzen dus dat de meter al 3 maanden voor ik inhuisde kapot was.

Ga ik trouwens een strafblad krijgen als ze mij schuldig achten? Want dan word werk vinden in de toekomst wel heel moeilijk...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 24 jan 2014 15:22

Aangezien u voordeel hieruit heeft gehaald, bent u automatisch verdachte. Laat in uw verklaring vooral opnemen dat u zelf heeft vastgesteld dat er iets mis was en hiervoor zelf contact heeft opgenomen met de leverancier en netbeheerder (bewijsstukken hiervan meenemen), en dat de technieker aan u heeft gemeld dat de meterstanden ongewijzigd zijn al van lang voor dat u er woonde (ook bewijsstukken meenemen als u die heeft, anders vragen dat ze de gegevens zelf opvragen), en u vermoed dat de vorige eigenaar geknoeid heeft. Ook verklaren dat u er geen probleem mee heeft om een schatting van uw verbruik te laten maken, zodoende het verbruik van het voorbije jaar de vergoeden (eventueel reeds nu al vragen aan de netbeheerder, en bewijzen hiervan ook al vragen).

Wat vooral in uw nadeel spreekt, is dat u nog eventjes gewacht heeft om actie te ondernemen, dat u ook niets gemerkt heeft toen u de meterstanden overnam bij uw verhuis, en dat u niet is opgevallen dat u zo goed als niets verbruikt heeft bij de laatste meteropname.

Rakward
Topic Starter

#3 , 24 jan 2014 16:07

Wat vooral in uw nadeel spreekt, is dat u nog eventjes gewacht heeft om actie te ondernemen,
Ja er zit ongeveer een maand tussen het opmerken ervan en het doorgeven
dat u ook niets gemerkt heeft toen u de meterstanden overnam bij uw verhuis,
Viel ons niet op, wij hebben ook maar gewoon handtekening gezet op papier dat de huisbaas vast had. Zij had de meterstanden opgeschreven. De meter hangt los maar wel nog vast.

foto:
http://i980.photobucket.com/albums/ae28 ... fb6ad8.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij stond toen nog lichtjes tegen het apparaat aan wss, daardoor dat we het niet zagen denk ik.
en dat u niet is opgevallen dat u zo goed als niets verbruikt heeft bij de laatste meteropname.
Jawel dit viel me wel op ja, er was niks verbruikt, kreeg ook melding hiervan bij het ingeven op internet. Daarom(+ het feit dat hij loshing) dat ik ook melding ervan maakte dat hij kapot was.

Denkt u dat ik een veroodeeld word/strafblad zal krijgen hiervoor?

Reclame

Turaki

#4 , 24 jan 2014 16:12

Lijkt mij sterk, wel zal u verplicht worden om uw verbruik te vergoeden. Vandaar dat het beter is om nu al dit proberen in orde te brengen, om uw goede wil aan te tonen.

Rakward
Topic Starter

#5 , 24 jan 2014 16:29

Lijkt mij sterk, wel zal u verplicht worden om uw verbruik te vergoeden. Vandaar dat het beter is om nu al dit proberen in orde te brengen, om uw goede wil aan te tonen.
Ja, ik moet maandag naar het politie-bureu gaan, vandaag pas brief gekregen dus nu is het toch te laat daarvoor om het nog aan Infrax/Eni te vragen.

Ik dacht dat dit wel vanzelf zou gebeuren, er is alleen een rekening gestuurd voor het verbuik vanaf september tem de dag dat de technieker langskwam, zo'n 30 euro, raar sinds de technieker zei dat het een verbuik van maar 2 dagen was ofzo, dan zou het wel heel duur zijn...

Maar ik zal duidelijk maken dat het voor mij geen probleem is. Spaarcenten genoeg, speciaal voor dit soort onverwachte problemen. Als ik maar geen strafblad krijg.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”