zoontje breekt per ongeluk vaas gehuurd appartement (Oostenrijk) => "vandalisme"

walter.vdg
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

zoontje breekt per ongeluk vaas gehuurd appartement (Oostenrijk) => "vandalisme"

#1 , 12 apr 2016 15:01

beste,

Onlangs was ik op reis met mijn gezin in Oostenrijk waar we een appartementje gehuurd hebben. Mijn zoontje van 10 jaar had een vaas per ongeluk stuk gemaakt door er tegen te lopen. Op het eind van de vakantie kwam de huisbaas controleren en wij hadden gemeld dat de vaas kapot was. Wij wouden hier dus ook zeker voor betalen. De huisbaas vroeg hier echter 700 euro voor (wat wij wel overdreven vonden voor een goedkope vaas). Ik wou geen 700 euro betalen voor iets dat hoogstens 15 euro waard was. Uiteindelijk werd de politie erbij gehaald en die vertelden ons dat het best was om de vaas te betalen en dan zou alles in orde zijn en er geen verdere problemen ontstaan.Uiteindelijk heb ik de vaas betaald en op papier laten schrijven dat alles betaald en geregeld was. Zij hadden hiervoor een PV gemaakt om het later eventueel aan de verzekering te tonen.

Twee weken geleden ontving ik echter een PV van het Oostenrijks gerecht dat ik nog eens 250 euro moet ophoesten voor het "opzettelijk" kapot maken van goederen. Indien dit niet betaald wordt binnen de 14 dagen volgt een rechtzaak. Ik viel van mijn stoel belde onmiddelijk het Oostenrijks gerecht. Die vertelden me dat het om vandalisme zou gaan in hun ogen en er een boete dient betaald te worden. Ik vertelde rustig dat dit louter een klein accident'je was van mijn zoontje maar hier hadden ze geen gehoor naar. De bediende zei me een brief te sturen naar de procureur met mijn verhaal wat ik ook deed. Hier werd echter niet op geantwoord waardoor ik besliste terug te bellen. Ik vroeg aan de bediende of ik de persoon mocht spreken die me de boete oplegde. Ze vertelde me dat de persoon niet aanwezig was. (de persoon was weldegelijk aanwezig want in het begin van het gesprek zei de bediende dat ik 2 min moest wachten omdat ze uitleg ging vragen aan die desbetreffende persoon). Toen ik haar hierop terechtwees zei ze dat ze geen tijd hebben en smeet ze abrupt de telefoon toe.

Ik vroeg me af of dit wel kan een boete voor vandalimse geven voor een vaas die per ongeluk gebroken is. Ik vraag me dan af waarom er nog zoiets als een waarborg bestaat. Volgens mij willen ze gewoon zo veel mogelijk geld uit buitenlanders trekken...
En kan het zomaar dat ze de telefoon neerleggen zonder enige uitleg?
Wat kan ik eventueel doen in deze situatie? 250 euro is te veel van het goede voor een hardwerkende vader.

vriendelijke groeten,

Walter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 12 apr 2016 15:21

Oostenrijkse wetgeving is van toepassing, maar ik vermoed dat die niet te veel verschilt van de Belgische. Wat staat er juist in die pv? Hebt u daarin verklaard dat het om een ongeluk ging en dit werd vergoed?

Natuurlijk moet u zich de vraag stellen of het financieel de moeite waard is om uw gelijk te halen voor een Oostenrijkse rechtbank, met de kosten van de reis alleen komt u misschien al aan 250 euro.

walter.vdg
Topic Starter

#3 , 12 apr 2016 15:26

In de Pv staat dat mijn zoontje de vaas per ongeluk omver heeft gestoten en dat de vaas werd vergoed. Ik word veroordeeld volgens het artikel §125 Österr. StGB.

Neen inderdaad 250 euro is niet de moeite om te procederen maar ik vind het gewoon wraakroepend dat ze de brave burger zomaar legaal kunnen bestelen. Indien ze dit bij 1000 andere toeristen ook zo doen is dit zéér makkelijk verdiend geld. Zij weten ook dat men hiervoor niet gaat procederen en dat men uiteindelijk wel betaalt.

Reclame

mava105

#4 , 12 apr 2016 15:43

Zo weet je onmiddellijk waar je de volgende jaren NIET meer op vakantie moet gaan. :evil:

Didymus

#5 , 12 apr 2016 15:55

Het Oostenrijks Openbaar Ministerie ziet blijkbaar overal vandalen: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 53&t=70959
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW

#6 , 12 apr 2016 16:02

Als dit inderdaad op grote schaal gebeurt, probeer dan eens bij FOD Buitenlandse zaken? Enfin, aan uw boete gaan ze niets veranderen, maar bij voldoende meldingen komt er misschien een opmerking naar Oostenrijk toe.

artemis

#7 , 12 apr 2016 16:35

Niet dat ik deze handelswijze goedkeur, verre van maar check het eens met uw familiale verzekering.

Zelf heb ik een familiale die ook schade in gehuurde vakantiewoningen dekt, en ik heb een Engelse franchise.

walter.vdg
Topic Starter

#8 , 12 apr 2016 16:42

@didymus had het inderdaad ook al gelezen, vandaar dat ik mijn verhaal hierop zeker ook eens wou plaatsen...

Dus volgens jullie is er niks meer te doen aan die boete?
en zal inderdaad eens kijken naar mijn polis, maar zullen zij dit wel dekken als ze zullen zien via de papieren van het Oostenrijks ministerie dat het om zogezegd "vandalisme" gaat?

LeenW

#9 , 12 apr 2016 16:46

Mogelijk wel, u hebt immers de PV waarin het tegendeel staat.

artemis

#10 , 12 apr 2016 17:02

en zal inderdaad eens kijken naar mijn polis, maar zullen zij dit wel dekken als ze zullen zien via de papieren van het Oostenrijks ministerie dat het om zogezegd "vandalisme" gaat?
Hoe kunnen zij dit beweren tenzij er een onafhankelijke getuige bij was die vandalisme heeft vastgesteld? Met kinderen gaat er altijd sneller iets stuk, accidents happen.

walter.vdg
Topic Starter

#11 , 12 apr 2016 17:11

-Dat is het probleem juist, in de PV van de politie staat enkel dat mijn zoontje de vaas omver heeft gestoten waardoor die kapot is gegaan. Daarbij stond ook dat we alles onderling geregeld hebben en dat de schade vergoed werd.
Ik heb ook een mail gestuurd naar het politiekantoor ter plaatse en zij antwoorden simpelweg: wij kunnen er niet aandoen dat het gerecht u hiervoor een boete geeft... wij geven enkel de PV's door.
-Er waren geen enkele getuigen buiten mijn gezin

walter.vdg
Topic Starter

#12 , 12 apr 2016 17:12

@LeenW, ja ik heb de PV waarin staat dat het om een ongeluk gaat waarbij de vaas gebroken is.

asperger

#13 , 12 apr 2016 17:15

Staat daar werkelijk, letterlijk het woord 'Vandalismus" in die PV?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

walter.vdg
Topic Starter

#14 , 12 apr 2016 17:33

neen maar wel verfolgung nach §125 österr StGB.... wat neerkomt op het opzettelijk vernielen van andermans goederen

Didymus

#15 , 13 apr 2016 12:03

Wat ik me dan afvraag: aangezien de "vandaal" is geïdentificeerd als een minderjarig kind en er geen aanwijzingen zijn die dit weerleggen, moet dit dan in principe niet door een jeugdrechtbank worden behandeld?

*tongue in cheek* Ik zou de procureur daar toch alvast een examplaar van Der Prozess opsturen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”