winkeldiefstal

matz
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

winkeldiefstal

#1 , 28 apr 2016 13:10

Ik werd betrapt op winkeldiefstal(wat ik ook niet meer wil doen) door de security guard. Ik heb uiteindelijk de goederen betaald en toegegeven. Wat ik mij afvraag is of het is toegestaan hoe hij mij bij de kraag greep in de winkel de hele tijd tot hij me in een aparte kamer bracht wat ik heel onrespectvol vond, ondanks ik helemaal niet weerspannig deed of aanstalten nam om te vluchten. Is dat wel aan hem om dat te doen? Kan ik daar klacht voor indienden?

Bovendien zijn er nog andere kledingstukken gevonden in mijn tas en verdenkt de politie mij ervan deze ook te hebben gestolen. Ik heb mij beroept op het recht tot stilzwijgen odat ik een volgende keer de verklaring moet afleggen. Ze hebben vingerafdrukken en foto's genomen. Wat als mijn vingerafdrukken enz zijn gevonden in winkels waar die kledij van komt. Gebruiken zij dit als bewijs dat het gestolen is??

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00

#2 , 28 apr 2016 13:33

Als je denkt dat je onrechtmatig behandeld bent, kan je altijd klacht indienen bij de politie (waarschijnlijk kennen die het het ware verhaal).

matz
Topic Starter

#3 , 28 apr 2016 13:57

Hoe bedoel je? De politie is pas nadien gekomen, dus die hebben dat niet gezien..

Reclame

mjers

#4 , 28 apr 2016 15:43

Hoe bedoel je? De politie is pas nadien gekomen, dus die hebben dat niet gezien..
Tja, dan is het aan u om de mishandeling te bewijzen. Lijkt mij onbegonnen werk.

Dus kan je klacht indienen?

Ja, maar je moet met bewijzen komen.
Aangezien je dat niet kan, is klacht indienen eigenlijk compleet nutteloos. Uw klacht zal genoteerd worden maar zal (na verhoor van "de beklaagde" geseponeerd worden)

Als u strafbare feiten heeft gepleegd mag men u inderdaad ter plaatse houden tot de politie komt. Dus op basis van uw verhaal heeft de beveiliging van de winkel naar mijn mening geen enkel strafbaar feit gepleegd.

Wat betreft de andere kledingstukken... Dit is geen bewijs dat u ze gestolen hebt. Maar een rechter kan u wel veroordelen op basis van sterke vermoedens. Een "bewijs" wordt niet gedefinieerd in het wetboek. Het feit dat u zich beroept op uw "recht tot stilzwijgen" is daarom ook absoluut niet slim. U werkt beter ten volle mee...

Gebruiker21

#5 , 28 apr 2016 15:49

Wat ik mij afvraag is of het is toegestaan hoe hij mij bij de kraag greep in de winkel de hele tijd tot hij me in een aparte kamer bracht wat ik heel onrespectvol vond, ondanks ik helemaal niet weerspannig deed of aanstalten nam om te vluchten.
Neen, letterlijk iemand bij de kraag nemen is niet zomaar toegestaan. Als je daar lichamelijk letsel aan overgehouden hebt, of bijvoorbeeld gescheurde kleren, dan kan je die persoon van de beveiliging inderdaad aanklagen. Maar zoals hierboven gezegd zal je wel moeten kunnen bewijzen wat je beweert.

