Even het verhaal schetsen:
Mijn vriend is tijdens een nachtje café slaags geraakt. Hij was dronken en irriteerde blijkbaar een groepje mensen. Deze groep zijn nogal gekend als zware jongens en besloten na een tijdje om mijn vriend enkele klappen te verkopen. Mijn vriend is dan gaan lopen zodat er maar een paar kleine klappen zijn gevallen. Daarna besloot hij terug naar het café te gaan, zijn gerief op te halen en naar huis te gaan. Toen hij terug richting het café kwam kreeg de groep mannen hem terug in de gaten en zijn ze op hem afgelopen. Een vrouw van een van de mannen kwam tussenbeide om te bedaren. Mijn vriend heeft toen uit angst zijn vuist gebruikt en deze was per ongeluk op de vrouw. Resultaat: een dikke gezwollen lip en 1 of 2 lossen voortanden bij de vrouw.
Uiteindelijk liep de discussie nog verder uit de hand en heb ik zelf besloten de politie erbij te halen. Het slachtoffer (de vrouw) heeft een verklaring afgelegd aan de politie. De agenten zeiden tegen mijn vriend nog even te wachten met zijn verklaring en een advocaat/rechtsbijstand te nemen. Hier gaan we nu morgen achter horen. Ze spraken over opzettelijke slagen en verwondingen.
Ondanks dat mijn vriend zelf klappen heeft gekregen (dikke lip, builen op zijn hoofd, gekneusde elleboog), gaan wij zelf geen klacht indienen. De reden is dat het echt om zware jongens gaat, ze weten ons wonen ... en we hebben schrik dat het dan een straatje zonder einde zal worden. Daarnaast heeft mijn vriend ook een vrouw een mep verkocht, met verschrikkelijke gevolgen. Dat is echt heel laag als man een vrouw een klap verkopen, ook al was het ongewild. Hij beseft zelf heel goed dat hij in de fout is gegaan en minder had moeten drinken om niet in deze situatie verzeild te geraken. En zal in de toekomst hier ook aan werken om niet meer in zulke situatie verzeild te geraken.
Nu is onze vraag of iemand weet wat voor hem de gevolgen zullen zijn?
- Boete ?
- Strafmaat?
- Stafblad zal hij zoiezo krijgen
- Schadevergoeding? Welke bedragen moeten we hier in het oog houden?
Zijn er nog tips die iemand ons kan aanraden. Let op, we willen absoluut de kosten van de vrouw wat tandarts en dergelijke betreft vergoeden!
Mijn vriend is normaal gezien de braafheid zelve, maar heeft gewoon een cruciale fout gemaakt en is zich daar ook van bewust. Het is een samenloop van omstandigheden geweest die voor hem en vooral voor de vrouw die er weinig mee te maken had, slecht zijn afgelopen.
We hebben ook al contact opgenomen met slachtoffer ettelijke keren, maar zij weigeren. Wat wij ook moeten respecteren natuurlijk.
Alvast bedankt