Valsheid in geschrifte of niet? DRINGEND

Blackaround
Topic Starter

Valsheid in geschrifte of niet? DRINGEND

#1 , 05 feb 2015 21:39

Hallo
Ik denk dat we een serieus probleem hebben.

De moeder van mijn vader was na een val, zo goed als dood. Ze is er nog doorgekomen, enkel stappen gaat nog niet op dit moment.
Omdat de broer van mijn vader zijn erfenis al aan het opmaken is, en met alles wil gaan lopen, wat de andere broers en zusters niet toelaten. Is het ruzie.

Hij zegt dat hij nog op 1 papier wacht, en dat er dan iemand zal langs komen.. Wat zegt hij nog niet.
Er is echter 1 ding dat we kunnen bedenken.

De band met mijn moeder en de moeder van mijn vader (haar schoonmoeder) was heel sterk. Ze kwam elke dag bij ons eten, gingen samen naar de winkel, gingen we weg.. ging ze altijd mee.
Mijn moeder had wel geen volmacht, maar afdrukken van uitreksels, betalingen, .. deed mijn moeder voor haar omdat ze erachter vroeg.
Als er betalingen moesten gedaan worden, en zij kon niet deed mijn moeder dit in haar plaats op haar vraag. Ze zette haar naam en ze zette haar handtekening (van haar schoonmoeder). Dat was zo afgesproken, ze wist alles!
De bank wist dat dit zo gebeurde, en wisten ook van de band tussen mijn moeder en de moeder van mijn vader.

De moeder van mijn vader, ligt op dit moment nog altijd in het ziekenhuis. Maar de broer (de boosdoener), is aan het proberen om ze ''zot'' te laten verklaren. Vandaag is zelfs de psycholoog langs geweest in het ziekenhuis.

Er is denk ik sowieso sprake van valsheid in geschrifte met handtekening, maar ze wist er altijd van.

Wat kunnen we doen? Kunnen we geen document opstellen en laten tekenen door de moeder van mijn vader dat ze altijd wist waarover het ging?

Mijn moeder deed gewoon om goed te doen omdat zij niets van geld/bankzaken kende. Mijn moeder deed voor haar de overschrijvingen naar rekeningen, maar is nooit met een cent gaan lopen. Dat kan je ook zien aan de uitreksels.
Moeten we ons zorgen maken en is er iets wat we kunnen doen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 05 feb 2015 22:30

Dus uw moeder tekende de documenten zonder enige volmacht maar met de handtekening van uw oma na te doen? Tja, als dat geen valsheid in geschrifte is dan weet ik het ook niet meer..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 feb 2015 22:54

1- tekenen met de naam van de schoonmoeder IS valsheid in geschriften.... heeeeeeel dom. maar hier ontbreekt mogelijk het immaterieel bestandsdeel nl het kwaadwillig opzet
De bank had gewoon de betalingen kunnen doen zonder dat er iemand getekend heeft ..... hebben dit net in familie voorgehad met iemand opgenomen in ziekenhuis (intensieve) en dus veel rekeningen ... alles is ook goed gekomen en nu heeft iemand van de familie een volmacht op de rekening.
De rekeningen tijdens de twee maanden intensieve werden door bank betaald - ziekenhuis had zelf al deurwaardersexploten gestuurd naar huisadres van patiënt terwijl deze in hun ziekenhuis lag. Familie is er pas na 20 dagen achter gekomen dat persoon in ziekenhuis lag.
2- als moeder dus bij haar verstand is en dat is ze wettelijk zolang er geen bewindvoerder is aangesteld kan ze iemand volmacht geven op de rekening en deze kan dan via on-line banking met eigen kaart allen betalingen doen -- zijn dus ook te traceren wie ze heeft gedaan. Vraag desnoods dat iemand van het bankkantoor bij haar in het ziekenhuis die laat tekenen ..;hebben we ook gedaan.
3- Inderdaad dat is geen slecht gedacht dat grootmoeder effectief een verklaring tekent dat alles is haar opdracht is gedaan. Als dat allemaal reguliere betalingen zijn kan dat geen probleem zijn.
4- een psycholoog is niet gemachtigd om vast te stellen of iemand al of niet bekwaam is om nog zelf te beslissen.
Een dokter is dat wel en een psychiater ook.
Wordt door de vrederechter bevolen op basis van doktersattesten en gesprek met betrokkene.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013031714" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kbs-frb.be/uploadedfiles/201 ... b_3108.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013031714" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Blackaround
Topic Starter

#4 , 09 feb 2015 17:45

Er is ondertussen een papier getekend, waar instaat dat alles op vraag is gebeurt en dat ze altijd van alles afwist.
Benieuwd wat het gaat worden.

Dus hiervoor zal mijn moeder wrs gestraft en/of beboet worden?

mava105

#5 , 09 feb 2015 19:59

werd dat document ondertekend in het bijzijn van onafhankelijke getuigen, die het hebben meegetekend? Zoniet kan er later nog altijd verklaard worden dat het een valse handtekening is.

Blackaround
Topic Starter

#6 , 10 feb 2015 16:30

Neen. Het is wel heel duidelijk dat het haar geschrift is.
Haar handtekening is gewoon haar naam. Mijn moeder heeft altijd iets anders gezet als haar eigen handtekening, klein paraf.

mava105

#7 , 10 feb 2015 16:34

Maar dat weet de buitenwereld niet of eender welke andere tegenpartij. En een schriftonderzoek later kost veel geld.

LeenW

#8 , 10 feb 2015 16:48

Maakt hoe dan ook niet uit, het blijft valsheid in geschrifte.

Er was ook een duidelijk alternatief, nl. een volmacht. Ik denk niet dat er een rechter gaat geloven dat u of uw moeder daar nog nooit van gehoord hebben.

scorpioen

#9 , 10 feb 2015 18:32

Maakt hoe dan ook niet uit, het blijft valsheid in geschrifte.
Artikel 193 Sw.
Valsheid in geschriften, in informatica of in telegrammen, met bedrieglijk opzet of met het oogmerk om te schaden, wordt gestraft overeenkomstig de volgende artikelen.

Vraag is toch ook of er sprake is van bedrieglijk opzet of het oogmerk om te schaden.

LeenW

#10 , 10 feb 2015 18:57

Bedrieglijk opzet in de zin van de bank te misleiden. Zoals hierboven gezegd, dit kan perfect met een volmacht geregeld worden.

Blackaround
Topic Starter

#11 , 11 feb 2015 20:42

Tuurlijk had ze hierover al gehoord. Een volmacht wou ze niet omdat het haar eigen moeder niet was, ze vond dat dit mijn vader een volmacht moest hebben inplaats van haar.
Mijn moeder wou zelfs over haar eigen ouders geen volmacht hebben, dat was een principe van haar.
Het was niet nodig om een volmacht te hebben, of ze vond het niet nodig. Ze deed dit niet ELKE week. Enkel als zij niet kon en het vroeg aan mijn moeder, dan ging mijn moeder dat doen.
Ze kreeg zelfs de bankkaart mee als ze iets van de winkel moest hebben en ze niet mee kon gaan.

We hebben ook deze week vernomen dat die ''broer'' al 18 jaar een volmacht heeft, waar ze zelf niets van wist!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”