Normaal spreekt een security persoon u gewoon aan en vraag om mee te gaan. Als je gewoon meegaat en geen aanstalte maakt om te vluchten, zou die persoon geen vinger naar je mogen uitsteken. Maar klacht indienen lijkt me onbegonnen werk, omdat je waarschijnlijk niets kan bewijzen.
Bovendien zijn er nog andere kledingstukken gevonden in mijn tas en verdenkt de politie mij ervan deze ook te hebben gestolen. Ik heb mij beroept op het recht tot stilzwijgen odat ik een volgende keer de verklaring moet afleggen. Ze hebben vingerafdrukken en foto's genomen. Wat als mijn vingerafdrukken enz zijn gevonden in winkels waar die kledij van komt. Gebruiken zij dit als bewijs dat het gestolen is??!
Als in die winkels de stock-inventaris aantoont dat net die kledingstukken die in uw tas zaten, ontbreken in de winkel, en die stukken zitten net in uw tas, dan zal een onderzoeksrechter ook wel 1 en 1 optellen en tot 2 komen. Geen idee of ze hiervoor echt vingerafdrukken gaan zoeken in de bewuste winkels. Lijkt me er wel een beetje over voor een simpele winkeldiefstal, eerlijk gezegd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

matz
Topic Starter

#6 , 28 apr 2016 17:16

Neen, letterlijk iemand bij de kraag nemen is niet zomaar toegestaan. Als je daar lichamelijk letsel aan overgehouden hebt, of bijvoorbeeld gescheurde kleren, dan kan je die persoon van de beveiliging inderdaad aanklagen. Maar zoals hierboven gezegd zal je wel moeten kunnen bewijzen wat je beweert.
Neen, daar heb ik idd geen bewijzen van, ook geen letsels of kleerscheuren dus zal ik het maar laten varen. Ik wou dat ik er iets op had gezegd op het moment zelf, maar van het schrikken kwam dat er wellicht niet van.
Als in die winkels de stock-inventaris aantoont dat net die kledingstukken die in uw tas zaten, ontbreken in de winkel, en die stukken zitten net in uw tas, dan zal een onderzoeksrechter ook wel 1 en 1 optellen en tot 2 komen. Geen idee of ze hiervoor echt vingerafdrukken gaan zoeken in de bewuste winkels. Lijkt me er wel een beetje over voor een simpele winkeldiefstal, eerlijk gezegd.
Ja ik dacht eerst dat vingerafdrukken alleen bij zware misdrijven worden genomen, maar na wat googlen blijkbaar niet...
Ik vond de manier van praten of eerder blaffen van de agenten er ook wel over. Ik heb ze zelf nooit zo aangesproken, dus zie ik de reden niet in van die onrespectvolle attitude.
Ik had besloten om te zwijgen ondanks ik toch op een aantal vragen heb geantwoord, omdat er 1001 gedachten door mijn hoofd spoken en ik niet zeker weet wat het beste is om te doen. En nadat ik dat zei, probeerden ze toch nog vragen te stellen en mij afblaffen van 'allez ga de nu eens antwoorden' alsof ik de onbeschofte ben om niet te antwoorden, terwijl hij zelf weet dat het mijn recht is om te zwijgen.

Indien zij hier echt vingerafdrukken voor gaan opzoeken, dan denk ik dat het zogenaamd excuus dat ze geen genoeg manschappen hebben in sommige dringende zaken ivm ISIS verdachten wel totaal uit de lucht gegrepen is..

Soit, in ieder geval bedankt voor de antwoorden!

P.S.
Maar een rechter kan u wel veroordelen op basis van sterke vermoedens.
Betekent dit een boete of gevangenisstraf?

Gebruiker21

#7 , 28 apr 2016 17:21

Betekent dit een boete of gevangenisstraf?
Als dit uw eerste strafbare feit is, gaat men u voor zoiets echt niet effectief in de gevangenis gooien, hoor. Voorwaardelijke straf, werkstraf, en / of boete behoren wel tot de realistische mogelijkheden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jef007

#8 , 01 mei 2016 13:18

een winkeldief die getuigt dat hij te weinig respect krijgt!! :o

zal wel verwijderd worden, maar ik kon het toch niet laten om dit te posten

mjers

#9 , 01 mei 2016 15:49

een winkeldief die getuigt dat hij te weinig respect krijgt!! :o

zal wel verwijderd worden, maar ik kon het toch niet laten om dit te posten
Het is niet aan dit forum om over de moraliteit te oordelen van de vraag...

