Valse beschuldiging van diefstal door klant

Sazo
Topic Starter

Valse beschuldiging van diefstal door klant

#1 , 01 dec 2015 18:36

Hallo

Ik werk sinds bijna 6 maand als poetsvrouw bij een bedrijf met dienstencheques.
Een 2-tal maand geleden is er een klant die me heeft beschuldigd van diefstal van geld van haar dochter.
Mijn werkgever had me verzekerd dat ze geloven in mijn onschuld, een opluchting dacht ik.
Bij de vraag of ik op mijn beurt klacht mocht indienen bij politie voor die valse beschuldiging kreeg ik het advies van werkgever dat hij dit ten zeerste afraadde. Die klant is heel goed bevriend met mijn werkgever.
Werkgever heeft bij mijn andere klanten controle gedaan, wat me totaal niet geeft trouwens. Mijn andere klanten zijn meer dan tevreden over mij.
Ik werk maar 19u in de week en vraag al van in het begin om meer uren te mogen werken.
Het bedrijf heeft wachtlijsten voor de klanten en nemen per maand gemiddeld 6 á 10 nieuwe personen in dienst.
Als antwoord op mijn vraag naar meer uren krijg ik steevast het antwoord "we wachten nog even af door dat voorval".
Ik sta machteloos, blijkbaar mag die ene klant zomaar een beschuldiging uiten zonder enig onderzoek of beschuldiging al dan noet terecht is en draag ik daardoor een stempel met me mee. Meer uren willen ze me nog steeds niet geven, veranderen van werk is (in mijn ogen) ook niet echt een optie daar ik (vals) ben beschuldigd van diefstal, niet bepaald hét briefje dat je wil/kan voorleggen aan nieuwe werkgever.

Kan dit zomaar? Kunnen ze me zomaar uren weigeren?
Ik weet echt niet wat ik hiertegen kan doen.
Blijkbaar ben je als klant heel machtig om zomaar dingen te zeggen en daardoor iemand anders zijn leven/ kansen te verpesten!
Ben ten einde raad

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 01 dec 2015 20:07

werk je deeltijds met behoud van rechten of inkomensgarantieuitkering?

Sazo
Topic Starter

#3 , 01 dec 2015 21:48

Ja met behoud van rechten

Reclame

JPV

#4 , 02 dec 2015 07:30

programmawet 22/12/1989:

Art. 153

De deeltijdse werknemer kan bij zijn werkgever schriftelijk een aanvraag indienen tot het bekomen van een voltijdse dienstbetrekking of van een andere, al dan niet bijkomende, deeltijdse dienstbetrekking waardoor hij een nieuwe deeltijdse arbeidsregeling verkrijgt, waarvan de wekelijkse arbeidsduur hoger is dan die van de deeltijdse arbeidsregeling waarin hij reeds werkt.
Wanneer de deeltijdse werknemer een aanvraag heeft ingediend zoals bedoeld in het eerste lid, moet de werkgever hem schriftelijk elke vacante voltijdse of deeltijdse dienstbetrekking mededelen die dezelfde functie betreft als die welke de werknemer reeds uitoefent en waarvoor hij de vereiste kwalificaties bezit.
De werkgever moet schriftelijk de ontvangst bevestigen van de door de werknemer met toepassing van het eerste lid ingediende aanvraag. In die ontvangstbevestiging dient uitdrukkelijk te worden vermeld dat het indienen van de aanvraag de toepassing meebrengt van het tweede lid. De aanvraag en een afschrift van de ontvangstbevestiging dienen door de werkgever te worden bewaard.

Art. 154

De deeltijdse werknemer moet een door de werkgever vacant verklaarde voltijdse of deeltijdse dienstbetrekking bedoeld bij artikel 153, tweede lid, bij voorrang verkrijgen indien hij daartoe een aanvraag heeft ingediend.
De Koning kan de gevallen bepalen waarin de bepalingen van het eerste lid niet van toepassing zijn op grond van een onverenigbaarheid van de vacante betrekking met de door de werknemer uitgeoefende deeltijdse betrekking.

(dat laatste stuk van art 154 gaat over andere functies etc, niet over jouw job).

Xenophon

#5 , 02 dec 2015 07:59

Ik zou met de baas gaan praten, hetgeen JPV hier uiteenzet tonen en vlakaf zeggen dat u niet accepteert dat die onterechte beschuldiging boven uw hoofd blijft hangen en dat er ofwel een klacht dient te worden neergelegd bij de politie zodat u zich kan verweren, ofwel ze definitief moeten stoppen met dat boven te halen als argument. U hoeft zoiets niet te nemen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Sazo
Topic Starter

#6 , 02 dec 2015 09:13

JPV, bedankt alvast voor artikels, die ga ik zeker en vast voorleggen aan mijn werkgever.

