Slachtoffer slagen en verwondingen. Verloop proces?

syma
Topic Starter

Slachtoffer slagen en verwondingen. Verloop proces?

#1 , 21 aug 2014 04:33

Hallo iedereen. Ik ben een jongeman (student aan de hogeschool) en spijtig genoeg heeft iemand een paar weken geleden het nodig gevonden om een glas, van jawel 50cl (bierglas) in mijn aangezicht te gooien. Nu omdat ik er echt wel heel vaak aan denk (quasi 24/24) vond ik het wel nodig om eens wat ervaringen/ tips van mensen te krijgen.

Een korte schets van de situatie:
-4 mannen vallen een vriend van me lastig en ik ben hem daarvan gaan weghalen.
-2 mannen komen dicht bij ons staan waarvan er eentje met mij begint te discussiëren. Een van hen geeft op een gegeven moment een aanstalten om te gaan vechten waardoor ik me bedreigd voel en me omkeer. Vanaf die moment heb ik een black-out. Later blijkt dat ik een glas van 50 cl in mijn gezicht heb gekregen. Ik ben afgevoerd geweest met de ambulance. Ik ben op meerdere plaatsen gehecht geweest (nek, zijkant hoofd, oor, lip, wang, voorhoofd). De wonden zijn net genezen en ik heb nu een verschillende littekens in mijn aangezicht van meer dan 10 cm lang en bijna een halve cm breed. De artsen die me hebben behandeld omschreven de situatie als "zeer ernstig". Naar mijn weten heb ik meer dan 50 hechtingen gehad. Op drie weken tijd ben ik 4 keer moeten langsgaan bij een plastische chirurg, 3 keer naar spoed voor complicaties, naar een oogarts wegens en infectie door een wonde en een paar keer naar de dokter. Binnen een jaar zal het grote litteken in mijn aangezicht weer moeten geopereerd worden om het te verbeteren. Ik baal nu hard want mijn gezicht is verminkt en ik overdrijf niet.
-Dader is niet opgepakt geweest.
-Er zijn camerabeelden van en de dader is iets na de feiten geïdentificeerd geweest.
-Ik heb mijn verklaring een week na de feiten afgelegd (politie mocht het niet meteen doen omdat mijn toestand te erg was).
-Dader had toen nog geen verklaring afgelegd.

Nu zijn mijn vragen;
-hoe worden de dader(s) ondervraagd (gebeurd dit lang na mijn verklaring)
-Wat kan ik verwachten van zo'n rechtszaak en word ik met de dader geconfronteerd?
-hoelang duurt het gemiddeld voordat zoiets voor de correctionele rechtbank komt (dader is aangeklaagd door het gerecht en nu ook door mij)?
-wat kan ik van schadevergoeding verwachten? (niet dat ik me daarover zorgen maak maar door de situatie kan ik geen studentenjob uitoefenen).
-Zijn er mensen met ervaringen van soortgelijke zaken?

Bedankt voor iedereen die hierop antwoord/ reageert, dit kan hopelijk helpen bij mijn verwerkingsproces.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 21 aug 2014 15:57

persoonlijke ervaring;

hoop op niet veel, procedures in Belgie zijn lang en omslachtig en kosten veel geld.

als u geen advocaat neemt en alles zelf zou doen, 1 fout en de dader(s) gaan vrijuit.

syma
Topic Starter

#3 , 21 aug 2014 17:11

Ik heb een advocaat en die heeft er voor gekozen om de klacht direct door te sturen naar de onderzoeksrechter.
En eerlijk, ik hoop op niets buiten gerechtigheid...

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2014 10:26

Het verstandigste is inderdaad een advocaat onder de arm nemen (wat u al gedaan hebt, blijkbaar). Ik denk niet dat u hier veel meer zal vernemen dan wat uw advocaat u kan vertellen. Bespreek zeker met hem of u een schadevergoeding gaat eisen en hoe hoog deze moet zijn (en wat een realistisch bedrag is). Lijkt me dat een schadevergoeding wel aan de orde is, als ik uw verhaal zo lees...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2014 12:29

Dader zal gezien Salduz wetgeving idd vermoedelijk later verhoord worden.
Zal gezien politie niet wist 'hoe erg' het met u was of dader niet meer ter plaatse geen arrestatie hebben uitgevoerd of wel maar niet bevestigd gezien eerste stuk zijn.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 19#p203419" onclick="window.open(this.href);return false;.

Kan al naargelang de omstandigheden meerder maanden duren VOOR zaak nog maar op de rol komt en dan nog maanden voor een eerste uitspraak.
Reken maar op zeker twee jaar ( sommige zaken die ik heb gekend eerder 5 jaar).

ddanck
Contacteer: Website

#6 , 16 sep 2014 12:54

-hoe worden de dader(s) ondervraagd (gebeurd dit lang na mijn verklaring)

De daders zullen worden ondervraagd door de politie op het eerste nuttige tijdstip.

-Wat kan ik verwachten van zo'n rechtszaak en word ik met de dader geconfronteerd?

Het Openbaar Ministerie (O.M.) beslist of er wordt vervolgd voor de rechtbank of niet. Als er twijfel bestaat, kan het Openbaar Ministerie de zaak ook seponeren.

Als het O.M. vervolgt, zullen de verdachten en uzelf zullen een oproeping voor de rechtbank ontvangen. Zij zullen zich moeten verantwoorden voor slagen en verwondingen (al dan niet met ongeschiktheid tot gevolg). U krijgt de kans zich burgerlijke partij te stellen (d.i. een schadevergoeding te vragen). Omdat deze schade niet vaststaat zal uw advocaat vermoedelijk een provisioneel (voorlopig) bedrag vorderen en de rechtbank vragen dat een gerechtsdeskundige wordt aangesteld.

