Intrafamiliaal geweld - klacht intrekken

Saar_
Topic Starter

Intrafamiliaal geweld - klacht intrekken

#1 , 20 apr 2014 19:52

Goed, ik heb klacht ingediend voor Intrafamiliaal geweld. Dit gebeurde op woensdag. Intussen heb ik besloten om geen vervolging te wensen en zou de klacht graag terug intrekken.

Ik vind verwarrende informatie of dit mogelijk zou zijn. Ter info, de klacht werd wel voorzien van een medisch attest en er zijn foto's van de verwondingen gemaakt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 21 apr 2014 19:23

Ik betwijfel dat, anders zouden heel veel klachten onder dwang terug ingetrokken worden.

Persoonlijk vind ik ook dat u de politie zijn werk moet laten doen. Het feit dat er een medisch attest en verwondingen zijn zegt al veel. Een oplossing is aangeraden en de politie kan u en uw familie daarbij helpen.

BloodNight

#3 , 21 apr 2014 19:52

Slagen en verwondingen met eventueel arbeidsongeschiktheid is geen klachtmisdrijf. Met andere woorden: het is niet aan u om te beslissen of politie een Proces-verbaal maakt en dat het parket overgaat tot vervolging.
Dit is voor u eigen bescherming. De dader dient gestraft te worden.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2014 23:18

In de meerderheid van de feiten zal er aangestuurd worden door het parket om bemiddeling en opvolging via bemiddeling en of sociale diensten.
Voor de rest zie boven is geen klachtmisdrijf.
Effe heel cru in een van mijn cases was de vrouw bont en blauw geslagen maar wilde toch dat we tussen kwamen bij politie om de zaak te laten stoppen.
Het volgende dat ik van haar hoorde was een groot artikel op de voorpagina van de meeste kranten dat ze met een aantal messteken was afgemaakt.
De jonge vrouw is gestorven in de armen van een van de politiemensen .. totaal leeggebloed.

Gelukkig is er nu het systeem van IFG opvolging.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358" onclick="window.open(this.href);return false;

Saar_
Topic Starter

#5 , 16 mei 2014 12:47

Goed, dit is eerlijk gezegd belachelijk aan het worden. Ikzelf ben 4x moeten teruggaan om een vermelding te krijgen dat ik afzie van verdere vervolging.

Vervolgens moet mijn ex na meer dan een maand naar de politie gaan. Blijkbaar hebben zij een verslag van het ziekenhuis dat de verwondingen een week oud zouden zijn ipv 4 dagen. Aangezien ik had verklaard dat mijn zoontje de week voordien bij me was, krijg ik een sociaal onderzoek om de leefomstandigheden van mijn kind te controleren.

Er was voorheen NOOIT iets gebeurd. Mijn kind was NOOIT aanwezig bij eender welke slagen of verwondingen. De blauwe plekken waren effectief van het moment dat er klacht is ingediend. Omdat er TOEN geen verwondingen zichtbaar waren, hebben ze TOEN geen pv opgesteld, de enige getuige niet verhoord enz... Laat het effe duidelijk zijn dat ik op dat moment een kleedje droeg waarop mijn schouders en benen zichtbaar waren. Als ze toen geen blauwe plekken zagen, kan het toch onmogelijk zijn dat ik blauwe plekken van 20 cm doorsnede had op dat moment.

Mijn vriend wordt nu bekeken als iemand die zijn vriendin al weken sloeg enz... en ik krijg een sociaal onderzoek. Zelfs de advocaat naar wie ik gestapt ben zei dat het makkelijker was om van een klacht voor verkrachting dan van intrafamiliaal geweld af te komen. Dit klopt toch helemaal niet???

Ook staat de politie reeds weken hier op 50 meter van mijn deur. Houden blijkbaar mijn doen en laten in de gaten, want toen mijn ex verhoord werd, kreeg hij de opmerking van de politie-agente dat ze hem gezien had bij mijn thuis.

Dit overigens op dezelfde dag dat hij een verhoor had bij de politie, maar geen verklaring kon afleggen, want de politie-agente in kwestie was die dag niet aan het werk.

Ik begrijp er eerlijk gezegd niks meer van. Kan iemand me nog vertellen wat ik het best doe? Er zijn intussen al zoveel fouten gemaakt in het onderzoek bvb de getuige die niet werd ondervraagd + het is nu te laat om hem te ondervragen, ik krijg een sociaal onderzoek voor mijn zoontje dat er niet was op het moment van de feiten, mijn blauwe plekken die ouder zouden zijn dan ze daadwerkelijk zijn enz...