Xenophon, heb dit al verscheidene keren aan baas voorgelegd en steeds krijg ik het antwoord "dat hij nog wil afwachten", maar als ik hem vraag hoelang hij dat "afwachten" gaat rekken krijg ik geen sluitend antwoord.
Ik blijf dit niet pikken! Enerzijds stelde ik me in de plaats van werkgever en begreep ik hun angst, terecht of niet, maar anderzijds duurt dit spelletje me echt te lang terwijl ik word gestraft voor niets. En dit alleen maar omdat baas goed bevriend is met die klant. Vriendjespolitiek is dit in mijn ogen.
Hoe machteloos kan een mens staan tegen zoiets...
Indien beschuldiging terecht zou zijn is het een andere zaak maar ik wil geen beschuldiging op mij nemen die onterecht is.
Zou heel graag klacht indienen tegen die klant wegens onterecht betichten van diefstal maar ben bang dat ik daardoor mijn job zal verliezen door hun vriendschap

Heb dit trouwens ook voorgelegd bij mijn vakbond maar nog geen antwoord gekregen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 dec 2015 16:01

"""Ik sta machteloos, blijkbaar mag die ene klant zomaar een beschuldiging uiten zonder enig onderzoek of beschuldiging al dan noet terecht is en draag ik daardoor een stempel met me mee. """

Aan wie is dat allemaal verteld geweest .... is mogelijk een strafbaar feit laster en of eerroof, lasterlijke aantijgingen.

WP002

#8 , 02 dec 2015 19:51

Ik meen toch ook niet dat u een valselijke beschuldiging moet pikken. Spreek er open over met de baas maar hou eventueel naar de politie stappen achter de hand, en wees daar eerlijk over.

(Sorry voor de vele wijzigingen, ik lig in het ziekenhuis met een tablet met touchscreen, zonder mijn vertrouwde laptop)

Gebruiker21

#9 , 03 dec 2015 10:47

Ik denk ook dat u best aan uw werkgever duidelijk maakt: "Ofwel behandel je me niet meer als een potentiële dief, ofwel stap ik zelf naar de politie en leg klacht neer tegen de "klant" wegens laster en eerroof." Als die klant dan toch zo goed bevriend is met uw baas, vermoed ik dat deze laatste echt wil vermijden dat u naar de politie stapt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers

#10 , 03 dec 2015 11:37

Let toch maar op met die dreigementen naar uw werkgever. Dit kan wel eens als een boomerang in uw gezicht terugkeren.
Een werkgever heeft nu eenmaal een bepaalde macht over een werknemer.

Mijn advies:
Overleg dit in een rustige en vriendelijke sfeer met uw werkgever, waarin u uw bezorgdheden uitlegt. Ga niet onmiddellijk wetteksten voorleggen. Maar hou die achter de hand als noodoplossing.

Ter info:
Zoals reeds gezegd is dit inderdaad een schoolvoorbeeld van laster en eerroof.
juridisch kunt u een zaak aanspannen tegen die klant en kan u een schadevergoeding eisen.

""""
LASTER:
(F: calomnie; D. Verleumdung): iemand kwaadwillig iets verwijten dat de eer van die persoon aantast of hem blootstelt aan publieke verachting, zonder dat men erin slaagt het wettelijke bewijs ervan te leveren, terwijl de wet het leveren van het bewijs veronderstelt.

Bijvoorbeeld: men verwijt iemand dat hij een diefstal heeft gepleegd, zonder hiervoor het bewijs te leveren.

EERROOF:
(F: diffamation, D: üble Nachrede): iemand kwaadwillig iets verwijten dat de eer van die persoon aantast of hem blootstelt aan publieke verachting, zonder het te kunnen bewijzen.

Bijvoorbeeld: men verwijt iemand een diefstal te hebben gepleegd, maar het wettelijke bewijs daarvan is niet meer te leveren omdat de zaak verjaard is.

"""""

Gebruiker21

#11 , 03 dec 2015 12:00

Een werkgever heeft nu eenmaal een bepaalde macht over een werknemer.
... die hij nu weldegelijk aan het misbruiken is! Dit is trouwens geen "dreigement". Het is opkomen voor uw rechten. Momenteel ondervindt de topic starter schade door de valse beschuldiging. Reden genoeg dus om hier aangifte voor te doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”