Diefstal/fraude door aanverwante

a2112
Topic Starter

Diefstal/fraude door aanverwante

#1 , 09 okt 2015 20:50

Hallo

Sinds een tijdje verdwijnt er thuis geregeld geld uit portefeuilles, hoewel er geen concreet bewijs is het duidelijk wie de dader is. Een van mijn broers (20 jaar oud) is na 3 maanden gevangenis vorig jaar en enkele maanden van werk terug op het slechte pad. De bedragen die verdwenen waren klein en buiten een woordenwisseling gebeurde er niet echt iets, tot mijn andere broer gisteren ontdekte dat er 4 x 100 euro van zijn rekening verdween in de afgelopen week (afgehaald snachts aan een automaat in onze straat, opnieuw geen concreet bewijs dus ). Nu zijn we toch op zoek om verdere juridische (indien mogelijk) stappen te nemen voor dat de situatie escaleert. De broer waarover het gaat is nog steeds vrij onder voorwaarden maar in de tijd dat hij vrij kwam is er nog maar 1 keer een agente langs gekomen om te kijken of hij zijn avondklok respecteerde dat was toen het geval maar nu blijft hij iedere avond tot laat weg en komt high terug thuis. Graag had ik geweten wat eventuele stappen konden zijn om de kalmte in ons huis terug te krijgen, het is niet echt aangenaam om constant op je hoede te zijn voor verdere eventuele diefstallen.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 okt 2015 21:23

Bankkaarten niet laten rondslingeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 okt 2015 21:33

En je wachtwoord wijzigen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Franciscus

#4 , 09 okt 2015 21:58

En de politie in kennis stellen met de info die u hier hebt gegeven.

a2112
Topic Starter

#5 , 09 okt 2015 22:00

Ik kwam hier voor juridisch advies. PIN is inmiddels gewijzigd en bankkaarten bevinden zich ofwel in onze broekzakken ofwel naast bed op een nachtkast. Momenteel delen we een kamer met 3 omdat hij terug thuis kwam wonen nadat hij vrijgelaten was (was een van de voorwaarden) en een kluis aanschaffen vind ik een beetje ver gaan. Graag enkel nuttig juridisch advies posten.
Kan de politie hier iets aan doen? Als het stelen van een bankkaart en daar geld mee afhalen onder diefstal valt dan kan hier voor zover ik weet niets aan gedaan worden aangezien het om een bloedverwante gaat.
Art. 462. Diefstallen die gepleegd worden door een gehuwde ten nadele van zijn echtgenoot, door een weduwnaar of een weduwe wat zaken betreft die aan de overleden echtgenoot hebben toebehoord, door afstammelingen ten nadele van hun bloedverwanten in de opgaande lijn, door bloedverwanten in de opgaande lijn ten nadele van hun afstammelingen, of door aanverwanten in dezelfde graden, geven alleen aanleiding tot burgerrechtelijke vergoeding.

Franciscus

#6 , 09 okt 2015 23:31

Een:
Aanverwanten zijn diegene die gehuwd zijn met uw familie.
Broer en zusters zijn geen eerste lijn dus niet in opgaande en neergaande lijn. Hij is dus geen ouder of afstammeling van u.
Er bestaat dus geen grond van verschoning tussen collateralen (broer en zusters) of schoonbroer of -zuster.
Mogelijk heeft hij medeplichtigen op een bepaald moment van de feiten (meerdaadse) en deze zijn dus wel strafbaar.
Als u vb wil kan ik die geven hoor.

Twee:
Schending van de voorwaarden is evenzo een reden om eens een babbeltje te doen met (liefst) de teammanager (commissaris).
Zeker als zij hem op straat betrappen in een toestand die u als high omschrijft.

Wil nog niet zeggen dat hij terug 'binnen' mag maar commissie vermoedelijk wel.

Mogelijk is hij wel gefilmd bij opnemen van die bedragen ... dus niet te lang wachten want opnamen worden niet lang bijgehouden.
Het niet veilig wegbergen van bankkaart en/of code ...daar kunnen banken ook een probleem over maken.

Super0072

#7 , 12 okt 2015 11:22

Ik kwam hier voor juridisch advies. PIN is inmiddels gewijzigd en bankkaarten bevinden zich ofwel in onze broekzakken ofwel naast bed op een nachtkast. Momenteel delen we een kamer met 3 omdat hij terug thuis kwam wonen nadat hij vrijgelaten was (was een van de voorwaarden) en een kluis aanschaffen vind ik een beetje ver gaan. Graag enkel nuttig juridisch advies posten.
Roharro en denlowie gaven u tips om het probleem, namelijk het verdwijnen van geld, te verminderen en/of te verminderen. Dat is omdat ze u verder willen helpen. "Ik kwam hier voor juridisch advies" en "Graag enkel nuttig juridisch advies posten" is toch een iets of wat ondankbaar antwoord daarop.
Kan de politie hier iets aan doen? Als het stelen van een bankkaart en daar geld mee afhalen onder diefstal valt dan kan hier voor zover ik weet niets aan gedaan worden aangezien het om een bloedverwante gaat.
Hij is vrij onder voorwaarden, de politie constateert het niet naleven van de voorwaarden, en meldt dit aan de bevoegde instanties, waarop zij beslissen wat er met je broer gebeuren zal. Mogelijks zal het niet naleven van z'n voorwaarden leiden tot een vernieuwd verblijf in de gevangenis.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”