diefstal gefilmd

giserke

Re: diefstal gefilmd

#16 , 06 nov 2015 13:59

Inderdaad, beelden moeten direct als bijlage bij de aangifte gestopt worden bij de politie.
En zeker niet de interessante gaan uitgangen met die beelden, door ze links en rechts openbaar te maken.
Ook niet aan vrienden op café....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#17 , 08 nov 2015 12:39

“Art.XI.174.De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden.”(28 FEBRUARI 2013. - Wetboek van economisch recht).

“Art.8.1 Eenieder heeft het recht op eerbiediging van zijn privéleven,zijn gezinsleven zijn huis en zijn briefwisseling..."(4 november 1950 Europees Verdrag Rechten van de Mens)

‘Uit het enkele feit dat een bewakingscamera,die zichtbaar op de openbare weg is opgesteld,het mogelijk maakt bewijsmateriaal te vergaren van de aldaar gepleegde misdrijven,kan geen inmenging in de uitoefening van het recht op eerbiediging van het privéleven worden afgeleid‘[Cass. 17 maart 2010(B.G.),R.W.2011-12,1332-1333,Noot]

‘Overwegende dat het recht op eerbiediging van het privé-leven, vastgelegd in art. 8, lid 1, EVRM, geen absoluut recht is;Dat deze verdragsregel niet eraan in de weg staat dat een werkgever, op grond van een gewettigd vermoeden van betrokkenheid van zijn werknemer bij te zijnen nadele gepleegde misdrijven, maatregelen neemt om door middel van camerabewaking, in een door hem uitgebate, en voor het publiek toegankelijke winkelruimte, nieuwe strafbare feiten te voorkomen of vast te stellen;Dat dergelijke maatregel, voor zover zij de aangifte van de feiten bij de overheid tot doel heeft, en, uitgaande van dit doel, toereikend, ter zake dienend en niet overmatig is en geen inmenging inhoudt op de uitoefening van dit recht in de zin van art. 8, lid 2 EVRM;Dat artikel 8, lid 2 EVRM niet inhoudt dat de aldus genomen maatregel vooraf moet worden aangekondigd‘¨[Cass. ARP990706N,27 februari 2001,A.J.T. 2000-01,949,noot VERHELST I.,Computerr.(Ned.) 2001,202,noot DUMORTIER,J.,R.W. 2001-02/33,1171,noot HUMBLET,P.,Rev.dr.pén. 2002,251,noot MONVILLE,P.,Vigiles(N) 2001/4,153,noot DE HERT,P.;DE HERT,P.,GUTWIRTH,S.,Cassatie en geheime camera’s:meer gaten dan kaas,Panopticon 2001,309-318].

Zie ook:
VOORHOOF,D.,Auteursrecht op foto's(noot onder Brussel 29 maart 1991),R.W. 1991-92,816-820;
VINCOTTE,B.,Les droits d'auteur photographiques,T.B.B.R. 1992,123-140;
MOM,G.,Portretmerken,Intel.Eig.Recl.(Ned.) 1996,169-175.
BALLON,G.,De rechten van de geportretteerde,R.W. 1985-86,2645-2649; LIEVENS,J.,Het recht op afbeelding,R.W. 1976-77,1857-1858;GULDIX,E.,Algemene systematische beschouwingen over het persoonlijkheidsrecht op eigen afbeelding,R.W. 1980-81,1161-1175;
DE HERT,P.,SAELENS,R.,Filmen maar ! Versoepeling van de camerawet door het Hof van Cassatie,R.W.2011-12,1338-1344,Noot onder Cass. 5 oktober 2010(P.A.J.D.W./Gent).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 08 nov 2015 17:47

Sedert wanneer moeten de camera's die ik in mijn woning hang of op mijn eigendom plaats zichtbaar zijn??
Ik beschik over het volstrekte genot van mijn woning ( als huurder of eigenaar) dus daar doe ik wat ik wil.

Verschil is wel als het over vb een gemeenschappelijke garage gaat ...daar heb ik geen bevoegdheid om de gemene delen te filmen

Reclame

giserke

#19 , 09 nov 2015 09:48

Sedert wanneer moeten de camera's die ik in mijn woning hang of op mijn eigendom plaats zichtbaar zijn??
Ik beschik over het volstrekte genot van mijn woning ( als huurder of eigenaar) dus daar doe ik wat ik wil.

Verschil is wel als het over vb een gemeenschappelijke garage gaat ...daar heb ik geen bevoegdheid om de gemene delen te filmen
Camerawet blijft wel van toepassing. Iedereen heeft het recht te weten of hij gefilmd wordt of niet en kan de beelden opeisen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#20 , 09 nov 2015 15:18

Bij mijn weten niet als ik het voor persoonlijk gebruik benut. Het in het oog houden van de vissen en het groeien van mijn gras

Iedereen die wettelijk in dat vertrek / huis mogen zijn.... maar die weten het wel.

21 MAART 2007. - Wet tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's

Art. 7.
§ 1. De beslissing tot het plaatsen van een of meer bewakingscamera's in een voor het publiek
niet toegankelijke besloten plaats wordt genomen door de verantwoordelijke voor de verwerking.
§ 2. De verantwoordelijke voor de verwerking deelt de in § 1 bedoelde beslissing mee aan de
Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de korpschef van de politiezone
waar die plaats zich bevindt. Hij doet dat uiterlijk de dag vóór die waarop de bewakingscamera of - camera's in gebruik worden genomen.
De Koning bepaalt, na advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer,
de vorm en de inhoud van het standaardformulier dat bij die gelegenheid moet worden ingevuld
alsook de wijze waarop dit formulier wordt overgezonden aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de korpschef van de politiezone waar die plaats zich bevindt. Dit formulier bevestigt dat het gebruik van de camera of camera's in overeenstemming is met de in de wet van 8 december 1992 bepaalde beginselen.
De beslissing hoeft niet te worden meegedeeld aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de korpschef van de politiezone waar die plaats zich bevindt, wanneer de bewakingscamera of - camera's door een natuurlijke persoon worden aangewend voor persoonlijk of huiselijk gebruik

eylis

#21 , 09 nov 2015 20:43

giserke, tijd om het los te laten....zoals Fransisc je probeert duidelijk te maken: camera staat gericht op EIGEN particuliere garagepoort. voor zover ik weet gebruiken normaliter alleen eigenaars en huisgenoten hun eigen garagepoort. Alle anderen die aan die poort staan morrelen, horen daar niet .
Tijd misschien voor een slotje? Tenzij poster ons het vervolg kan laten weten?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”