Invoer van geneesmiddelen zonder vergunning

GeenSlimmeMeneer
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Invoer van geneesmiddelen zonder vergunning

#1 , 17 mar 2016 19:08

Hoi

Ik heb enkele maanden geleden een stof besteld "oxytocine".
Ik heb een aangetekende brief gekregen van de "FAGG" Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsprodukten met een oproeping tot verhoor.

Ik zal verhoord worden over volgende feiten:
"Invoer van geneesmiddelen zonder vergunning vanuit derde landen (buiten de EU).
(Artikel 12bis, artikel 16 1 2 van de wet op de geneesmiddelen van 25-03-1964)"

Dus blijkbaar is het registreerd als geneesmiddel en heb je hiervoor dan ook een vergunning nodig.
Wist ik uiteraard niet, het is ook helemaal geen grote hoeveelheid.

Moet ik een advocaat hier voor inhuren ? Wat moet ik daar van verwachten ?
Het is niet dat ik iets ging verkopen of dergelijke of met slechte inteties.

Alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 17 mar 2016 20:14

Ik hoop dat u aan de inspecteur niet gaat verklaren dat het moest dienen om uw geraniums wat meer fut te geven....het lijkt me uitermate onwaarschijnlijk dat iemand die de stof in kwestie zelfs maar kent, NIET zou weten dat het (ook) als geneesmiddel wordt gebruikt. Men zal u de vraag stellen of u de stof kent en waarvoor u ze ging gebruiken. Ik adviseer u om goed na te denken over het antwoord dat u op die vraag gaat geven.

Is het de douane die u ondervraagt in opdracht van het FAGG of is het de farmaceutisch inspecteur zelf? Wat staat op de oproeping, wordt daar iets vermeld over de Salduz-regelgeving en zo ja welke categorie (zou Salduz-3 zijn)?

Indien het werkelijk en kleine hoeveelheid was en u hebt een uitleg die, hoewel vreemd, niet totaal ongeloofwaardig klinkt dan is de kans groot dat u ervan af komt met de ondertekening van een formulier voor afstand van de goederen en een beperkte boete.

Een advocaat heeft weinig zin, behalve om eventueel op voorhand nauwkeuriger uw positie te bepalen maar de kans is groot dat dat u meer zal kosten dan de boete. Hij zal tijdens het verhoor toch niets kunnen doen en er zelfs niet bij aanwezig zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

GeenSlimmeMeneer
Topic Starter

#3 , 17 mar 2016 22:49

De reden waarom ik die aankocht verschilt van het geneesmiddel, waardoor ik dus dacht dat het nieuw was en nog niet al geneesmiddel regegistreerd staat.
Wat bedoel je met goed nadenken ? Wat zou me in ergere problemen brengen, ik ben niet van plan dingen te verzinnen.

Er staat niets in welke opdracht het is en is enkel ondertekend door xxxxxxxx Inspecteur.
Er staat niets over de salduz regelgeving.

Ok, dat helpt al veel.
Alvast bedankt voor de hulp.

Reclame

Lanox

#4 , 18 mar 2016 11:33

Waarvoor heeft u de stof aangekocht? Bent u medisch geschoold?

Xenophon

#5 , 18 mar 2016 13:43

Indien het beschouwd wordt als geneesmiddel meen ik me te herinneren dat de enige manier om het legaal te bestellen (behalve indien men een erkenning heeft als groothandelaar in geneesmiddelen) buiten de EU is indien een arts het voorschrijft, een nota toevoegend dat het product niet in de EU verkrijgbaar is én mits een erkend apotheker de bestelling plaatst.

(indien ik me de wetgeving nog goed herinner, is een tijdje geleden dat ik op dat soort van dossiers gewerkt heb).

TS heeft geluk dat het blijkbaar 'enkel' de farmaceutisch inspecteur is die hem vragen wil stellen (maak hem niets wijs: het zijn apothekers dus daar met één of andere vreemde uitleg komen is verloren tijd) want er bestaat ook een douanemisdrijf: poging tot illegale invoer van geneesmiddelen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

GeenSlimmeMeneer
Topic Starter

#6 , 18 mar 2016 19:46

-Waarvoor heeft u de stof aangekocht? Bent u medisch geschoold?

Ik had onderzoek literatuur gelezen dat het blijkbaar helpt bij mensen autisme. Maar het zit in de onderzoeks fase en zal nog wat jaren duren als het ooit zo gebruikt gaat worden als geneesmiddel.
Het lijk voor mij persoonlijk interessant en wou het een kans geven.

Ik ben niet medisch geschoold, ik heb een totaal andere achtergrond. Maakt dat een verschil ?

LeenW

#7 , 18 mar 2016 20:38

Geen probleem, men gaat u zeker geloven dat u geen medische opleiding gevolgd heeft. Zelf experimentele medicatie innemen, waanzin gewoon.

GeenSlimmeMeneer
Topic Starter

#8 , 18 mar 2016 20:46

Geen probleem, men gaat u zeker geloven dat u geen medische opleiding gevolgd heeft. Zelf experimentele medicatie innemen, waanzin gewoon.
Ik weet nu niet of dit sarcasme is of niet ...

Xenophon

#9 , 19 mar 2016 05:27

-Waarvoor heeft u de stof aangekocht? Bent u medisch geschoold?

Ik had onderzoek literatuur gelezen dat het blijkbaar helpt bij mensen autisme. Maar het zit in de onderzoeks fase en zal nog wat jaren duren als het ooit zo gebruikt gaat worden als geneesmiddel.
Het lijk voor mij persoonlijk interessant en wou het een kans geven.

Ik ben niet medisch geschoold, ik heb een totaal andere achtergrond. Maakt dat een verschil ?
Eén van de redenen waarom de overheid niet wenst dat men die producten zo maar kan inkopen en gebruiken is exact het beschermen van mensen tegen zichzelf. U zegt zelf niet medisch geschoold te zijn maar wil wel een krachtig hormoon gebruiken -waarvan we gemakshalve veronderstellen dat de kwaliteit effectief aanvaardbaar zal zijn, daar dient u immers het woord van een onbekende fabrikant voor te vertrouwen- omdat u gelezen heeft dat het mogelijk *zou* kunnen werken bij autisme spectrum stoornissen. Klinkt dat u verstandig in de oren?

jef007

#10 , 19 mar 2016 12:01

nog goed dat er dergelijke controle instanties bestaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”