aanklacht winkelsdiefstal intrekken

Joshi
Topic Starter

aanklacht winkelsdiefstal intrekken

#1 , 02 mar 2015 17:39

Hallo

Vorige week kwam en een jonge kerel mijn boekenwinkel binnen voor een sportweddenschap. Hij was op de computer bezig en plaatse zijn weddenschap.
Toen hij buiten was zag ik in de geschiedenis dat hij maar 1 bonnetje had betaald en een tweede van 50 euro niet had betaald. Ik heb deze diefstal op beelden kunnen vastleggen en aangifte gedaan bij de politie.

Vandaag is hij opnieuw de winkel binnen geweest, en ik heb hem hierop aangesproken. Ik heb zijn ID kaart ingescand. De jongen was echter oprecht beschaamd en heeft zijn excuses aangeboden en het ticketje dubbel terug betaald (100 euro) plus een eerder ticketje van 33 dat hij ooit gestolen had dubbel betaald (66 euro).
We hebben een goed gesprek gehad en ik heb besloten om de klacht te laten vallen. Maar ik heb gehoord dat dit niet zou gaan. Ik wil de jongen ook niet verder in de problemen brengen omdat een strafblad niet verenigbaar is met zijn studies.

Vraag; Kan deze aanklacht worden ingetrokken?

Gr

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 02 mar 2015 17:46

Diefstal is een misdrijf.
Eenmaal U een PV hebt laten opstellen door de politie, zullen zij beslissen dit door te sturen of niet.
Naast een burgerlijke kwestie is diefstal ook een correctionele kwestie. Dit eerste heb je zelf in de hand, het tweede niet. Daar beslist het parket over.

Maar het kan wel helpen dat U verklaart dat U de zaak in de minne hebt geregeld, en dat de dader positief heeft meegewerkt. De dader heeft maw zijn daden 'hersteld'
In dit geval zal hij er waarschijnlijk vanaf komen met een waarschuwing.

U moet alleen opletten met wat U hebt geregeld toen hij het dubbele van het ticket heeft terug betaald.
Als U het dubbele van dat ticket hebt terug gekregen, kan wanneer het correctioneel toch fout loopt dit in uw gezicht openspatten. Dit kan als chantage aanzien worden.

U betaald best het extra bedrag dat U ontvangen hebt terug aan die jongen.

Joshi
Topic Starter

#3 , 02 mar 2015 18:40

Oke; zal ik doen.
Maar dus mijn vraag: De politie heeft zijn gegevens nog niet en ik wil mijn klacht intrekken. Gaat dit? En zo nee, hoe pak ik dit dan het best aan opdat er geen gevolgen komen voor de jongen

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 03 mar 2015 09:28

Beste

De klacht intrekken is enkel mogelijk bij klachtmisdrijven. Diefstal is dat niet.

U kan slechts opnieuw naar de politie gaan en een bijkomende verklaring afleggen.

Dat u zou worden verdacht van chantage, lijkt mij onwaarschijnlijk.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

ddanck

#5 , 03 mar 2015 10:32

Dat u zou worden veroordeeld tot teruggave (in zoverre de man in kwestie de feiten al kan bewijzen) is één ding.

Dat de TS strafrechtelijk veroordeeld zal worden wegens chantage (niet opgenomen in strafwetboek), blijft hoogst twijfelachtig.

LeenW

#6 , 03 mar 2015 11:12

Je weet ook niet wat hij nog allemaal heeft gedaan, mss zijn er nog gedupeerden en die zouden het wel appreciëren dat de politie optreedt.

Joshi
Topic Starter

#7 , 03 mar 2015 11:43

Oke, klacht kan dus niet ingetrokken worden :)

Gaan er nu automatisch gevolgen komen voor deze kerel?
Als in, gaat de politie sowieso een onderzoek starten en deze jongen opsporen? Of is het onwaarschijnlijk dat ze tot bij hem komen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 mar 2015 12:07

Inderdaad afpersing.... Ook al ligt er een diefstal aan de basis ..zichzelf rechten is iets wat men zeker niet mag doen.
Als er een schadevergoeding moet betaald worden is dat aan de rechter om te bepalen...

ddanck

#9 , 03 mar 2015 13:24

Dat u zou worden veroordeeld tot teruggave (in zoverre de man in kwestie de feiten al kan bewijzen) is één ding.

Dat de TS strafrechtelijk veroordeeld zal worden wegens chantage (niet opgenomen in strafwetboek), blijft hoogst twijfelachtig.

Kan wel aanschouwd worden als afpersing en/of ongeoorloofde druk, waardoor de dader alsnog vrijuit kan gaan.
Euhm, neen.

ddanck

#10 , 03 mar 2015 16:59

Vooreerst heeft TS niets geëist, dat blijkt niet uit de openingspost en moet alleszins worden bewezen, wat mij moeilijk lijkt.

Mijn reactie ging echter vooral over uw opmerking dat de dader vrijuit zou kunnen gaan door de afpersing of ongeoorloofde druk (als die al bewezen wordt). Zo werkt het dus niet.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 mar 2015 22:42

Maar het is wel zoals ddanck zegt dan zal DAT ook moeten bewezen worden.
En ook het verband tussen A en B

WP002

#12 , 04 mar 2015 09:22

TS heeft het dubbele geëist onder dreiging dat hij anders de strafklacht zou doordrijven. Is mijns inziens afpersing.

?? Als ik wel kan lezen heeft TS niets geëist, maar heeft de dader dit spontaan aangeboden.

giserke

#13 , 04 mar 2015 09:56

TS heeft het dubbele geëist onder dreiging dat hij anders de strafklacht zou doordrijven. Is mijns inziens afpersing.

?? Als ik wel kan lezen heeft TS niets geëist, maar heeft de dader dit spontaan aangeboden.
Dat kan.
Het kan ook zijn dat de rechter nog in Sinterklaas geloofd.

Trouwens, iedere extra vergoeding zoals "administratiekosten" die een handelszaak aanrekent aan de klant bij diefstal is bij wet verboden.

basejumper

#14 , 04 mar 2015 10:48

En het is "in Sinterklaas gelooft..."
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

ddanck

#15 , 04 mar 2015 10:49

Door afpersing of ongeoorloofde druk kan de dader wel degelijk vrijgepleit worden.
Zonder cassant te willen overkomen: waar staat dat?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”