Besten,
een jaar geleden in augustus werden een vriend en ik 's nachts dronken opgepakt in Spanje. (zeer dronken en verkeerd)
Ik stond op straat en mijn vriend had op privedomein een gereedsschapskist opengedaan en daar een staaf en een touw uitgenomen.
Wij zijn toen ginder opgepakt, +-24uur in de cel gezeten en daarna voor de onderzoeksrechter gekomen en onze versie van de feiten gegeven + verklaard.
Wij kregen ook een advocaat toegewezen. Deze hebben wij nadien betaald en heeft het proces ginds verdergezet.
In februari liet de advocaat ons weten dat de openbare aanklager de feiten als diefstal beschouwd, (Crime Code of the Kingdom of Spain art. 238 to 240...) Hierop werd naar ik meen een "appealing letter" (=beroep?) geschreven door onze advocaat.
Nu krijgen wij een schrijven dat de rechter meent dat het wel degelijk om diefstal gaat
en wordt ons beiden een "aanbod" gedaan om een boete te betalen en een gevangenisstraf van 6 maanden....
Dit zou herleid worden tot enkel de boete wegens art 80 van de spaanse wet...
Onze advocaat zet ons onder druk om zeer snel iets te laten weten en we zouden naar Spanje moeten gaan om een opgesteld document te tekenen.
Ik zit echter met de volgende bedenkingen:
ik heb met de diefstal niets te maken en dit werd ook zo verklaard aan de onderzoeksrechter + aan de politie. Mijn vriend verklaart trouwens eveneens dat enkel hij op privédomein is geweest en de gereedschapskist had opengedaan. "Onze" advocaat antwoordde dat ik bij de feiten aanwezig was en dan hetzelfde berecht moet worden.
Dit lijkt me echter alles behalve correct...
Bijkomend wil ik niet dat er een gevangenisstraf van 6 maanden ofzo tegen mij wordt uitgesproken (omwille van werk etc), en temeer omdat dit absoluut niet terecht is.
Ben ik sowieso medeplichtig en krijg ik dan dezelfde straf als de dader?
Kan hier desnoods nog tegen in beroep worden gegaan? Of minnelijk geregeld? Of een andere advocaat worden genomen?
Dank voor jullie antwoorden/hulp.
Ik zit ermee gewrongen dat ik met de diefstal zelf niets te maken heb en de straf die voorligt arbeidsgevolgen kan hebben voor mij...