Aan de ander kant volg ik u 100%, deze vraag is de wereld op zijn kop. Maar het hoort er nu eenmaal bij... Iedereen heeft rechten.

Franciscus

#10 , 01 mei 2016 23:51

Het is een wanbedrijf dat voor de correctionele rechtbank komt.
Parket kan eventueel bij de eerste maal een geldboete opleggen bij wijze van schikking.
Uw persoonsgegevens worden voor een periode van 5 jaar opgeslagen in de Algemene Nationale Gegevensbank zodat elke politieambtenaar bij navraag steeds kan zien dat u al betrapt bent geweest voor diefstal.
De bedragen zijn steeds X6 (opdeciemen) gerechtskosten - fonds slachtoffers - rechtsplegingsvergoeding advocaat tegenpartij zijn mogelijke extra kosten bij een veroordeling.

PS wanneer u zich maar tracht los te trekken op het ogenblik dat iemand van de winkel u wil tegenhouden wordt het zelfs een diefstal met geweld.
Wegens het beroepen op uw zwijgrecht wat inderdaad uw recht is - u kan voorafgaandelijk een advocaat raadplegen (Salduz III procedure) loopt u wel iets meer kans dat parket u laat voorkomen.
Vermoedelijk zijn die andere klederen ook met beslag genomen?

Art. 463.Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(In het geval bedoeld bij artikel 461, tweede lid, bedraagt de gevangenisstraf echter niet meer dan drie jaren.) <W 25-06-1964, art. 2>
[1 Het minimum van de straf bedraagt drie maanden gevangenisstraf en vijftig euro geldboete wanneer de diefstal werd gepleegd ten nadele van een persoon van wie de bijzonder kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid duidelijk was of de dader bekend was.]1

matz
Topic Starter

#11 , 07 mei 2016 11:12

Art. 463.Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(In het geval bedoeld bij artikel 461, tweede lid, bedraagt de gevangenisstraf echter niet meer dan drie jaren.) <W 25-06-1964, art. 2>
[1 Het minimum van de straf bedraagt drie maanden gevangenisstraf en vijftig euro geldboete wanneer de diefstal werd gepleegd ten nadele van een persoon van wie de bijzonder kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid duidelijk was of de dader bekend was.]1
Tot 5 jaar gevangenisstraf?! Dat vind ik wel straf, gezien verkrachters doorgaans minder krijgen... :shock:

LeenW

#12 , 07 mei 2016 11:23

Dat gaat u niet krijgen, hoewel u mogelijk wel een hogere straf dan gemiddeld gaat krijgen als u bij de rechter ook zo tegenwerkt. Geef je fouten toe, begin niet te zeveren over hoe u behandeld bent geweest en de kans is groot dat je geen dag achter de tralies moet zitten.

Franciscus

#13 , 08 mei 2016 22:38

Straffe reactie ... wel een van de elementen die meetellen bij een veroordeling is schuldinzicht en dat heb ik hier bij u nog niet gezien of beter gelezen eerder het tegendeel hier.
Wel geloof me vrij gevangenisstraffen tot 5 jaar worden wel degelijk uitgesproken is een correctioneel vervolgbaar feit voor de RB eerste aanleg - zeker als u op die weg blijft voortgaan.
Hopelijk is slachtoffer of slachtoffers al terugbetaald....
Als we uw redenering moeten volgen ... was het misschien zelfs uitlokking....

Eventjes realistisch blijven u hebt een misdrijf, een wanbedrijf, gepleegd en daar staan een reeks van mogelijke straffen op ...
U hebt bij uw wettelijk verhoor na raadpleging advocaat de mogelijkheid om de feiten correct aan te geven bij de politie ....of niet dat is uw keuze.

Uw opmerking over andere feiten en andere daders is dan ook volkomen ongepast en doet hier niets ter zake.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”