zoon uitzetten, toedienen van slagen of zelfverdediging

Hakke
Topic Starter

zoon uitzetten, toedienen van slagen of zelfverdediging

#1 , 18 mei 2015 09:58

Ik ben meerderjarig met job maar woon nog thuis. Ik heb thuis al een ruime tijd problemen met mijn vader (die sinds kort op pensioen is).

Afgelopen weekend is de boel nogmaals ontploft. Even de situatie schetsen: zaterdag van 's morgends vroeg tot in de namiddag steeds buiten in weer en wind & regen bezig geweest terwijl hij rustig op de tractor zit. Werk was afgelopen, lopen gezellig terug lachen en grappen nog een beetje, gaan binnen gezellig eten, maken de stoof aan, en daar begint het. Ik was nog rustig aan het eten en aan het opwarmen krijgt hij het in 1 keer in z'n kop om alle ramen & deuren op te zetten omdat het voor hem te warm werd. Ondertussen was mijn zus & moeder ook thuis gekomen. Ieder van ons vraagt om de deuren terug te sluiten om dat dit trekt als we aan tafel zitten (buiten was het nog steeds aan het regenen). Na dat we dit meerdere keren gevraagd hadden besluit ik om ze zelf dicht te doen. Hier door draait hij helemaal door, zover zelfs dat het tot schermutselingen komt. Hij slaagt mijn zus op der been, mijn moeder op de pols. Dus ik kom tussen. Ik kan hem bedwingen en tegen de grond werken, dan komen er belachelijk veel scheldwoorden en dreigementen uit. Ik wou zelf 2x politie bellen, maar ma houd mij tegen. 's avonds is hij vertrokken en is ie blijkbaar op een ander ambras gaan maken (schelden e.d.).
Overdag moest ma, pa & zus samen weg. 's avonds rond 21:00u komen ze terug opnieuw keet. Dit maal omdat mijn zus & vriend frut gaan halen. Ma had gezegd dat we wel een boterham zouden eten, zus gaat toch frut halen en vraagt om goed te doen aan pa of hij ook iets moet hebben van de frituur. Pa besteld frut enzo, zus komt terug en zegt tegen mij en ma, pa eet wel fut jullie ook iets. Dus we bestellen ook iets, zusje en vriend zijn net weg of hij komt binnen terug ambras maken. Nu dacht hij dat wij mijn zus hadden opgestookt om toch frut gaan te halen, proberen uit te leggen dat dit zo niet was, wou niet luisteren. Ma belt naar mijn zuster om te zeggen dat we geen frut moeten hebben. Pa schaart gsm uit ma der handen en steekt die weg. Zelf was ik nog bezig op laptop van't werk. Weer komt het tot schermutselingen, zelfde als dag van te voren houd hem in bedwang leg hem tegen de grond. Ik laat los met gedacht dat ie gekalmeerd is, dit was dus niet, slaagt mijn bril af en beschadigd het scherm van de laptop. Spelletje begint opnieuw, laat hem terug los, weer een uitbarsting van schelwoorden en dreigementen, dit keer zei hij zelfs dat hij ons volgende keer overhoop schiet. Da hadden we nog nooit gehoord, dit was nieuw.

Ik weet dat hij mij zonder problemen op staat kan zetten (ben zelf ook al even opzoek naar huis/bouwgrond) maar ons ma & zus kunnen niet vertrekken. Ze zijn bang dat als ik weg ben en hij zo nog eens doorflipt zijn dreigementen waar maakt.

Het is echt voor de kleinste dingen dat hij al door draait. Als hij niet kan kiezen wat er op TV is of als hij de afstandsbediening er niet van heeft is dit dikwijls al reden genoeg voor hem.
Nu hij ook een hele dag thuis is & mijn moeder werkt thuis mijn kleine kinderen probeert hij niets anders dan het gezag van mijn moeder te ondermijnen. Als ons ma zegt niet doen, zegt hij doe maar. Speciaal om ons ma te kleineren en te pesten.

