winkeldiefstal

niels0005
Topic Starter

winkeldiefstal

#1 , 04 aug 2015 16:15

Beste
Ik heb een enorm grote fout begaan, vraag mij niet wat mij bezielde maar ik doe het alvast nooit meer
Ik heb een aantal keren een paar kleinigheden gestolen in een winkel, 3 x om correct te zijn.
Men heeft mij hier de derde keer op gepakt en ik ben met rode kaken mee moeten gaan naar het kantoor van de winkel.
Men heeft mij hier afgeschrikt met de politie te bellen of mijn werk en ik vroeg toen om dit niet te doen.
Ik vroeg wat ik kon doen en men zei dat als ik € 500 betaalde dat men de klachten zou laten vallen. Ik heb dit toen na veel twijfelen betaald uit schrik voor de politie of dat mijn werk dit ging te weten komen of familie.
Na meer dan een maand krijg ik een uitnodiging van de politie om mij te gaan aanmelden voor een verklaring. Ik heb gelukkig nog het bewijs van de overmaak van € 500 , ik heb naar de winkel teruggebeld en gevraagd hoe dit komt dat wij toch een overeenkomst hadden.... De winkel zei toen dat ze reeds 's morgens naar de politie hadden gebeld voor mijn derde bezoek en dat zij zelf ook verklaard hebben de dag nadien dat ik € 500 heb betaald als minnelijke schikking maar ( volgens hen ) zei de politie dat men hier verder op onderzoek moest gaan en dit verder moest uitpluizen. Ik moet nu binnenkort mijn verklaring gaan afleggen maar heb echt schrik dat ik nog veel meer ga moeten betalen. Ik heb al spijt dat ik niet meteen hen de politie heb laten opbellen in de plaats van € 500 te betalen. Ik had in de eerste plaatst niet mogen stelen maar ik voel mij nu ' in het zak gezet '
Wat staat mij te wachten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight

#2 , 04 aug 2015 16:21

500 euro?
Wat heeft u misschien gestolen? Was dat ter waarde van 500 euro misschien? Dit lijkt mij bijzonder veel!

Drone

#3 , 04 aug 2015 16:25

komt er nog bij dat de winkel zwaar in de fout gaat, deze mag helemaal geen €500 euro van u eisen . . ., dit is pure diefstal!

als men u betrapt op diefstal is het enige correcte manier van doen, u staande houden en de politie bellen.

Reclame

niels0005
Topic Starter

#4 , 04 aug 2015 16:30

ik had in totaal 9 flessen cava gestolen, een fles is iets minder dan 10 euro dus het kwam ongeveer op net geen 100 euro
ik was volledig in paniek en wou niet dat ik meemoest met de politie. De winkel is schuinover mijn werk en ik had heel veel schrik dat ze dit zouden zien. Nogmaals ik heb enorme spijt van mijn daden en zullen nooit meer voorvallen

BloodNight

#5 , 04 aug 2015 16:40

Ivm de winkeldiefstal zelf gaat u voorlopig weinig kunnen doen. Tegen de winkel wel! Direct klacht gaan indienen tegen de winkel en geld terug eisen! Een veelvoud eisen en dan nog naar de politie gaan kan niet de bedoeling zijn. Als de winkel dreigt met naar uw werkgever te gaan...bijkomende klacht indienen. Laat hen maar weten dat als er nadelige gevolgen voor u zijn op het werk, u hen daarvoor aansprakelijk zal stellen!

niels0005
Topic Starter

#6 , 04 aug 2015 16:46

De winkel zegt dat men denkt dat ik dit nog meerdere keren heb gedaan maar dit is zeker niet het geval, de winkel bestaat zelf nog maar een goede drie maanden. Ik zeg het nogmaals dat ik enorm verlegen ben en heel veel spijt heb van mijn daden, ik doe ondertussen een bijjob zodat ik niet meer teruggrijp naar dergelijke misstappen in het leven dus ik leer zeker uit mijn fouten. Ik nu echter schrik dat dit alles voor de rechtbank zal komen en dat dit alles mij nog meer geld zal kosten, alvast bedankt voor de snelle reactie + hulp !

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 aug 2015 17:29

Is afpersing van de winkel - mogelijk ook onwettige vrijheidsberoving
Er zijn hier al meerdere malen topics over geweest.
Winkel moet bij een strafbaar feit politie in kennis stellen.
Er is een bepaalde vzw die een systeem heeft om € 50 als 'administratiekosten' te vragen. Een aantal grote ketens zijn er lid van... wat er met uw geld gebeurd is een groot ?.

Normaliter zal politie u wel horen over de feiten bij een eerste feit zal u een minnelijke regeling voorgesteld krijgen van het parket.
Uiteraard moeten de goederen ofwel teruggegeven worden ofwel betaald.
Zelfs indien de zaak voor de rechtbank komt zijn er nog een reeks van mogelijkheden van opschorting tot voorwaardelijk , werkstraf enz enz .

Indien u niet direct naar politie durft te stappen ...ga eens naar een caw in uw buurt of ga met de een vertrouwenspersoon eens praten.
Mogelijk kan ook de dienst SLAchtofferZOrg van de lokale politiezone eerst eens een gesprek met u hebben.

