Kan ik hiermee naar de politie?

joppe_superheld
Topic Starter

Kan ik hiermee naar de politie?

#1 , 12 mei 2014 13:08

Mijn ex en ik zijn nu al een tijdje uiteen, ik ben in verwachting van hem. Maar dat is een andere zaak.
Ik ben bij hem weg wegens psychische mishandeling en verwaarlozing. ( Moest eerst in het ziekenhuis belanden om dat te beseffen )
Nu laat hij mij niet met rust. Zowel rechtstreeks als onrechtstreeks.

Eerst en vooral hebben we al laten weten dat ze mij met rust moeten laten, zeker tot na de bevalling. ( Ik heb een moeilijke zwangerschap en moet alle stres vermeiden ). Ze negeren dit.

Hij stuurt me smsjes met de meest onbenullige vragen of boze smsen als ik niet antwoord. Ik word gebeld door een anoniem nummer. De beller ( of bellers soms ) is dan stil of schiet uit in het lachen. ( als ze lachen zijn ze met meer ) en dan hangen ze op. Als ik niet oppak bellen ze twee keer. De tweede keer laten ze het maar een 3 keer overgaan voor ze zelf ophangen.
Ook op ons vast toestel krijgen we van deze telefoontjes. Ik heb alle anonieme telefoonnummers laten blokkeren. Ik negeer alle smsen.

Ook via zijn familie probeert hij contact met mij te leggen. hij laat zijn moeder bellen naar ons. Haar hebben we de zelfde boodschap gegeven. ' Niets tot na de bevalling '.

Ze vallen ook mijn familie lastig. Als ze mij niet kunnen te pakken krijgen, proberen ze het via mijn moeder. Gelukkig steunt zij mij volledig en laat hen duidelijk verstaan dat ze mij met rust moeten laten.

Plots willen al zijn facebook vrienden mij toevoegen. Dat vind ik een erg vreemd fenomeen. Waarom pas nadat het gedaan was tussen ons? Waarom zelfs pas sinds hij mij lastig valt? Ik heb iedereen geblokkeerd ( en dat was veel werk ), ook hij kan mijn berichten niet zien. sinds dien vragen veel valse/nieuwe profielen om vrienden te worden met me.

Dan verder nog:
aan de buitenwereld verteld hij een erge leugen. Hij verteld dat ik 'expres zwanger ben geworden'. Dat ik hem misbruikt heb. Dat ik hem gebruikte om zwanger te worden.

Kan ik hiermee naar de politie stappen? Dit moet echt stoppen. Dit is psychisch te zwaar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
joppe_superheld
Topic Starter

#2 , 12 mei 2014 14:56

Repelsteel,

Ik zie dit zeker als positief advies, dank daarvoor.

Het blokkeren of afkappen van de communicatie is gekomen omdat voorgaande gesprekken niet op respectvolle manier gebeurde. ( Langst zijn kant toe. ) een gesprek voeren lukt niet.

Ik zal zeker zoeken naar gelijkaardige vragen.

Dank

Vandebos

#3 , 12 mei 2014 15:08

Als het lastigvallen niet stopt heeft u slechts één halve oplossing:

- Aangetekend ex-partner op de hoogte brengen dat u niet meer door hem, zijn vrienden of familieleden op eender welke wijze wenst gecontacteerd te worden. Dat u op het gepaste tijdstip met hem contact zal opnemen. Dat dit verzoek zich uitstrekt tot al uw familieleden. Dat u bij niet respecteren hiervan verplicht zal zijn telkenmale opnieuw klacht neer te leggen bij de politie en met pv's en voorgaande vaststellingen via het gerecht een contactverbod bij vonnis zal laten opleggen.

- bij ieder overtreden van dit verzoek melding of klacht neerleggen bij politie.

- wat betreft GSM, pay & go kaart aanschaffen en nr enkel doorgeven aan diegenen waarvan u wenst dat ze u nog contacteren. wat betreft vast nr, bij provider een nieuw vast nr aanvragen dat niet wordt vermeld in gidsen en 1207 diensten.

