correctionele rechtbank

schuldigmeisje
Topic Starter

correctionele rechtbank

#1 , 07 jan 2015 15:59

Ik ga het verhaal in het kort uitleggen.

Ik heb 1,5 week geleden een dagvaarding gekregen waarin stond dat ik 27 januari voor de correctionele rechtbank moet verschijnen.

Ik wordt beschuldigd van meerdere diefstallen op mijn werk (in een rusthuis)
Waarvan er 2 maar effectief waar zijn en waar ik in de tijd toen mijn procesverbaal werd opgemaakt ook bekend heb. Met de andere zaken heb ik niets te maken en wist ik zelf niets van. Het gaat over gestolen geld van de zorgvragers. ik heb 1x 2
en 1x 15 euro gestolen.

Ik ben in paniek geslagen en ik weet niet wat mij te wachten staat. Ik heb morgen een afspraak met mijn advocaat.
Weet er hier iemand, wat er mij te wachten staat? :cry:

Ik heb er spijt van, en slaap er niet meer van. Wordt misselijk wakker van de stress. Niet omdat ik gepakt ben, maar omdat ik mij schuldig voel tov de slachtoffers. En ik niet weet wat mij bezielde.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2015 16:53

U zal toch ook wel gehoord zijn over de andere feiten ..maar u hebt die ontkend (vermoed ik)
(tekst in vet is door mij gedaan)
Beide artikels zijn van toepassing.

Art. 463.Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(In het geval bedoeld bij artikel 461, tweede lid, bedraagt de gevangenisstraf echter niet meer dan drie jaren.) <W 25-06-1964, art. 2>
[1 Het minimum van de straf bedraagt drie maanden gevangenisstraf en vijftig euro geldboete wanneer de diefstal werd gepleegd ten nadele van een persoon van wie de bijzonder kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid duidelijk was of de dader bekend was.]1
----------
(1)<W 2011-11-26/19, art. 38, 084; Inwerkingtreding : 02-02-2012>

Art. 464. De gevangenisstraf is ten minste drie maanden, indien de dief een dienstbode of een loondienaar is, zelfs wanneer hij de diefstal gepleegd heeft ten nadele van andere personen dan die welke hij diende, maar die zich bevonden hetzij in het huis van de meester, hetzij in het huis waar hij hem vergezelde, of indien de dief een werkman, gezel of leerling is, die de diefstal heeft gepleegd in het huis, het werkhuis of het magazijn van zijn meester, of ook indien de dief een persoon is die gewoonlijk arbeid verricht in de woning waar hij gestolen heeft.

schuldigmeisje
Topic Starter

#3 , 07 jan 2015 23:26

Dus dat betekent dat ik minsten 3 maanden in de gevangenis moet zitten?:'(

Reclame

Franciscus

#4 , 08 jan 2015 14:58

Neen, dat hangt af van wat het vonnis.
Rechter kan gelet op blanco strafregister, geen andere feiten, betaling schade, volgen therapie enz enz
een werkstraf uitspreken - een enkelband, een gevangenis straf die effectief is, of gedeeltelijk of alles met opschorting of enkel een schuldverklaring maar zonder straf... enkel een geldboete dat zijn allemaal mogelijkheden die de rechter heeft

giserke

#5 , 08 jan 2015 15:56

Inderdaad de rechtbank kan die straffen uitspreken, maar is niet verplicht.
Hij kan rekening houden met verschillende omstandigheden, en aangepaste straffen uitspreken op basis van redenen.
Bijvoorbeeld als je effectief vast werk hebt, en een gevangenisstraf uw tewerkstelling in gevaar brengt, zal hij zelden een straf van 3 maand uitspreken.
Hij kan dit omzetten in een boete en een taakstraf.
Tenminste als je geen gevaar bent voor de samenleving, en je geen recidivist bent van criminele feiten, of een voorwaardelijke gevangenisstraf.

Maar iedere beschuldiging van de andere partij zal moeten bewezen worden. De zaken die je bekent hebt, ja daar weet je hoe laat het is. je hebt bekend.
Voor de andere diefstallen die U ten laste worden gelegd, gaan ze dit wel effectief moeten bewijzen. Maw, het is niet eens zeker of de rechtbank U hiervoor wel zal veroordelen.

Franciscus

#6 , 08 jan 2015 17:06

De rechtbank kan elke vorm van bewijs aanvaarden ..ook gegronde vermoedens ..
Was een groot proces in de jaren '70 met zware feiten waar een van de verdachte waar enkel 'vermoedens' tegen waren veroordeeld is en een andere waar de aandelen werden gevonden begraven in zijn tuin vrijgesproken.

schuldigmeisje
Topic Starter

#7 , 08 jan 2015 21:58

Ik ben vandaag bij mijn advocaat geweest.
Die zegt dat het ook een optie is om alles te bekennen, en dat je dan zelfs kans hebt om geen strafblad te krijgen. Maar ik vind het heel moeilijk om iets te bekennen wat ik niet gedaan heb. Ik heb geen strafblad, nog nooit in contact geweest met de politie.

Heht kan ook zijn dat de rechtbank de zaak uitstelt. Maar dat ging ze mij nog laten weten. Ook hebben ze tijdens mijn proces verbaal nooit gevraagd of mij geconfronteerdt met de andere feiten.

En dat het waarschijnlijk een taakstraf zal zijn. Ook heb ik de slachtoffers al terug betaald. Heb onmiddellijk ontslag gekregen.
En dat spreekt in mijn voordeel zei ze. Ben een beetje gerust gesteld nu en hoop dat ik beter ga kunnen slapen.

Bedankt voor alle reacties!

giserke

#8 , 09 jan 2015 02:15

Ik ben vandaag bij mijn advocaat geweest.
Die zegt dat het ook een optie is om alles te bekennen, en dat je dan zelfs kans hebt om geen strafblad te krijgen. Maar ik vind het heel moeilijk om iets te bekennen wat ik niet gedaan heb. Ik heb geen strafblad, nog nooit in contact geweest met de politie.
Hiervoor neemt uw advocaat best eerst contact met het OM, om inzage in het strafdossier te hebben. Dan heeft hij ook zicht op de eventuele aanwezige bewijzen.
Het kan ook zijn dat de rechtbank de zaak uitstelt. Maar dat ging ze mij nog laten weten. Ook hebben ze tijdens mijn proces verbaal nooit gevraagd of mij geconfronteerd met de andere feiten.
Ik zie niet in waarom de politie zou moeten informeren bij U of er nog andere feiten zijn. Ze zijn beter geïnformeerd dan gelijk wie om te weten of er nog feiten hangende zijn.
En dat het waarschijnlijk een taakstraf zal zijn. Ook heb ik de slachtoffers al terug betaald. Heb onmiddellijk ontslag gekregen.
En dat spreekt in mijn voordeel zei ze. Ben een beetje gerust gesteld nu en hoop dat ik beter ga kunnen slapen.

Bedankt voor alle reacties!
Het snel terug betalen van het slachtoffer is idd een goeie zet, waar de rechtbank zeker rekening mee zal houden.
Best kun je ook zorgen dat je kunt aantonen dat je zeer actief nieuw werk zoekt.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”