Vraag over openbare dronkenschap

Pieterjan1234
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vraag over openbare dronkenschap

#1 , 09 mei 2016 17:48

Beste,

Maandag (2mei 2016)draaide ik als DJ in een fakbar in Leuven de HDR genaamd. In die fakbar is het de gewoonte dat het personeel onder andere ook de dj deelneemt aan adfundums.

Jammer genoeg had ik er een paar te veel op en stortte ik in na sluitingstijd. Naar het schijnt lag ik op straat te slapen waarop een eenheid mij vond en mij naar hun bureau brachten.

De officiers zeiden dat ze me meenemen omdat ik er op straat lag en dat ik makkelijk bestolen kon worden etc. Toen namen ze me naar een cel waar de officiers zeiden dat ik erin moest blijven totdat ik nuchter genoeg was om te vertrekken.

Nadien heb ik een verklaring afgelegd en volgens de officier goed meegewerkt, het was de eerste keer dat ik dit meemaakte.

Mijn vragen zijn: Krijg ik een boete, of iets dergelijke opgestuurd? Is er een mogelijkheid dat ik gewoonweg wordt vrijgesproken?
Als ik een boete zou krijgen hoelang zou het duren voordat ik die ontvangN

Alvast bedankt om mijn vragen te beantwoorden.
Met vriendelijke groeten

Ismail

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 10 mei 2016 08:00

gelukkig hebben ze uw dj materiaal niet gestolen.

Franciscus

#3 , 10 mei 2016 16:50

In nogal wat politiezones wordt dit via een GAS boete opgelost.
Gezien verhoor zal het vermoedelijk via besluitwet zijn gegaan.
Hebt u een copie van uw verklaring daar staat bovenaan rechts het PV nr.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Artikel 1. § 1. Hij die in een openbare plaats in staat van dronkenschap wordt bevonden, wordt gestraft : voor de eerste inbreuk, met geldboete van 15 frank tot 25 frank; in geval van herhaling binnen een jaar na de eerste veroordeeling, met geldboete van 26 frank tot 50 frank; in geval van nieuwe herhaling binnen een jaar na de tweede veroordeeling, met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met geldboete van 50 frank tot 100 frank.
§ 2. Bovendien, in de bij de vorige paragraaf bedoelde gevallen, kan de delinquent, indien hij wanorde, schandaal, of voor een ander of voor hem zelf gevaar veroorzaakt, in het gemeentelijk huis van bewaring of in de veiligheidskamer van de rijkswacht opgesloten worden gedurende ten minste twee uren en ten hoogste twaalf uren. Hij ontvangt, indien zijn toestand zulks vereischt, de noodige geneeskundige zorg.

Reclame

giserke

#4 , 10 mei 2016 17:03

gelukkig hebben ze uw dj materiaal niet gestolen.
Door de flikken? :)
Laatst gewijzigd door giserke op 10 mei 2016 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

giserke

#5 , 10 mei 2016 17:04

Vervangt een GAS boete de combitaks van vroeger?

eylis

#6 , 10 mei 2016 17:08

even een beetje off-topic: en wat is een fakbar? draaien ze daar "fakke" muziek? (fak=woord uit de 70tiger jaren)

giserke

#7 , 10 mei 2016 17:29

even een beetje off-topic: en wat is een fakbar? draaien ze daar "fakke" muziek? (fak=woord uit de 70tiger jaren)
Naam die studenten geven aan de bar van hun faculteit. (faculteitsbar)

Pieterjan1234
Topic Starter

#8 , 14 mei 2016 00:25

In nogal wat politiezones wordt dit via een GAS boete opgelost.
Gezien verhoor zal het vermoedelijk via besluitwet zijn gegaan.
Hebt u een copie van uw verklaring daar staat bovenaan rechts het PV nr.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Artikel 1. § 1. Hij die in een openbare plaats in staat van dronkenschap wordt bevonden, wordt gestraft : voor de eerste inbreuk, met geldboete van 15 frank tot 25 frank; in geval van herhaling binnen een jaar na de eerste veroordeeling, met geldboete van 26 frank tot 50 frank; in geval van nieuwe herhaling binnen een jaar na de tweede veroordeeling, met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met geldboete van 50 frank tot 100 frank.
§ 2. Bovendien, in de bij de vorige paragraaf bedoelde gevallen, kan de delinquent, indien hij wanorde, schandaal, of voor een ander of voor hem zelf gevaar veroorzaakt, in het gemeentelijk huis van bewaring of in de veiligheidskamer van de rijkswacht opgesloten worden gedurende ten minste twee uren en ten hoogste twaalf uren. Hij ontvangt, indien zijn toestand zulks vereischt, de noodige geneeskundige zorg.
Is er echt geen mogelijkheid dat ik wordt vrijgesproken? Het was mijn eerste keer en heb niets misdaan gewoon op een verkeerde plek in slaap gevallen

giserke

#9 , 14 mei 2016 02:47

Vrijgesproken? Je zal een GAS boete krijgen dat is alles.
Wat Franciscus hier zet is zoals het normaal zou gaan via de gerechtelijke instanties.

Als ze iedere zatlap die ze opraapten voor de rechter zouden brengen, hebben ze maar dat te doen. Daarvoor hebben ze de GAS boetes uitgevonden.

Waar ik volledig tegen ben trouwens.

Franciscus

#10 , 15 mei 2016 01:14

Vind ik persoonlijk ook... politierechtbanken iets beter laten functioneren zou al veel helpen.
Gezien systeem politie al geautomatiseerd is - de OI via Bpost verzonden wordt ... kan dat evengoed via systeem naar PRB gaan en via een een MS.

Pieterjan1234
Topic Starter

#11 , 15 mei 2016 01:56

Vrijgesproken? Je zal een GAS boete krijgen dat is alles.
Wat Franciscus hier zet is zoals het normaal zou gaan via de gerechtelijke instanties.

Als ze iedere zatlap die ze opraapten voor de rechter zouden brengen, hebben ze maar dat te doen. Daarvoor hebben ze de GAS boetes uitgevonden.

Waar ik volledig tegen ben trouwens.
Jammer, de officier waarbij ik mijn verklaring aflegde zei dat er een redelijke kans was dat ik geen boete zou krijgen. Ik had me goed gedragen en het was mijn eerste keer.

Pieterjan1234
Topic Starter

#12 , 15 mei 2016 01:57

Vind ik persoonlijk ook... politierechtbanken iets beter laten functioneren zou al veel helpen.
Gezien systeem politie al geautomatiseerd is - de OI via Bpost verzonden wordt ... kan dat evengoed via systeem naar PRB gaan en via een een MS.
Echt jammer ik had echt nochtans gehoopt dat ik geen boete zou krijgen. Zoals ik eerder al zei zelfs de officier waarbij ik mijn verklaring aflegde zei dat er een redelijke kans is dat ik geen boete krijg aangezien ik me goed had gedragen, en het mijn eerste keer was.

giserke

#13 , 18 mei 2016 09:59

Als je de plaatselijke politieagent op zijn woord gaat beginnen geloven, ben je ver weg van huis :)
Vroeger kreeg je sowieso combitaks. Dat was trouwens geen boete, maar een retributie.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”