Reclame

joppe_superheld
Topic Starter

#4 , 12 mei 2014 15:39

Dank u Vandebos. ga uw raad opvolgen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mei 2014 23:09

Intrafamiliaal geweld.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358" onclick="window.open(this.href);return false;
Zowiezo gaan praten met de dienst SLAchtofferZOrg van uw lokale politie.
Eventueel wordt u doorverwezen naar dienst Klachten en aangiften en of persoon verantwoordelijk voor IFG.
Politie kan/zal een bevelschrift krijgen om van uw vast en uw GSM alle oproepen die gedaan werden te laten opvragen (via uw operator) en dan zo de gegevens van de gebelde nummers en de eigenaars bekomen van deze operatoren.
Operatoren zijn verplicht deze te geven gezien bevelschrift.

Los van bovenstaande dit kan eveneens als belaging (stalking) worden beschouwd is een van de weinige klachtmisdrijven dus u moet uitdrukkelijk vermelden dat u vervolging wenst.

joppe_superheld
Topic Starter

#6 , 13 mei 2014 12:42

Zoals Vandebos heeft aangeraden heb ik een aangetekende zending gestuurd.
Indien hij nu niet stopt, ga ik naar de politie. Wat kan de politie dan ondernemen?

Vandebos

#7 , 13 mei 2014 12:46

Zie advies Franciscus. Daarenboven zijn de meldingen en Opgestelde PV's later, indien nodig, een vorm van onweerlegbaar bewijs.

Indien onderling overleg en wederzijds respect falen, wat spijtig genoeg bij koppels die uit elkaar gaan eerder regel dan uitzondering is, dan dient u zich te wapenen met alle mogelijke vormen van bewijs dat u zich van uw kant op correcte en verantwoorde wijze heeft gedragen én niet heeft nagelaten de nodige stappen te zetten om de andere partij tot het stoppen van zijn hinderlijke acties te overtuigen. Niet gemakkelijk en nooit leuk maar het alternatief is nog minder leuk.

eylis

#8 , 13 mei 2014 12:48

door de veelvuldigheid en het repetitief karakter van de feiten kan "belaging" vastgesteld worden. en dat is een strafbaar feit. Dus bij de plotie telkens klacht neerleggen en het hele verhaal doen. GSMgestalk ed ook mededelen (cfr fransiscus) Alleen op basis van het weerkerende karakter van deze feiten kan "belaging" vastgesteld worden. Juridische definitie: handelingen en acties die door aard en repetitief karakter de bedoeling hebben de persoon (slachtoffer) bewust te verontrusten.
en dat is het wel, drenk ik.

joppe_superheld
Topic Starter

#9 , 13 mei 2014 13:06

Op de momenten dat hij mij zelf niet contacteert laat hij anderen mij contacteren of mijn familie contacteren. In mijn ogen doet hij dit expres, zodat het dan niet repetitief zou overkomen. Hoe zien ze dit, juridisch gezien?

hartelijk dank voor jullie antwoorden trouwens.

Kingfisher

#10 , 29 mei 2014 09:31

Hou er ook rekening mee dat het niet wederszijds mag zijn. Stuur dus in geen geval boze berichten terug.

Vandebos

#11 , 29 mei 2014 10:58

Inderdaad, oproepen niet escaleren, naam beller vragen, de beller gewoon vriendelijk meedelen dat u uw ex reeds bij herhaling mondeling schriftelijk en aangetekend op de hoogte heeft gebracht dat u geen enkel direct of indirect contact met hem wenst, dat de beller zich heeft laten misbruiken door uw ex-partner, dat u zodra dit gesprek voorbij deze oproep met naam bij de politie zal melden voor proces verbaal hangende de gestarte procedures en dat het bijgevolg mogelijk is dat deze met de beller contact zullen opnemen om hun dossier te vervolledigen. Dat u hem in het kader van de strafwetgeving op stalking en obsessief pestgedrag ten zeerste aanraadt zich niet meer door uw ex te laten misbruiken aangezien dat als collusie (samenwerking) kan geïnterpreteerd worden. Dat u nu dit gesprek verbreekt en hem een prettige dag toewenst.