Volgens mijn advocate kunnen we bemiddeling aanvragen, maar dit lijkt me ook maar raar, aangezien dat schuld bekennen zou zijn, terwijl de blauwe plekken van zogezegd een week voor de feiten zijn.

Franciscus

#6 , 16 mei 2014 19:03

Hoe kan de politie een verslag van ziekenhuis hebben?
Bij mijn weten kan u een attest afgeven dienstig voor politie maar ziekenhuis kan zomaar geen gegevens over uw medische toestand aan politie geven.

Normaal wordt iemand die (Salduz wetgeving type 3 ) uitgenodigd na enkele weken op vraag van het parket.
Op die uitnodiging zal datum en uur staan en bij wie.

Herlees mijn vorige post.

Saar_
Topic Starter

#7 , 16 mei 2014 19:54

Er stonden normaal 2 data op het onderzoek, er stond 1 dag op met datum en uur bij. (2 maal dezelfde) Toen mijn ex zich ging aanbieden was er effectief geen politie-agente beschikbaar, aangezien die wel voor mijn thuis stond.

De politie heeft volgens haar zeggen idd een verslag van het ziekenhuis, hoewel ik slechts naar de huisarts geweest ben. Ziekenhuis was later.

Zoals ik zeg, dit onderzoek trekt op niks.

Franciscus

#8 , 16 mei 2014 21:41

Politie kan GEEN info van het ziekenhuis krijgen alleen U kan die aan hen bezorgen.
Of parket moet een ONDERZOEKSRECHTER hebben aangesteld die uw medisch dossier heeft laten opvragen.
Dat wil zeggen dat er een afgevaardigde van de ORDE DER GENEESHEREN samen met een officier van gerechtelijke politie zich aanbieden bij het ziekenhuis en in het bezit van een bevel tot overhandigen van dit medisch dossier aan de afgevaardigde. Dan wordt er een procedure afgehandeld - dossier in omslag en verzegeld naar OR die het aan een aangestelde deskundige (meestal een professor geneeskunde) deze zal het lezen en zijn verslag uitbrengen.

Is op dat politiebureau maar één politie-inspecteur aanwezig .....

Dan zijn er dus meerdere tussenkomsten van zowel huisarts en ziekenhuis...
En voor welke feiten is er dan allemaal PV opgesteld.
Voor elk feit afzonderlijk of voor alle feiten in een maal.

In principe is er in elke politiezone iemand die zich specifiek met IFG zaken bezig houdt en die als dossierbeheerder alle kantschriften van het parket krijgt om verder uit te voeren.

Saar_
Topic Starter

#9 , 17 mei 2014 13:18

Dan liegt de politie-agente dus? Volgens haar wees de 'verkleuring' van enkele blauwe plekken op oudere blauwe plekken. Er zijn op dat moment foto's gemaakt van alle blauwe plekken die ik had, ik weet ook niet of ik ergens tegen gelopen kan zijn meer dan een maand geleden zodat er misschien 1 of 2 oudere bij zijn. Er is geen onderzoeksrechter aangesteld. Ik heb niet eens een vaste huisarts, dus een medisch dossier opvragen lijkt me ook moeilijk. Ben zelden ziek. Het enige wat ik heb bezorgd is een klein attest met de plekken van de blauwe plekken. That's all.

Het is één van de grootste steden in het land, bijgevolg zijn er meerdere politie-inspecteurs :)

Er zijn helemaal geen meerdere tussenkomsten. Er hebben zich slechts 1x feiten voorgedaan. Er is bijgevolg dus ook maar 1 PV.

Franciscus

#10 , 17 mei 2014 13:50

Volgens haar dat is geen medisch bewijs ... alhoewel verkleuring van een blauwe plek gezien de wijziging van kleur wel een indicatie kan zijn.
Zolang we hier geen tijdslijn hebben kunnen we zo blijven discuteren.
Er zijn feiten op datum X
er is aangifte op datum Y
Er wordt getracht te klacht in te trekken op datum A
Er is een aangifte gedaan maar geen PV opgesteld ...versta ik niet goed want IFG wil niet alleen zeggen fysieke slagen en verwondingen.
Of er iemand liegt kan ik ook niet zeggen.
Dus een verhaal met alle feiten en data dan kunnen we aan het verhaal aan uit.
IFG feiten worden niet onder de mat geveegd noch bij de politie noch bij de parketten.

Hebt u gesproken met de IFG dossierbeheerder van uw lokale politiezone?
Indien u er ook niet meer aan uit kan ...ga eens praten met de dienst SLAchtoffer ZOrg van uw lokale politie. Deze mensen zijn gebonden door hun beroepsgeheim (als hulpverleners) ook tegenover de politie maar kunnen wel alles opvragen bij de andere politiediensten.

