stress, hartkloppingen... door mailhacking ex

elsje1975
Topic Starter

stress, hartkloppingen... door mailhacking ex

#1 , 12 jan 2015 15:46

Ik heb een vraagje. Sins ene jaar heeft mijn (vermogende) ex het voor elkaar gekregen dat hij mijn mails meeleest. Aangifte januari 2014, onderzocht door politie en parket. Biet met 100% zekerheid bewezen dat het mijn ex was, dus geseponeerd.
November 2014: opnieuw pv laten opmaken, nu met een 30-tal prints van mails van mij die hij zelf in een dossier had bijgevoegd (gerechtelijk dossier om alimentatie dochter). Daaruit blijkt dat hij mails aan mij gericht rechtstreeks uit zijn Outlookaccount print.
Deze klacht ligt nu ook bij parket.
Uiteraard heb ik de afgelopen jaar al meermaals alle paswoorden veranderd.
Ondertussen weet ik niet of hij nog meeleest, ben doodop van de zenuwen, heb hartkloppingen, slaap slecht.
Dit weekend ben ik hem helaas tegengekomen, omdat ik boeken van de dochter kwam ophalen bij hem. Hij bedreigt me op dat moment: 'jij beseft niet goed wat je hebt gestart met die klachtneerlegging, dat gaat je zuur opbreken en begin maar vast te sparen voor de advocaat kosten en ... ik lees ondertussen vrolijk verder mee, haha"

Uiteraard kan ik dit niet bewijzen nu op dit moment dat hij nog meeleest, maar ik kan alle advocaat kosten niet emer betalen, kom niet in aanmerking voor pro-deo en mijn ex is iemand die niet terugdeinst voor een procesje meer of minder, hij heeft veel geld en lacht met het gerecht...

Nu is mijn vraag, ik heb fysiek en mentaal zware last van deze hele situatie, door de mailhacking voel ik me niet meer veilig en kan niet normaal functioneren.

komt de familiale verzekering tussen in de advocaat kosten, als ik een doktersattest/verklaring heb waaruit blijkt dat ik echt lijdt onder deze toestanden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jan 2015 15:56

Eventueel ander mailadres gebruiken, en het nieuwe natuurlijk niet meedelen aan uw ex

Franciscus

#3 , 12 jan 2015 18:05

Eens met een computerdeskundige gaan praten mogelijk mogelijk wordt uw toetsenbord uitgelezen of iets anders war uw echtgenoot uw computer heeft gehackt.
In het vervolg elk gesprek met uw ex opnemen...waarom heeft uw advocaat dat nog niet gezegd?

Reclame

elsje1975
Topic Starter

#4 , 12 jan 2015 18:40

dus het feit dat hij dit al maanden, wss anderhalf jaar doet, moet ik laten passeren? En indien ik mij burgerlijke partij stel moet ik weer duizenden euro's advocaat kosten ophoesten....? Feit is dat hij een strafbaar feit pleegt en mij wordt de vinger nagewezen? Als iemand inbreekt en elke dag opnieuw komt snuffelen in uw persoonlijke spullen, dan moet u ook maar in een burcht gaan wonen zonder vensters die worden ingeklopt? Omgekeerde wereld. Ik heb alles, alles al gedaan om het hem te verhinderen, maar hij heeft de middelen om de beste mensen in te huren om dit te doen. Ik sta machteloos... tevens qua advocaten, hij heeft zeker 5 topadvocaten in dienst voor een eenvoudige alimentatiezaak die nu al 2 jaar duurt....

Franciscus

#5 , 12 jan 2015 18:52

Wij kennen natuurlijk het dossier niet maar ik heb ook al duurbetaalde advocaten eenvoudige zaken weten verliezen hoor.
Vermoedelijk staat er op uw computer spyware en kan hij alles bekijken.
Indien strafbare feiten kan u zich als slachtoffer laten registeren en opsporingsdaden vragen aan procureur.
Ga eens praten met de dienst slachtofferzorg bij uw lokale politiezone. Deze kunnen helpen desnoods doorverwijzen.

elsje1975
Topic Starter

#6 , 12 jan 2015 19:29

Het zijn enkel de mails die hij heeft, andere zaken heeft hij niet. Hoe hij het doet is niet aan te tonen denk ik maar het moet bestraft worden.
Ik heb vanmorgen met het parket gebeld en ze mogen nog niets zeggen, laten me weten als de magistraat de zaak behandeld heeft en ofwel seponeert ofwel er mee verder gaat. Ondertussen loopt meneer vrij rond. Bij ene materiële inbraak had hij al lang vastgezeten met dergelijke bewijzen...

