Wijderzijds slagen en verwondingen

DavyV
Topic Starter

Wijderzijds slagen en verwondingen

#1 , 19 mei 2014 14:26

Vorige donderdagnacht heb ik het aan de stok gekregen met een andere jongere. Er is langs beide kanten geslagen, enkel door mijzelf met een glas, hoe dom ik ook was..

Het verhaal:
Ik was met vrienden gaan feesten in cafe d'anvers. Op een bepaald ogenblik wordt een vriend van mij buitengezet. Ongeveer tegelijk nog iemand anders die we niet kende. Als ik buitenkom staat mijn kameraad er al en 3 meter verder die andere persoon. Ik hoor die persoon zeggen "die andere gast met zijn lekker wijf is ook buitengezet" (mijn kameraad had zijn vriendin mee die nacht). Ik had meer dan genoeg gedronken dus met mijn stomme kop reageer ik erop en zei ik "beetje respect voor de vrouwen, jij lijkt dan nog maar 10 jaar oud". Die persoon is agressief op mij afgestapt en tussen zijn geroep gaf hij mij een slag in mijn gezicht en nog 1 op mijn oor. Mijn reactie was meteen terugslaan maar heel stom van mij, ik had mijn glas nog vast.

Ik denk nog geen minuut erna was de politie al ter plaatse. Ik werd in een ambulance geduwd en van die andere persoon weet ik het niet. Mijn hand was wel wat gekwetst door het glas. Ze hebben het oppervlakkig schoon gemaakt en ze zijn nadien met mij naar het ziekenhuis gereden. Na daar een uur te hebben gezeten, hebben ze de wondes geplakt. Daarna brachten ze me naar een klein politiekantoor. Daar hebben ze al mijn bezittingen afgenomen (ik had ook wel wat cannabis mee), ze stopten me in een cel en een uur erna haalden ze me er weer uit om naar een ander kantoor te rijden.

In het andere kantoor werden er vingerafdrukken en foto's genomen. Daar werd ik weer in een cel geduwd en moest ik wachten tot de volgende shift begon. Rond 6u haalden ze me eruit en brachten ze me weer naar het eerste kantoor waar ik al mijn bezittingen terugkreeg, ook de cannabis.

Ik heb een brief meegekregen waarop staat 'wederzijds slagen en verwondingen' met een uitnodiging om deze week mijn verklaring te gaan afleggen.

Wat mijn vragen nu zijn hier omtrent.

- Ook al heeft hij als eerste geslagen, ik ben altijd in fout door het glas zeker?
- Wat voor gevolgen kan dit hebben?
- Neem ik, als ik mijn verklaring ga afleggen best iemand mee die erbij was? Als getuige.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mei 2014 19:02

Raar, commissariaat voor Verversrui is Oudaan 5 dat is een blok van 15 verdiepingen dus zo klein zal het niet geweest zijn.
Daarna bent u naar de Noorderlaan gebracht - ook niet zo klein betreft de vroegere kazerne van de 6de linie.
U wordt vervolgd voor een Salduz III feit wederzijde slagen met al of niet werkonbekwaamheid tot gevolg.
Mogelijk ook nog voor dronkenschap en bezit van gebruikshoeveelheid cannabis...
Vermoedelijk zal op de uitnodiging staan dat u het recht hebt voorafgaandelijk een advocaat te raadplegen.
En nee een getuige mag u niet meenemen want een gerechtelijk onderzoek is geheim, niet tegensprekelijk en schriftelijk.
U hebt wel recht op een copie geen afschrift van uw verhoor maar dat kan (tijdelijk) geweigerd worden wegens gevaar van collusie.

Salduz regeling algemeen

Cat een als getuige, slachtoffer of benadeelde
Cat twee als 'verdachte' feit geen 'aanhouding' mogelijk dus feiten lage bestraffing <1 jaar en alle feiten inzake van verkeer
Cat drie als verdachte... u krijgt de raad SCHRIFTELIJK dat u voorafgaandelijk een advocaat mag raadplegen u bent NIET van uw vrijheid beroofd feit = > 1 jaar
Cat vier als verdachte van hun vrijheid beroofd => 1 jaar of <1jaar of verkeer
De reden van het verhoor wordt in termen artikels wetgeving medegedeeld. In die gevallen is uitnodiging schriftelijk gezien parket dit heeft opgelegd.

Uiteraard is dit steeds voor een EERSTE verhoor in een zaak. Dus niet voor strafuitvoering, intake gesprek of voor een verkeersboete of voor een gevangenisbriefje of voor een adresinschrijving enz enz ....
Telefonisch geeft men GEEN info aan iemand die men niet persoonlijk kent, lijkt me logisch.
U kan wel een andere verhoorder wensen maar niet eisen.
U kan dat wel vermelden in uw verhoor met opgaaf van reden.

Voor cat 1-2-3 is er bij verhoor geen advocaat toegelaten tenzij beslissing magistraat.

Sinds 1 september 2013 is de vernieuwde Salduz-regelgeving van kracht. Wat houden die recente wijzigingen concreet voor de burger in?

Uitbreiding van de rechten
De expliciete kennisgeving aan de persoon die verhoord wordt van zijn/haar vrijheid en het recht om te gaan en te staan waar men wil.
Uitbreiding van de kennisgeving naar advocaat
Beknopte samenvatting van de ten laste gelegde feiten
Voorafgaand aan het vertrouwelijk overleg (cat IV)
Vermelding in het proces-verbaal
Specifiek opgenomen in de uitnodiging voor de verhoren andere dan Cat IV

SALDUZ III voor verkeer
Met ingang van 1 september 2013 wordt de Salduz-III-regeling ook toepasselijk op verkeersgerelateerde feiten.
Mogelijkheid tot registratie als benadeelde persoon
Deze registratiemogelijkheid is vast opgenomen op het einde van het verhoorblad / -sjabloon.

DavyV
Topic Starter

#3 , 21 mei 2014 11:14

Het 2de kantoor waar ze me naartoe brachten was de Oudaan.

Dus ik en de tegenpartij worden dan vervolgd voor een Salduz cat 3 feit?
Ik heb ook al een paar keer gehoord dat het waarschijnlijk niet eens tot de rechtbank gaat komen. Maar ik betwijfel dit door het glas, best niet te hard op hopen zeker? Ik ga morgenavond gewoon mijn verklarig afleggen zonder advocaat.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”