Diefstal door personeel

Sigura_1982
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Diefstal door personeel

#1 , 15 mar 2016 12:43

Mijn vriend heeft op zijn werk een (kleine) som geld gestolen. Dankzij camerabeelden is dit naar boven gekomen. Hij heeft geen strafblad, heeft de som nog niet terugbetaald en hij is meerderjarig. De politie is nog niet op de hoogte, maar dit kan nog komen. Weet er iemand welke straffen hier op staan? Op het net is vanalles te vinden maar weinig concreet. Kan er iemand mij helpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 15 mar 2016 12:45

best al de som gewoon teruggeven en hopelijk wordt de politie niet ingeschakeld EN wordt hij niet ontslagen. Ik zou er als werkgever niet mee kunnen lachen dat mijn personeel steelt

Sigura_1982
Topic Starter

#3 , 15 mar 2016 12:47

Wat als de politie wel wordt ingeschakeld? Diefstal valt niet goed te praten, wil gewoon de gevolgen kennen..

Reclame

Franciscus

#4 , 15 mar 2016 12:52

strafwetboek
Art. 464.
De gevangenisstraf is ten minste drie maanden, indien de dief een dienstbode of een loondienaar is, zelfs wanneer hij de diefstal gepleegd heeft ten nadele van andere personen dan die welke hij diende, maar die zich bevonden hetzij in het huis van de meester, hetzij in het huis waar hij hem vergezelde, of indien de dief een werkman, gezel of leerling is, die de diefstal heeft gepleegd in het huis, het werkhuis of het magazijn van zijn meester, of ook indien de dief een persoon is die gewoonlijk arbeid verricht in de woning waar hij gestolen heeft.

Art. 465. In de gevallen van de vorige artikelen kunnen de schuldigen bovendien worden veroordeeld tot ontzetting van rechten overeenkomstig artikel 33 (...). <W 09-04-1930, art. 32>

Art. 466. Poging tot een van de diefstallen, in de vorige artikelen vermeld, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot driehonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Art. 467. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Diefstal wordt gestraft met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar) : <W 2003-01-23/42, art. 75, 041; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
Indien hij gepleegd wordt door middel van braak, inklimming of valse sleutels;

Sigura_1982
Topic Starter

#5 , 15 mar 2016 12:58

Is een gevangenisstraf niet wat overdreven voor een kleine diefstal? Ik begrijp dat de sancties misschien zwaar doorwegen, maar gevangenis?

Vandebos

#6 , 15 mar 2016 13:08

De drie maanden zullen vermoedelijk in voorwaardelijke termijnen worden uitgesproken of indien het echt een eerste overtreding betreft kan de dief om opschorting van straf verzoeken.

mjers

#7 , 15 mar 2016 13:13

Is een gevangenisstraf niet wat overdreven voor een kleine diefstal? Ik begrijp dat de sancties misschien zwaar doorwegen, maar gevangenis?
Post van Fransiscus is wat er in het wetboek staat. Dus de theorie. Die wordt zelden letterlijk toegepast.
Indien het een kleine som geld is zal er uiteraard geen effectieve gevangenisstraf komen. Het meest realistische is dat uw vriend er vanaf komt met een geldboete + gerechtskosten. Maar hij heeft dan wel een strafblad. Wat eigenlijk het ergste is.

Sigura_1982
Topic Starter

#8 , 15 mar 2016 13:18

Is het dan ook zo dat dit strafblad pas zou verjaren na ongeveer 20 jaar omdat het om een misdrijf gaat?

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#9 , 15 mar 2016 13:24

Er werd zelfs nog geen klacht ingediend en de persoon werd nog niet veroordeeld, wacht dus nog eventjes af vooraleer te gaan onderzoeken vanaf wanneer eerherstel kan worden aangevraagd, u bent al 8 stappen te ver in uw denklproces.

Eerste maatregel is het gestolen geld terugbetalen en uitzoeken wat de werkgever zinnens is te doen. Met wat geluk krijgt uw vriend de vraag om 'spontaan' ontslag te nemen na terugbetaling en wordt geen klacht ingediend / wordt het geen ontslag om dringende reden. Dat lijkt me wel het meest gunstige scenario waar kan op gehoopt worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21

#10 , 15 mar 2016 13:41

Ik begrijp de huidige situatie niet goed: de vriend is reeds betrapt op de diefstal door de camerabeelden. Ik vermoed dat zijn werkgever hem met die beelden heeft geconfronteerd? Wat heeft zijn werkgever hierbij gezegd? Wel deze laatste dit in der minne regelen of heeft de werkgever gezegd dat hij alsnog de politie zal informeren? Alles hangt af van het standpunt dat de werkgever inneemt en hoe de werkgever dit wenst op te lossen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002

#11 , 16 mar 2016 13:17

Met die gevangenisstraf zal het nogal meevallen; onder de drie jaar wordt er eigenlijk niet overgegaan tot hechtenis. Je moet al met een kalashnikov op vier agenten schieten vooraleer je in dit land gestraft kan worden...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”