Franciscus

#7 , 12 jan 2015 19:42

Die laatste zij is volledig voor uw rekening. Hij of zij die beweert moet bewijzen .... u kan geen bewijs leveren dat uw ex inbreekt in uw computer .. laat dus deskundige het nodige onderzoek doen of vraag aan pdK dat CCU dat doet.
Kan er bewezen worden waar de mails zijn afgedrukt? bij u of bij hem... kan zijn computer niet gecontroleerd worden ...wil wel zeggen dat een onderzoeksrechter een bevelschrift moet uitschrijven.

elsje1975
Topic Starter

#8 , 13 jan 2015 09:03

Ik kan wel een bewijs leveren dat hij mijn mails meeleest, tenminste over een periode van 4 maanden, aangezien hij zelf de prints van de mails bijvoegt (30 pagina's!). Mails die gericht zijn aan mij, maar die hij print uit zijn mailaccount... Mails van mijn klanten, leveranciers, advocaten, vrienden,... Alles! Nooit heb ik hem mijn paswoord gegeven, nooit heb ik hem toestemming gegeven, en nooit heeft hij toegang tot mijn macbook gehad. Dus heeft hij moedwillig, met bedoeling dit te misbruiken zich toegang verschaft tot mijn mailaccount.
De scheiding dateert al van 2013.
De pv's liggen bij parket, CCU is al bezig geweest in januari 2014, kon echter niet ver genoeg terug met logbestanden van mijn hostingbedrijf (mail is gekoppeld aan mijn website). Wat het parket beslist weet ik niet. Het is ook geen grootschalige hacking van een bedrijf en ik ben ook geen belangrijk of interessant persoon natuurlijk :-) Op zijn minst hoop ik dat ze het ernstig genoeg nemen. Ik sta ermee op en ga ermee naar bed. Mijn vraag was ook eerder in de zin van wie de kosten gaat betalen. Ik heb door hem al 12.000 euro advocaten gehad de laatste anderhalf jaar. Deze hackingzaak, zal me uiteraard ook geld gaan kosten als ik mij burgerlijke partij stel. Nu was mijn vraag: ik ben al een dik jaar compleet van slag door dit feit, voel me niet meer veilig, weet niet wat hij met de informatie gaat doen, heeft gedaan. Gaat hij mijn klanten lastigvallen, gaat hij mijn leveranciers vervelen? Ik slaap al ene jaar niet goed, mijn concentratie in mijn werk si bar slecht, ik heb geen fut meer om te sporten, iets wat ik daarvoor 3 keer per week deed, ik kookte graag maar nu is mijn zin afgenomen en maak ik elke avond rap iets klaar, maar kkan nergens echt meer van genieten, omdat ik op ben van de zenuwen en moeite. Ik ben geen kleinzerige, ben geen seut, ben een zelfstandige vrouw die niet bij elk klein hobbeltje opgeeft, maar dit is iets dat ik niet kan beschrijven. Ik hoop dat ik de familiale kan aanschrijven omdat ik moreel letsel heb van de mailhacking. Dt de zaak die ik daarvoor moet opstarten dan door hen vergoed kan worden via de rechtsbijstand. Ik heb ene verklaring van mijn arts met alle klachten die ik hierboven opnoemde. Wat is jullie mening, advies of kan ik via een andere manier recht beamen zonder dat het mij weer duizenden euro's gaat kosten? Ik heb ene klein loon, maar samen met mijn partner komen we niet in aanmerking voor pro deo uiteraard.

Franciscus

#9 , 13 jan 2015 17:49

Als hij DAT soort zaken zou,doen begaat hij een gans gamma van strafbare feiten.
Onderzoeken die parket doet/politie zijn gratis.
U kan zich als slachtoffer laten registratie bij de griffie van de rechtbank.
Vraag hierover info bij de dienst slachtofferzorg van uw lokale politiezone.
Ook staat er info op het attest van klacht neerlegging dat u hebt gekregen bij de aangifte ...ik kan dan bij de bevoegde magistraat navraag doen hoe ver het opsporingsonderzoek staat.

elsje1975
Topic Starter

#10 , 13 jan 2015 21:56

Hij doet dat soort dingen, effectief en daar is dus bewijs van. Hij voegt 30 blz mails toe aan een alimentatiedossier. Mails die aan mijn mailadres zijn gericht, die totaal niet gelinkt zijn met hem of zijn pc. De mails zijn geprint vanuit zijn account: zijn naam staat rechtsboven aan, dat is zo in outlook. Ik werk met applemail en mijn mail is gelinkt aan mijn website (ik heb een eenmanszaakje) Onbegrijpelijk dat hij dit doet idd, maar in zijn arrogantie en narcisme denkt hij dat hij boven de wet staat en wil mij enkel op juridische kosten jagen. Idd op het pv staat dienst slachtofferzorg en dat ik me burgerlijke partij kan stellen en dat ik kan bellen naar de magistraat. Ik heb maandag gebeld en ze konden nog niets meedelen omdat het nog in onderzoek was... Ik sta wel geregistreerd als benadeelde partij.

