Dag allemaal,
Enkele maanden geleden is mijn vader zijn bankkaart gestolen door een kennis die hiermee een aanzienlijk bedrag > 2000 EUR heeft afgehaald. Mijn vader is invalide en en is met de persoon in kwestie eens naar de winkel gereden en toen moet deze persoon de code gezien hebben. Toen zij mijn vader hielp instappen in de wagen heeft ze de kaart ontvreemd. Hij heeft dit maar enkele dagen later gemerkt en toen cardstop en de politie verwittigd. Aangezien ze te zien was op de camerabeelden heeft ze de feiten aan de politie bekend en is haar dossier doorverwezen naar de rechtbank. Zij heeft in het verleden al enkele winkeldiefstallen gepleegd.
De politie heeft me nu het advies gegeven om met haar contact op te nemen en haar te vragen het geld terug te betalen in schijven. Ze leeft van een uitkering dus de politie gaf de raad om maar 50 euro per maand te vragen waardoor het meer dan jaar zal duren voor alles terugbetaald is (en mijn vader heeft het met zijn zware handicap niet breed) De politie gaf ook aan niet veel te verwachten van het gerecht omdat het over een, in hun ogen, bescheiden diefstal gaat
Ik vraag me nu af of dit de normale gang van zaken is dat het slachtoffer zelf verhaal moet gaan halen bij de dader die vermoedelijk maar met heel bescheiden bedragen zal terugbetalen (want het gestolen geld is er door gejaagd) als ze al terugbetaalt. Heeft iemand hier ervaring mee en zouden jullie aanraden om dit inderdaad in der minne te regelen of via een juridische procedure? Voor mij hoeft dit niet maar mijn rechtvaardigheidsgevoel spreekt dit tegen. Ik blijf nu met het gevoel zitten dat geld van iemand stelen blijkbaar geen groot probleem is en dat we het nu allemaal zelf moeten oplossen.