Schrijf eventueel een kleine tekst uit die u handig in de buurt houdt.

Keywords: politie, onderzoek, strafwetgeving, stalking, misbruik, collusie, melding, PV.

Werkt meestal als een droom.

Franciscus

#12 , 29 mei 2014 22:33

Misschien nog bij vermelden dat de door parket gevorderde onderzoeksrechter een verder uitgebreid telefoononderzoek kan bevelen en mocht de telefoon verschillende malen voorkomen dat u in persoon mogelijk nog zal kennismaken met deze onderzoeksrechter voor een 'gesprekje' van persoon tot persoon.
Stalking in kader van iFG wordt bij parketten en OR 'redelijk' serieus genomen.

joppe_superheld
Topic Starter

#13 , 06 jun 2014 22:07

Geen zorgen, ik heb al zijn berichten en oproepen genegeerd. Zelfs er vriendelijk op in gaan werkte niet, was te merken uit het verleden. Het enige wat heeft gewerkt was de aangetekende brief.

Nu echter heb ik een antwoord gekregen van zijn advocaat. Deze brief duid dat ik " het recht niet heb " om een aangetekende brief te sturen (??!! ).
Mijn ex heeft schrik dat ik hem zijn kind wil afnemen, terwijl ik net wil gaan voor een mooie gelijke verdeling binnen co-ouderschap. ( Ik denk nog steeds 1st aan mijn kind, ipv aan mezelf ).

Het enige wat ik niet wou is constant lastig gevallen te worden. Ik durfde de deur niet meer open doen, zonder uit het raam te kijken, zo erg was het geworden.
Ik heb geantwoord naar de advocaat dat ik deze brief heb geschreven omdat mijnheer de grenzen niet respecteerde ( dat heeft hij de advocaat er natuurlijk niet bij gezegd ;) ) en dat ik hem niet zijn kind wil afnemen. ect...

De advocaat heeft wel degelijk ingezien dat de brief die ik stuurde niet verkeerd was en dat ik het beste met mijn ex ( puur voor mn kind ) voorheb.

hij laat me nu wel met rust. En dat is goed. Als hij nu de grenzen leert respecteren zal het later hopelijk goed lopen.
bedankt iedereen.

Franciscus

#14 , 06 jun 2014 22:26

Als hij of zijn familie u of uw familie nog lastig vallen dan gaat u zeker weer aangifte doen.
De uitnodiging die zij dan krijgen is niet van u maar van de politie.
Een advocaat moet hij ook niet meer zoeken want die heeft hij dan al. 8_)

skabalie

#15 , 07 jun 2014 00:06

gerechtelijke tips kan ik u niet geven.Maar als u een smartphone heeft,dan kan je gebruik maken van een app,die de mogelijkheid heeft enkel de door jou gegeven nummers mag overgaan en ook de berichten.Dus iedereen mag je bellen,je wordt er niet door gestoord en je rust wat belangrijk is volgens mij voor je zwangerschap komt terug.Die app,houdt wel alles bij,en ook de berichtjes,maar u wordt er niet door gestoord.Indien U het niet aankan,dan kan U een vertrouwenspersoon al die misplaatste telefoons en berichten laten exporteren naar een bestand,en bepaalden,kan je via bleutooth sturen naar je pc,laptop of misschien tablet.Dit document met alles erop en eraan,kan je dan geven aan de bevoegde diensten.Bij een vaste lijn ligt het moeilijker.Enkel geavanceerde toestellen,werken met witte lijsten,en anderen,geraken niet bij u binnen.Want een andere prive nummer nemen,is niet altijd een oplossing.Want als iemand het geluk heeft vriendjespolitiek te hebben bij je operator,dan ben je gezien.Je kan misschien ook overwegen klacht in te dienen bij facebook.Ik heb er nog gehoord,dat facebook gevolgen geeft aan grove klachten.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”