Franciscus

#11 , 14 jan 2015 10:37

Trouwens een gevangenis is NIET voor mensen die verdacht worden van strafbare feiten, slechts in uitzonderlijke gevallen is er een voorhechtenis bevolen door een onderzoeksrechter en verlengt door de raadkamer.
Men is onschuldig tot zijn schuld bewezen is ... dacht ik en gelukkig maar ...bewezen wil zeggen veroordeeld en een vonnis of arrest in kracht en gezag van gewijsde dus niet meer tegensprekelijk.

elsje1975
Topic Starter

#12 , 15 jan 2015 09:45

ik spreek hier niet over gevangenis dacht ik, maar een straf voor hetgeen hij heeft begaan. Dat zal de rechter uiteraard moeten uitspreken. Maar ik heb gewoon schrik dat zijn advocaten mss een procedure dingetje vinden en dat alles nietig is... Of iets anders technisch/juridisch dat dan alle misdaden wegveegt, hupla zomaar. En dat meneer weer vrolijk verder gaat.
Maar dat was mijn vraag niet, mijn vraag was eigenlijk of de verzekering tussenkomt (BA rechtsbijstand) als ik mij burgerlijke partij stel in een onderzoek/zaak bij het parket.

Gebruiker21

#13 , 16 jan 2015 10:06

Los van wat je kan doen voor de feiten die hij reeds gepleegd heeft, kan je best ook maatregelen nemen zodat hij niet meer kan meelezen. Wat soort mail account gebruik je? Webmail (zoals hotmail, gmail) of een mail client die via POP3 of IMAP aan je mail-account gekoppeld is?

Heb je al gechecked of in je mailprogramma (lokaal of webmail), geen regel ingesteld is dat elke inkomende en uitgaande mail ook naar je ex gestuurd wordt? Hij zou deze regel zelf kunnen ingevoerd hebben toen jullie nog samen waren en hij op een onbewaakt moment toegang had tot je account. Meestal valt het niet op dat zo'n regel ingesteld staat, maar achter de schermen worden wel al je mails naar hem doorgestuurd.

Als je zeker bent dat het bovenstaande niet het geval is, raad ik je aan om even op een andere PC te werken en op die andere PC meteen je wachtwoord van je e-mail account te weizigen (uiteraard in een niet te raden, niet te "brute-force hacken" wachtwoord: gebruik hoofdletters, kleine letters, cijfers en symbolen). Als je dan merkt dat je ex nog steeds kan meelezen, heeft hij echt wel goeie hacker-skills of huurt hij hackers in. Maar dat lijkt me echt onwaarschijnlijk. Het is niet zo dat jij bedrijfsgeheimen en dergelijke in je mails staan hebt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jasper.S

#14 , 16 jan 2015 11:37

Ook even inpikken op de technische kant van de zaak, losstaand van het juridisch aspect:

Zoals Gebruiker21 zegt: controleer eventuele regels die van toepassing zijn op je mailbox. Als je gewoonlijk Outlook of iets dergelijks gebruikt, controleer dan, indien van toepassing, ook de web-versie van je e-mailaccount. Als je een hotmail of gmail-adres gebruikt via Outlook, zijn niet altijd alle opties en functies beschikbaar/zichtbaar in de "client" die je gebruikt op je computer.

Verder zijn er heel wat mail-providers waar je tegenwoordig de zgn. "2-step verification" kan activeren. Als je vermoedt dat jouw ex erin slaagt om jouw wachtwoord telkens te bemachtigen, is dit een goed systeem. In het kort uitgelegd, is het vanaf dan niet meer voldoende om je wachtwoord te bezitten. Je kan bv. jouw GSM-nummer gebruiken als "Tweede stap". Dit wil zeggen dat, voor ELKE computer waar men probeert in te loggen op jouw account, jij een extra toestemming moet geven. Je krijgt dan bv. een sms met een activeringscode. Zonder die tweede code, komt niemand nog in jouw account, zolang jij enkel toestemming geeft op jouw eigen computer, waar niemand anders aan kan.

Bovendien kan je op deze manier vaak het IP-adres te weten komen vanwaar men op jouw account probeert in te loggen. Dit zou mogelijks kunnen dienen als bewijsmateriaal indien het gaat om hacking (maar meer advies daarover laat ik over aan de juridisch experten).

Vandebos

#15 , 16 jan 2015 14:30

Aangezien het mail account gelinkt is aan een eigen website, met vermoedelijk een eigen domeinnaam is het ook mogelijk dat de expartner zich nog toegang kan verschaffen tot de provider die je website host. Dat hij met andere woorden toegang heeft tot het beheer gedeelte van je website en er op die wijze nog steeds in slaagt de mails te lezen via deze toegang. Ook het wachtwoord veranderen dat je toelaat je site te beheren is dus aangeraden. Tevens checken of er in het verleden geen tweede admin account werd aangemaakt...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”