Als de rechtbank de feiten bewezen acht, zal zij de tegenpartij een gevangenisstraf/een geldboete/een werkstraf opleggen, al dan niet (gedeeltelijk) met uitstel, d.i. wat men wel eens "voorwaardelijk" durft te noemen. Op burgerlijk gebied zal de rechtbank de tegenpartij veroordelen om een voorschot te betalen en gerechtsdeskundige aan te stellen.

Deze gerechtsdeskundige zal (al dan niet in samenspraak met de raadsdokters van de twee partijen) een verslag op stellen op grond waarvan de advocaat de schade definitief kan begroten.

Is de tegenpartij of uzelf niet akkoord, dan kan u beiden binnen de 15 dagen na het vonnis hoger beroep instellen, waarna de zaak opnieuw wordt behandeld in hoger beroep.

Eenmaal de schade vaststaat, kan u de tegenpartij verplichten deze te betalen, al dan niet met tussenkomst van een deurwaarder. Heeft de tegenpartij geen geld, dan kan u aanspraak maken op een vergoeding van het Fonds.

Wanneer komt de zaak voor de rechter? Moeilijk te zeggen, dat kan een paar maanden of zelfs meer dan een jaar duren, bijvoorbeeld als men nog andere betrokkenen wil dagvaarden die zich in het buitenland bevinden.
Wordt de zaak behandeld op de datum voorzien in de dagvaarding? Dat kan. Het kan echter ook zijn dat een van de partijen om een uitstel verzoekt. Als dit geen misbruik uitmaakt, zal de rechtbank dit uitstel vermoedelijk wel toestaan.
Krijgt u van de rechter meteen een uitspraak? De kans is klein, waarschijnlijk wordt het vonnis pas een maand na de zitting uitgesproken.
Hoe lang duurt het onderzoek door de dokter?: afhankelijk van het feit of de letsels vaststaan. Als deze nog kunnen verbeteren of verergeren kan niet worden "geconsolideerd" en moet er worden afgewacht. Ook het onderzoek kan dus meer dan een jaar duren.
Is het daarna voorbij? Jammer genoeg niet. Als de tegenpartij niet akkoord gaat met de berekening van uw advocaat, wordt de zaak opnieuw voorgelegd aan de rechtbank en zal er opnieuw worden gepleit over de schadebegroting. Aangezien het om een cijfermatige discussie gaat, kan ook hier opnieuw een aantal maanden overgaan.
Is het dan voorbij? Neen, als tegenpartij niet akkoord gaat met het vonnis over de begroting van de schade, kan ook hiertegen nog hoger beroep worden ingesteld.
[i]Moet ik de confrontatie met de verdachten aangaan?[/i] Nee, u bent niet verplicht zelf op de zitting aanwezig te zijn. Veel slachtoffers geven daar echter wel de voorkeur aan.
Wat kost dit? Alles hangt af van hoe lang de zaak aansleept en of er hoger beroep wordt ingesteld. Kijk alleszins na of u over een familiale verzekering beschikt. Deze neemt mogelijks de advocatenkosten op zich neemt. Is dit niet het geval, dan kan u misschien een beroep doen op een pro deo-advocaat.

-hoelang duurt het gemiddeld voordat zoiets voor de correctionele rechtbank komt (dader is aangeklaagd door het gerecht en nu ook door mij)?
Zie boven.

-wat kan ik van schadevergoeding verwachten? (niet dat ik me daarover zorgen maak maar door de situatie kan ik geen studentenjob uitoefenen).
Uw schade wordt vergoed op grond van het eerder vermelde verslag van de gerechtsdeskundige.
De periodes van tijdelijke ongeschiktheid, blijvende ongeschiktheid, inkomstenverlies, esthetische schade etc. wordt begroot aan de hand van de Indicatieve tabel (die u kan terugvinden op het internet).
Per dag volledige tijdelijke persoonlijke ongeschiktheid ontvangt u 25 EUR
Per dag volledige economische ongeschiktheid ontvangt u 20 EUR.
De blijvende schade en de esthetische schade worden begroot op grond van uw leeftijd en de ernst van de letsels

-Zijn er mensen met ervaringen van soortgelijke zaken?
Jammer genoeg zijn er bijzonder veel. Uw eerste aanspreekpunt moet uw advocaat zijn. Hij kan uw rechten als slachtoffer het best bewaken. Kan hij dat niet, kan u daarvoor niet betalen of betreft het psychologische hulp, dan kan u steeds terecht bij slachtofferonthaal.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

syma
Topic Starter

#7 , 16 sep 2014 15:11

Danku meneer Danckaerts voor deze nuttige uitleg. Mijn advocaat heeft de klacht naar de onderzoeksrechter gestuurd en inderdaad zoals u zegt om een gerechtsdeskundige gevraagd en om een provisioneel bedrag gevraagd van 1 euro. Nu heb ik ook het spijtige antwoord gekregen van mijn verzekeraar dat ze van gedacht zijn veranderd en uiteindelijk het proces willen afwachten om te horen of er sprake is van uitlokking waardoor ik nu zowel mijn medische kosten als gerechtskosten zelf betaal. Ik hoop dat het een beetje vooruit gaat zodat ik me toch kan proberen over het voorval te zetten.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”