Politie neemt gsm in beslag zonder bewijzen

LeenW

Re: Politie neemt gsm in beslag zonder bewijzen

#31 , 11 feb 2015 00:10

Hij had dat misschien beter kunnen doen, maar heeft dat niet gedaan. Punt andere lijn.

Een gsm wordt geacht persoonlijk te zijn. De meeste smartphones hebben dan ook een toegangscode die geacht wordt alleen door de eigenaar gekend te zijn. Vergelijkbaar met hoe het wachtwoord van een emailadres geacht wordt persoonlijk te zijn. In de praktijk keert dit dus de bewijslast om, de rechtbank gaat er eerder van uit dat de eigenaar de gsm gebruikt. Als iemand anders een bericht verstuurd heeft, moet hij dat dan maar gaan aantonen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#32 , 11 feb 2015 00:23

Het is wel ZIJN gsm... of mogelijk een abonnement van zijn ouders ... dan mogen die het ook komen uitleggen.

J.Danyi

#33 , 11 feb 2015 00:29

Bedankt voor jullie reacties op mijn reacties in deze topic.
Wat heb ik uit deze les geleerd? Geef nooit cadeau's aan de politie, weet je eigen rechten.
En ook heb ik geleerd dat je zeer snel schuldig kan zijn terwijl je onschuldig bent. En dat de wetten nog aan te passen zullen zijn.
Een gsm met persoonlijke code toont nog altijd niet aan dat de geschreven berichten van de eigenaar afkomstig zijn.
Daarom dat het mij interesseerde om te weten of het wel in acht wordt genomen om tot een veroordeling te bekomen.
mvg

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#34 , 11 feb 2015 07:19

Een mes aangekocht door de verdachte een uur voor de moord
een vingerafdruk op dat mes
het mes dat bebloed is met het lichaamsvocht van het slachtoffer
een incisie, op maat van dat mes in het lichaam van het slachtoffer
een getuige die de verdachte gezien heeft op de plaats van de moord enkele seconden voor een afschruwelijke gil gehoord werd door een andere getuige
de andere getuige die na 1 minuut verdachte stilte toch eens gaat kijken en daar de verdachte aantreft die verschrikt kijkt naar het dode lichaam van het slachtoffer

allemaal géén directe bewijzen dat er een moord gepleegd is door de verdachte: hij kon daar toevallig wel in de buurt zijn en het mes vastgehouden hebben om het slachtoffer schrik aan te jagen, waarna iemand anders, met een mes van hetzelfde type, de moord pleegde en de verdachte zijn mes besmeurde om hem te verdenken.

wél genoeg bewijzen om iemand te veroordelen voor de moord. Je zal ook zeer snel schuldig zijn terwijl je mogelijks onschuldig bent. Een bebloed mes toont nog altijd niet dat mes effectief in het lichaam zat. En ja, hij is wel eigenaar van dat mes 1 uur voor de aankoop, maar dat bewijst niet dat hij het mes gebruikt heeft.

Maar ik denk dat de OP genoeg informatie heeft gekregen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”