Vraag ivm getuigen

Nijnkonijn
Topic Starter

Vraag ivm getuigen

#1 , 12 nov 2015 13:07

Beste,

Begin januari dit jaar werd ik aangevallen.
Een vriendin van mij was erbij en trad op als getuige.
De vrouw van de man die mij aanviel was ook aanwezig.
Telt zij evenwaardig als getuige voor haar echtgenoot of niet?

In afwachting alvast vriendelijk dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 nov 2015 11:16

“Art.30 Ieder die getuige is geweest van een aanslag, hetzij tegen de openbare veiligheid, hetzij op iemands leven of eigendom, is eveneens verplicht daarvan bericht te geven aan de procureur des Konings, hetzij van de plaats van de misdaad of van het wanbedrijf, hetzij van de plaats waar de verdachte kan worden gevonden.”(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering).

Dit geldt ook voor ‘De vrouw van de man die mij aanviel’

Het is aan de procureur om de waarde van die getuigenis te appreciëren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 nov 2015 11:31

Het is aan de procureur om de waarde van die getuigenis te appreciëren.
En dit hangt af van wat er gebeurd is natuurlijk. Stel dat u de man die u aangevallen heeft kende, er eerst een woordenwisseling tussen jullie beiden geweest is, u bijvoorbeeld wou weggaan, en die man u bij de arm vastgegrepen heef (wat u als "aanvallen" kan interpreteren) dan zal de getuigenis van de vrouw van die man waarschijnlijk even zwaar doorwegen dan de getuigenis van uw vriendin.

Stel echter dat die man en vrouw bekend staan als pickpockets en u deze totaal niet kende, en die man u aanviel om uw handtas te stelen, dan zal de getuigenis van die vrouw absoluut niet even zwaar doorwegen dan de getuigenis van uw vriendin.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”