Wat moet ik hier mee doen.? Iemand advies.?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mei 2015 10:16

U had best politie moeten bellen.
Ga nu eens praten met de dienst SLAchtofferZorg van uw lokale politie.
Mogelijk ook eens met de dossierbeheerder van Intra Familiaal Geweld.
Zij zullen u ook doorverwijzen naar sociale diensten die ook kunnen helpen om de overgang van werken naar pensioen te helpen kaderen.
Geweld kan echter nooit goedgepraat worden dus daarom best aangifte doen - zowel u als zus moeder en die vriend dan hebt u een sterk dossier en kan men mogelijk bepaalde verplichtingen opleggen aan uw vader.
Het is de bedoeling ook van parket en politie om te helpen niet direct om te straffen ...maar er zijn voldoende elementen om hier te zorgen dat de zaak niet effectief uit de hand loopt

Ook eens met de huisarts gaan praten en of sociale dienst ocmw.

http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vagga.be" onclick="window.open(this.href);return false;

PS dat uitzetten zal nog niet zo eenvoudig gaan hoor - moet voor vrederechter komen en als u dan zorgt dat er PV's bij politie zijn zal vrederechter mogelijk eerder geneigd zijn vader buiten te zetten om al de andere leden van de familie te beschermen ( moeder en jongeren zuster)

Gebruiker21

#3 , 18 mei 2015 10:38

'Frut'? 'Keet'? Lijkt me dat de feiten zich in Nederland afspelen? In dat geval heeft een forum met extentie .be weinig zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Hakke
Topic Starter

#4 , 18 mei 2015 11:02

@Franciscus
Bedankt voor de snelle reactie.

@Gebruiker21

Is wel degelijk in België. Dat we niet zo ver van de Nederlandse grens zitten klopt wel.
Ik zal even enkele woorden verduidelijken:
frut = frietjes
keet = toestand

Moesten er nog woorden zijn die je niet begrepen hebt geef dan even een seintje. Of als er schrijf fouten in zitten mag je ook steeds een seintje geven.
Ik dacht dat in dit geval de inhoud belangrijker was.

Gebruiker21

#5 , 18 mei 2015 11:21

OK, ik wou maar even checken. Ik begrijp die woorden wel, hoor (hoewel ik persoonlijk "frut" een vreselijk alternatief vind voor "friet", maar kom). Inhoud is inderdaad belangrijk, maar nationaliteit van de vraagsteller is nog véél belangrijker. Je zou de eerste (en zeker de laatste) niet zijn die hier een vraag stelt, en uit Nederland blijkt te komen. Nederlands recht is toch wel verschillend van Belgisch recht. Vandaar de vraag.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ongelukbelaagd

#6 , 18 mei 2015 13:40

Toen ik uw verhaal las, kwam bij mij de gedachte op dat uw vader misschien ziek is.
Of heeft hij dit altijd al gehad?
Hebt u er al eens met uw huisarts over gesproken?

Hakke
Topic Starter

#7 , 18 mei 2015 13:51

We denken ook dat hij misschien ziek is. Hij heeft een bolleke op z'n hoofd (etterbol of ingegroeide haarpijl) maar dit wil hij niet laten onderzoeken. Dit is niks zegt hij want dat heeft hij al jaren.
Stiekem hopen we dat dit bolleke de oorzaak is van zijn extreem wisselend gedrag en dat het met een operatie klaar is. Ma zegt ook dat dit niet meer de man is waar ze toen mee getrouwd is.

We gaan nu proberen om dat bolleke toch te laten onderzoeken. Maar als dit niet de oorzaak is weten we niet goed wat dan te doen.

Gebruiker21

#8 , 18 mei 2015 14:57

Een bolletje dat zichtbaar is, is een gezwelletje BUITEN de schedel. Dat dit invloed heeft op zijn gedrag (dus in contact staat met de hersenen), lijkt me weinig waarschijnlijk. Dat een gezwel in het hoofd "uitbreekt" buiten de schedel, lijkt me ook straf. Maar ik ben uiteraard geen dokter.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”