Diefstal, informaticafraude, ... Door bankbediende

TV003
Topic Starter

Diefstal, informaticafraude, ... Door bankbediende

#1 , 02 jul 2014 15:09

Beste,

Ik zit met het volgende:

2 jaar geleden ben ik met mijn toenmalige vriend uiteen gegaan. Wij hebben toen enkele afspraken op papier gezet, niet laten registreren bij een notaris.
Ik heb toen mijn persoonlijke bankkaart van de gemeenschappelijke rekening aan hem gegeven, omdat hij die rekening ging afsluiten.

Ik had toen een huurgeschil met mijn huisbaas, huurcontract stond alleen op mijn naam, en er is een rechtzaal ingespannen, dewelke ik in mei 2014 heb gewonnen.

Mijn ex vriend heeft vorig jaar een bedrag van 3018,50 euro van mijn rekening gestolen. De helft van het huurgeschil en de mijn deel van het kadastraal inkomen. Het geld van het huurgeschil was door mijn advocaat al naar mij gestort, maar de zaak was nog niet uitgesproken.

Ik heb mijn ex vriend onmiddellijk beginnen contacteren, ook via zijn vader. Nooit geen reactie gekregen. Dan ben ik klacht gaan indienen bij de politie, en bij mijn bank. Daar kon men mij zeggen dat het geld was overgeschreven let de kaart die op mijn naam stond, maar gekoppeld was aan de gemeenschappelijke rekening, die zoals toen bleek, nog niet was afgesloten. Ik heb meteen een klacht ingediend bij de ombudsdienst van mijn bank, met vraag tot opzoeking van het IP-adres van waar de verrichting was uitgevoerd. Een brief is toen naar het parket gestuurd, met de vermelding dat het ip adres enkel door de politie kon opgevraagd worden, gezien de wet op de privacy.

Ondertussen na meer dan 1 jaar, heb ik vorige week een brief ontvangen dat de zaak geseponeerd werd door onvoldoende bewijzen.

Ik ben het dossier gaan inzien en daarin vond ik 4 verklaringen van mijn ex- vriend. In de eerste verklaring heeftbhij het misdrijf toegegeven, en was hij bereid om het geld terug te storten, als hij geen strafvervolging zou krijgen, vermits hij als bankbediende werkt, en vertrouwen en discretie de belangrijkste waarden zijn.
In de laatste verklaring stond te lezen dat hij recht in zijn schoenen stond, omdat ikzelf het geld had overgeschreven....
Ik heb niet kunnen terugvinden in het dossier dat het ip- adres door het parket is opgevraagd, en ga er dan ook van uit dat dit niet gebeurd is.

Ik ben geen enkele keer meer verhoord in heel deze zaak. Er is zelfs geen rechtzaak geweest, enkel het vooronderzoek.

Nu vraag ik mij af wat ik nog kan doen? Kan ik nog verzet aantekenen tegen de beslissing van het Openbaar Ministerie? Kan ik mijn ex-vriend nog voor het vredegerecht laten komen?

Ik vind het zo onwaarschijnlijk dat iemand, die nota bene op een bank werkt, al deze inbreuken pleegt: internetfraude, schending van de privacy, misbruik van vertrouwen, diefstal van geld, en op het inde van de rit hier ongestraft vanaf komt, en dan ook nog eens het geld lag houden.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Tina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2014 16:35

Begin best met uw naam te wijzigen naar een 'nickname' gezien de site nogal populair is kan uw ex ook meelezen.
[quote="
Wij hebben toen enkele afspraken op papier gezet, niet laten registreren bij een notaris.
Ik heb toen mijn persoonlijke bankkaart van de gemeenschappelijke rekening aan hem gegeven, omdat hij die rekening ging afsluiten.

Mijn ex vriend heeft vorig jaar een bedrag van 3018,50 euro van mijn rekening gestolen.

ik klacht gaan indienen bij de politie, en bij mijn bank. Daar kon men mij zeggen dat het geld was overgeschreven let de kaart die op mijn naam stond, maar gekoppeld was aan de gemeenschappelijke rekening, die zoals toen bleek, nog niet was afgesloten.

. In de eerste verklaring heeft hij het misdrijf toegegeven, en was hij bereid om het geld terug te storten, als hij geen strafvervolging zou krijgen, vermits hij als bankbediende werkt, en vertrouwen en discretie de belangrijkste waarden zijn.
In de laatste verklaring stond te lezen dat hij recht in zijn schoenen stond, omdat ikzelf het geld had overgeschreven....