Saar_
Topic Starter

#11 , 17 mei 2014 14:31

Er zijn feiten op datum 14/04, aangifte is gebeurd op 18/04, aangezien volgens de politie er geen zichtbare verwondingen waren op 14/04. Op datum 15/04 ben ik naar het ziekenhuis gegaan wegens andere problemen en werd me gesommeerd om aangifte te doen, gezien alle verwondingen en er misschien onzichtbare schade was, gezien de grootte van de blauwe plekken. Op 16/05 ging ik dan naar de huisarts om een document af te halen welke de verwondingen noteerde. Dit alles op aanraden van de spoedarts.

Op data 21, 22, 24 en 25/04 werd getracht de klacht in te trekken. Niet mogelijk. Enkel een toevoeging aan het pv kon dat ik geen vervolging wenste op de laatste datum. Dit is ook gebeurd.

Pv is opgesteld op 18/04. Aangifte werd reeds op 14/04 gedaan, namen en telefoonnummers van getuigen enz genoteerd, maar niks mee gedaan dus.

Conclusie: geen zichtbare schade op 14/04, attest van huisarts en vaststellingen door spoedarts respectievelijk 1 en 2 dagen later. Attest van huisarts binnengebracht, vaststellingen door spoedarts niet. In totaal 12 blauwe blekken waarvan 2 met +20 cm doorsnede. 1 op mijn schouder, had zichtbaar moeten zijn indien ze voordien waren gebeurd, gezien de kleding die ik droeg op 14/04. Geen zichtbare schade volgens politie-agente. Sociaal onderzoek, gezien volgens verslag van arts enkele verwondingen van eerdere data waren +-10/04, hoewel dit niet klopt. Ik heb nooit een document binnengebracht waarop dit stond. Ik heb enkel een verslag van de huisarts met de plekken van de verwondingen binnengebracht. En ja, ik heb dit document gelezen.

Gedurende heel deze periode tot nu staat er dus enkele keren per week een combi met de politie-agente die het onderzoek voert op nog geen 50 meter van mijn deur. Mijn ex werd gesommeerd om op 15/05 tussen 07 en 12h zich aan te bieden bij het politiekantoor. Dit gebeurde ook. Hier werd verteld dat de agente niet aan het werk was en hij de dag nadien maar moest bellen voor een afspraak. Intussen hebben mijn ex en ik terug contact en kwam hij nadien bij me. Hier werd hij gezien door de agente die zogezegd niet aan het werk was.

Ik heb niet gesproken met een IFG-dossierbeheerder, noch met de dienst SLAZO.

Overigens hebben zo'n blauwe plekken geen blauwe kleur, eerder paars/rood en dat is in mijn ogen geen verkleuring. Later werden ze geel/groen.

Franciscus

#12 , 17 mei 2014 19:04

Een hematoom of beter in dit geval een ecchymose is een plaats op het lichaam waar een bloedvat gescheurd is. Kan onmiddellijk optreden maar indien bloedvat wat dieper in lichaam ligt kan de verkleuring pas optreden na een bepaalde tijd. Na verloop van tijd wordt de kleur anders en gaat over naar inderdaad geel groen.
Lijkenvlekken zijn ook bloed ophopingen die zich na enige tijd manifesteren op een dood lichaam. Ze hebben de eigenschap eens gevormd zich niet meer te verplaatsen zo kan men een verplaatsing van het lichaam vaststellen.

Als u op 14/4 al aangifte komt doen moet men op dat ogenblik al PV opstellen gezien IFG niet alleen fysiek maar ook psychisch geweld omvat. Dus waarom is er die dag geen vaststelling gebeurd
NA de opname van de aangifte had u naar uw arts kunnen gaan.
U spreekt nu zelf wel dat u naar het ziekenhuis bent gegaan dus als u daar onderzocht bent IS daar wel degelijk een verslag opgemaakt. Anders hebben die hun taak ook niet gedaan.
Wiens verslag spreekt van enkele dagen vroeger..... tijdstip van verkleuring is niet bij alle uitstortingen/personen op hetzelfde uur U. Daar zitten afwijkingen op. Net zoals op vb lijkstijfheid kan door allerlei omstandigheden beïnvloed worden.

Een grote zone moet zo wie zo beschikken over die twee diensten die ik vernoemd heb.
Niet aan het werk ...mogelijk niet op bureau maar wel aan het werk. In grote zones is niet iedereen van iedereen zijn dienstrooster op de hoogte.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”