Mariette

#8 , 04 aug 2015 19:06

Ik heb een aantal keren een paar kleinigheden gestolen in een winkel, 3 x om correct te zijn.
De winkel zegt dat men denkt dat ik dit nog meerdere keren heb gedaan maar dit is zeker niet het geval, de winkel bestaat zelf nog maar een goede drie maanden.
Misschien toch maar best eerlijk zijn, en/of die bovenste zin verwijderen.

niels0005
Topic Starter

#9 , 05 aug 2015 16:19

Ik ben eerlijk, drie keer is het voorgevallen maar de winkel denkt dat het meerdere malen is voorgevallen hetgeen niet is. Ik heb hen uit schrik 500 euro betaald omdat ik niet wist wat er ging gebeuren, had ik gewoon de politie laten komen en de goederen betaald was dit veel minder duur uitgekomen. Nu moet ik een pv gaan neerleggen bij de politie op eind augustus omdat de desbetreffende politieagente met verlof is. Zal hier verder nog iets van komen denkt u?

Franciscus

#10 , 05 aug 2015 22:28

Waarom moet u wachten tot die inspecteur uit vakantie is.
U dient een nieuwe aangifte inzake afpersing in....wel een die gelieerd is met een winkeldiefstal maar dan nog.
Politie dient onmiddellijk het nodige te doen.
Dus na vanavond of morgen - in elke politiezone is er minstens één bureau open 24/7 en met moet uw aangifte acteren en u het PV nr overmaken samen met attest klachtneerlegging.

Niet wanneer die inspecteur uit vakantie is ( ps een agent heeft die geen bevoegdheid inzake strafrecht)

WP002

#11 , 06 aug 2015 11:32

Er is geen twijfel aan dat u schuldig bent aan winkeldiefstal. Maar dat is geen excuus voor de winkel om u te mogen afpersen. Dat eerste hebt u sowieso aan uw rekker, maar ik zou in uw geval niet twijfelen en voor dat tweede klacht indienen. Enkel de rechter is bevoegd om u een boete of een straf te geven, de winkel niet. Fijn dat u nog een bewijs van betaling hebt. Bijhouden!

WP002

#12 , 06 aug 2015 11:34

Ik ben eerlijk, drie keer is het voorgevallen maar de winkel denkt dat het meerdere malen is voorgevallen hetgeen niet is.
M.a.w. ze kunnen het niet bewijzen.

j.demoor

#13 , 06 aug 2015 12:35

Wat staat mij te wachten?

“Art.463.Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfhonderd euro”(8 juni 1867 Strafwetboek = Sw).

“Art.37ter.§ 1. Indien een feit van die aard is om gestraft te worden met een gevangenisstraf van ten hoogste een jaar, kan de rechter als hoofdstraf een straf onder elektronisch toezicht opleggen van dezelfde duur als de gevangenisstraf die hij anders zou opleggen...”(Sw.)

“Art.44.De veroordeling tot de bij de wet gestelde straffen wordt altijd uitgesproken, onverminderd de teruggave en de schadevergoeding die aan partijen mochten zijn verschuldigd.”(Sw.).
€500 lijkt die teruggave te overtreffen en is voor het meerdere terugvorderbaar.
Bovendien kan klacht neergelegd worden wegens :“Art.470.Met de straffen, bij het artikel 468 bepaald, wordt gestraft alsof hij een diefstal met geweld of bedreiging had gepleegd, bij die met behulp van geweld of bedreiging afperst, hetzij gelden, waarden, roerende voorwerpen, schuldbrieven, biljetten, promessen, kwijtingen, hetzij de ondertekening of de afgifte van enig stuk dat een verbintenis, beschikking of schuldbevrijding inhoudt of teweegbrengt.”(Sw.).

“Art.85.Indien verzachtende omstandigheden aanwezig zijn, kunnen de gevangenisstraffen, de werkstraffen en de geldboeten onderscheidenlijk tot beneden acht dagen, vijfenveertig uren en zesentwintig EUR worden verminderd, zonder dat zij lager mogen zijn dan politiestraffen.”(Sw.).

“Art.216bis.§ 1. De procureur des Konings kan, indien hij meent dat een feit niet van aard schijnt te zijn dat het gestraft moet worden met een hoofdstraf van meer dan twee jaar correctionele gevangenisstraf of een zwaardere straf, desgevallend met inbegrip van de verbeurdverklaring, en dat het geen zware aantasting inhoudt van de lichamelijke integriteit, de dader verzoeken een bepaalde geldsom te storten aan de Federale Overheidsdienst Financiën...Betaling, afstand en afgifte doen de strafvordering vervallen, mits zij binnen de bepaalde termijn plaatshebben.”(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker21

#14 , 06 aug 2015 16:09

Wat u te wachten staat, kan niemand exact voorspellen. Effectieve gevangenisstraf zit er niet in (als dit uw eerste "misdaad") is. Mogelijk een werkstraf / voorwaardelijke straf? In het aller-allerbeste geval seponering? In ieder geval ging de winkel inderdaad ook zwaar in de fout door u €500 te vragen. Dit is evenzeer af te keuren als uw winkeldiefstal. U hebt het bewijs dat u dit geld betaald hebt, dus leg zeker klacht neer wegens afpersing en eis die €500 terug. U dient uiteraard wat u gestolen hebt terug te betalen aan de winkel, maar geen veelvoud ervan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”