Ik heb niet kunnen terugvinden in het dossier dat het ip- adres door het parket is opgevraagd, en ga er dan ook van uit dat dit niet gebeurd is.

Nu vraag ik mij af wat ik nog kan doen? Kan ik nog verzet aantekenen tegen de beslissing van het Openbaar Ministerie?
Kan ik mijn ex-vriend nog voor het vredegerecht laten komen?

Ik vind het zo onwaarschijnlijk dat iemand, die nota bene op een bank werkt, al deze inbreuken pleegt: internetfraude, schending van de privacy, misbruik van vertrouwen, diefstal van geld, en op het inde van de rit hier ongestraft vanaf komt, en dan ook nog eens het geld lag houden.

[/quote]

Ik heb hier en daar wat in vet gezet.

Om te beginnen heeft uw ex vriend NIETS GESTOLEN. U hebt hem de kaart gegeven en het betrof een gemeenschappelijke rekening.
Dat wil dan ook zeggen dat het geld dat daar opstaat/komt gemeenschappelijk is.
Verder weten we niet wat uw burgerlijke status is vermoedelijk niet gehuwd maar wel samenwonend - feitelijk of wettelijk samenwonend al of niet met een samenlevingscontract.

Dat OM seponeert dat kan ik volgen wat het zal aartsmoeilijk zijn om te bewijzen dat hij zonder uw toestemming heeft gewerkt - het betrof een gemeenschappelijke rekening en de afnames zijn met uw kaart gebeurd....hoe gaat u bewijzen dat U die verrichtingen niet hebt gedaan?

Feit dat er verklaring is waarin hij bepaalde zaken toegeeft is dan weer in uw voordeel ... maar u spreekt van gemene rekening dus twee titularissen en niet één titularis en een volmachthouder???
Hebt u zich laten registreren bij parket als slachtoffer in dat geval zou u kunnen vragen om een onderhoud met de magistraat die beslissing heeft genomen.

Indien de zaak toch geseponeerd blijft kan u zich burgerlijke partij stellen bij onderzoeksrechter ( betalen van een borgsom) of betrokkene rechtstreeks dagvaarden ..voor RB eerste aanleg. Ik denk niet dat vrederechter bevoegd zal zijn.

Dit kan een burgerlijke procedure zijn of een strafrechtelijke wegens misbruik vertrouwen ( geen diefstal)
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... amenwonen/" onclick="window.open(this.href);return false;

TV003
Topic Starter

#3 , 02 jul 2014 16:47

Beste,

Hartelijk dank voor uw antwoord.
Het geld is niet van de gemeenschappellijke rekening gegaan, maar van mijn persoonlijke rekening, waarvan hij geen volmachthouder was, nooit is geweest ook niet. Met de kaart van de gemeenschappelijke rekening (ik had 1 op mijn naam, en hij 1 op zijn naam) kon je ook mijn persoonlijke rekeningen zien, en met zijn kaart kon hij zijn persoonlijke rekeningen raadplegen. Ik,kon met mijn kaart nooit zijn prive-rekeningen raadplegen. Moest het geld inderdaad van de gemeenschappellijke rekening gehaald zijn, ja, dan heb ik geen poot om op te staan. Maar dit is hier niet het geval.

Reclame

Franciscus

#4 , 02 jul 2014 17:05

Maar het blijft UW kaart van de gemeenschappelijke rekening waarmee men blijkbaar ook op uw persoonlijke rekeningen kon.
En blijkbaar kende hij ook uw pincode?

PS verander aub uw naam.

TV003
Topic Starter

#5 , 02 jul 2014 17:15

Hoe verander ik mijn naam?

Franciscus

#6 , 02 jul 2014 17:24

Aan moderator vragen via PB ... ik dacht dat men dat zelf kon maar blijkbaar niet dus.
(zal het ook doorgeven)

TV003
Topic Starter

#7 , 02 jul 2014 17:49

Ik heb hier ook zitten zoeken, maar vond het ook niet.

JPV
Juridisch actief: Ja

#8 , 03 jul 2014 07:39

heb het doorgegeven aan de eigenaar van dit forum, als mod kunnen we het zelf ook niet. Merci, Franciscus

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”