Eerste winkeldiefstal met enorm veel spijt

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Eerste winkeldiefstal met enorm veel spijt

#16 , 17 mar 2016 11:29

Hoewel het juridisch klopt wat Gebruiker21 schrijft, is het wel bedenkelijk dat dit hier zo wordt geschreven.
Het heeft iets van "welke joker kun je gebruiken als je gepakt wordt".
Zoals hier dikwijls gezegd wordt: dit is een juridisch forum, geen moreel forum. Het gaat niet over "jokers" gebruiken, het gaat over kunnen bewijzen wat je claimt. Indien de topic starter haar schuld niet had toegegeven, in hoeverre zou de winkelbediende dan kunnen bewijzen dat de topic starter gestolen heeft? In mijn ogen kan dit pas als de winkel verlaten wordt met goederen die niet betaald zijn. Heeft niets met "joker" te maken. In dit concrete geval heeft de topic starter toegegeven dat ze effectief de truitjes zou gestolen hebben, maar dan nog: kan ze veroordeeld worden voor diefstal, omdat ze enkel de intentie had te stelen? Volgens mij kan een goede advocaat hier wel pleiten dat de effectieve diestal niet gebeurd is, aangezien de winkel niet verlaten is met niet-betaalde stukken.

Kortom: ik denk dat het kort door de bocht is om te zeggen: "Ze wou iets stelen, dus ze is dan ook schuldig aan diefstal." Da's als iemand die met een pistool naar een vijand trekt om hem te vermoorden, maar onderweg bij controle door de politie betrapt wordt op verboden wapendracht. Kan die man veroordeeld worden voor moord? Zeer zeker niet. Voor poging tot moord? Is al twijfelachtiger. Voor verboden wapendracht? Da's zeker.
men wordt echter niet veroordeel voor diefstal, wel voor: bedriegelijk wegnemen (zie Art. 461). Rechtsleer zegt dat je daarvoor de kassa niet moet passeren (wat een gemiddelde mens idd als "diefstal" aanziet).

Voor moord, voor poging tot moord en voor verboden wapendracht zijn aparte sancties.

Je hebt wel gelijk over je zaak dat ze zo ging kunnen ontlopen. Je voorbeeld gaf gewoon het verschil aan en wou niet direct aanzetten tot diefstal, lijkt me :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#17 , 18 mar 2016 01:39

Vraag is, heeft TS spijt dat ze iets heeft proberen te stelen, of zijn het eerder krokodillen tranen omdat ze gevat is.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#18 , 18 mar 2016 08:41

Vraag is, heeft TS spijt dat ze iets heeft proberen te stelen, of zijn het eerder krokodillen tranen omdat ze gevat is.
Dat op zich speelt weinig rol. Het belangrijkste is dat ze effectief toegegeven heeft dat ze de truitjes wou stelen. Ze heeft zelf dus schuld bekend wat betreft "poging tot diefstal" (zal ik maar zeggen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Lily24
Topic Starter

#19 , 18 mar 2016 09:31

Beste Giserke,

Ik heb oprecht spijt dat ik heb proberen stelen.
Mensen die me kennen weten dat ik geen 'krokodillentranen' kan gebruiken/produceren - ondanks een overgevoelig iemand te zijn is er in de privésfeer zó veel gebeurt de laatste maanden dat ik überhaupt dacht dat niets/niemand me nog zou kunnen doen huilen/dat ik men gevoelens niet meer zou kunnen uiten, al is dat het enige dat soms oplucht.
Uiteraard weet ik heel goed dat u me niet kent, uw vraag is dus ook heel logisch.

Lily24
Topic Starter

#20 , 18 mar 2016 09:36

Dat op zich speelt weinig rol. Het belangrijkste is dat ze effectief toegegeven heeft dat ze de truitjes wou stelen. Ze heeft zelf dus schuld bekend wat betreft "poging tot diefstal" (zal ik maar zeggen).
Beste Gebruiker21 - u ook bedankt voor de respons.

Ik heb oprecht spijt dat ik heb proberen stelen.
Mensen die me kennen weten dat ik geen 'krokodillentranen' kan produceren/gebruiken.
Echter, jullie kennen mij niet dus is de vraag van @Giserke logisch.

Ik heb ook nog enkele vragen:
- hoe lang duurt het ongeveer voor ik hoor of dit geseponeerd werd, of wat de straf zou worden?
- hoe lang blijft zoiets op je strafblad staan?
- hoe lang blijft dit vermeld op je attest voor goed gedrag en zeden?
- kan je in een openbare functie ontslagen worden hiervoor?
- raak je ooit van dat gejaagd gevoel af dat je nog meer uit je slaap houd (ivm dat proberen stelen, ik zie mezelf duizenden keren per nacht in die winkel staan twijfelen of ik het wel zou doen, uiteindelijk met het idee nog even te blijven in de winkel -na het verlaten vd paskamers) om te beslissen of ik het niet beter gewoon ging terugleggen zoals mijn moraliteit/geweten me zei. Niet echt een keuze meer gehad nadat ik gevat was bij het uitkomen van de paskamers met 2 stuks te weinig.

LeenW

#21 , 18 mar 2016 09:44

Als het geseponeerd wordt, ga je er nooit meer iets van horen (als je het niet herhaalt). Dan komt het niet op je strafblad, niemand kan het zien. En uw laatste vraag is niet echt iets voor een juridisch forum. Zoek zeker psychische hulp als het probleem blijft duren.

giserke

#22 , 18 mar 2016 11:52

Als het effectief een probleem is waar je niet aan kunt weerstaan kan ik zoals Leen al aangaf alleen maar de raad geven om hulp te zoeken.
Een directe tip: als je het voelt opkomen: verlaat onmiddellijk de winkel en blijf ver weg uit de buurt.

Het kan alleen maar op je strafblad komen wanneer je je effectief moet verantwoorden op de rechtbank.
Bij een eerste feit zal de politie een minnelijke schikking proberen te treffen.
Hierbij zal veel rekening worden gehouden met de manier waarop je de feiten wil herstellen. Professionele hulp zoeken is alvast een goeie zet.
Uw naam blijft wel een tijd in hun databank staan maar niemand anders kan aan die gegevens.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”