Tegengehouden door winkelbediende, veel tijd verloren

professionalgamer
Topic Starter

Tegengehouden door winkelbediende, veel tijd verloren

#1 , 24 sep 2014 09:56

Beste,

ALs je door een multimedia keten tegengehouden wordt op verdenking van diefstal.
De politie komt eraan en je verliest tijd.
Kun je dan een schadevergoeding eisen?

Je gaat naar een klant voor een belangrijke afspraak maar komt veel te vroeg aan.
Je wilt nog wat tijd doden en niet te vroeg staan bij je klant omdat dit soms verkeerd overkomt.
Stel je wilt rap iets bekijken, gaat een winkel binnen, ziet niet hetgeen je nodig hebt en vertrekt.

De man aan de uitgang vraagt om je tas te inspecteren en je staat dit toe.
De man houdt je tegen en verdenkt dat je een muis gestolen hebt.
Ik meld de beste man dat deze muis niet verkocht wordt in hun winkel.
Uiteindelijk besluiten we dan maar de politie erbij te halen.

Ondertussen verlies ik tijd en ben ik te laat voor deze vergadering.
Met gevolg dat de vergadering iet doorgaat, het bedrijf verlies maakt.

Kan deze schade op de keten verhaald worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher

#2 , 25 sep 2014 10:43

Je hebt samen beslist om er de politie bij te halen, dus het is niet enkel de fout van de winkelier dat het allemaal zo lang heeft geduurd.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 sep 2014 13:38

Je hebt samen beslist om er de politie bij te halen, dus het is niet enkel de fout van de winkelier dat het allemaal zo lang heeft geduurd.
Dat is een beetje kort door de bocht. TS wordt zonder gegronde reden tegen gehouden door security. Heel de nasleep is hier een direct gevolg van.

Reclame

scorpioen

#4 , 25 sep 2014 13:51

Heeft de winkelbediende een fout begaan?
Zou een normale winkelbediende anders reageren?

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 sep 2014 14:29

Wat is het resultaat van de tussenkomst van de politie?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#6 , 25 sep 2014 16:17

De security heeft u gevraagd om bepaalde zaken toe doen, en u hebt toegestemd hierin. Ik zie niet in waarom de security dan in de fout zou gegaan zijn? U had evengoed kunnen zeggen: "ik heb deze muis niet gestolen en moet nu dringend naar een vergadering. Hier is mijn identiteitskaart, neem er snel een kopietje van, ik kom na de vergadering terug bij."

Stel dat ik op straat loop, en iemand van Greenpeace spreekt me aan op straat met de vraag of ik even tijd heb voor een uitleg waarom ik lid zou moeten worden, en ik luister naar wat deze persoon zegt. Is deze persoon dan achteraf verantwoordelijk voor het feit dat ik te laat ben op een vergadering?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

tira00

#7 , 25 sep 2014 17:53

Het feit dat de bewakingsagent na controle de politie belt...

Turaki

#8 , 25 sep 2014 21:16

Winkelbeveiliging is hier zwaar in de fout gegaan, ze mogen maar vragen om te controleren als ze werkelijk de klant iets hebben zien stelen. Vermoedens zijn onvoldoende, wat aangetoond werd door het feit dat het verdachte product zelfs niet in de winkel te verkrijgen was.

Dus ja, de winkelbediende (of beveiligingsagent) heeft hier een fout gemaakt, door een controle te vragen terwijl hij hiervoor geen aanleiding had.

tira00

#9 , 25 sep 2014 22:29

http://doks.katho.be/do/files/FiSe8a818 ... f0dd540060" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessante lectuur, is wel al wat verouderd (2008_2009)

Gebruiker21

#10 , 26 sep 2014 08:47

Dus ja, de winkelbediende (of beveiligingsagent) heeft hier een fout gemaakt, door een controle te vragen terwijl hij hiervoor geen aanleiding had.
Vragen staat vrij, hé. Iets "vragen" is volgens mij niet strafbaar. De topic starter is ingegaan op de vraag. Hij is ook samen met de winkelbediende overeengekomen om de politie te laten komen.

Als ik de vergelijking doortrek: die mannen van Greenpeace op straat hebben ook geen aanleiding om mij aan te spreken. Maar ik beslis nog altijd zelf of ik hun verhaal aanhoor of vriendelijk bedank.

Had de winkelbediende de topic starter nu echt belet om door te gaan was het een ander verhaal geweest, maar dit is niet gebeurd. De topic starter heeft met alles ingestemd. Om dan een schadevergoeding te vragen omdat je te laat was op een vergadering, is er toch wat over vind ik. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je nergens een rechter zal vinden die in dit verhaal meegaat, maar je zal ze er zeker ook vinden die er niet mee akkoord gaan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Rikderee

#11 , 09 okt 2014 13:26

Beste,

ALs je door een multimedia keten tegengehouden wordt op verdenking van diefstal.
De politie komt eraan en je verliest tijd.
Kun je dan een schadevergoeding eisen?

Je gaat naar een klant voor een belangrijke afspraak maar komt veel te vroeg aan.
Je wilt nog wat tijd doden en niet te vroeg staan bij je klant omdat dit soms verkeerd overkomt.
Stel je wilt rap iets bekijken, gaat een winkel binnen, ziet niet hetgeen je nodig hebt en vertrekt.

De man aan de uitgang vraagt om je tas te inspecteren en je staat dit toe.
De man houdt je tegen en verdenkt dat je een muis gestolen hebt.
Ik meld de beste man dat deze muis niet verkocht wordt in hun winkel.
Uiteindelijk besluiten we dan maar de politie erbij te halen.

Ondertussen verlies ik tijd en ben ik te laat voor deze vergadering.
Met gevolg dat de vergadering iet doorgaat, het bedrijf verlies maakt.

Kan deze schade op de keten verhaald worden?
Welke schade ga je eisen/kun je bewijzen? Ik vermoed hoogstens verlies van een kans. Hypothetische schade daarentegen is niet vergoedbaar.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”