winkeldiefstal

JaneDoe999
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

winkeldiefstal

#1 , 14 jun 2016 18:32

Op 1/07/2013 heb ik een grote fout gemaakt en heb ik onder druk van vrienden een winkeldiefstal gedaan. Ik ben hiermee betrapt en met alle gevolgen van dien. Ik heb hier nog altijd heel veel spijt van en ben blij dat ik een minnelijke schikking gekregen heb.
Nu zat ik met een aantal vragen waar ik hoop dat jullie antwoord op hebben:

- klopt het dat mijn strafblad nog altijd leeg is doordat het afgehandeld is met een minnelijke schikking?
- feiten zijn bijna 3 jaar geleden, heeft dit effect? Ik had eens gelezen dat het na drie jaar vervalt en je dan terug een bewijs van goed gedrag en zeden kan krijgen? Klopt dit? Zoja, krijg je hier dan een brief van thuis?

Ik heb het altijd verborgen kunnen houden voor mijn ouders (ik woon nog thuis) en als er een brief van thuis of melding krijg gaan ze dit wel verdacht vinden. Bedankt dat voor het beantwoorden van mijn vragen!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 14 jun 2016 21:51

Minnelijke schikkingen staan niet op een strafblad maar staan nog wel in de Algemene Nationale Gegevensbank van de politie ( en uiteraard ook bij de parketten) vermeld. Dacht termijn van 5 jaar.

Vraag aan de gemeente een uittreksel strafregister aan voor openbare dienst en als dat blanco is staat het dus nergens op als u zeker wil zijn.

Eerherstel kan u idd aanvragen na ten vroegste drie jaar maar in uw geval is dat niet nodig gezien het een MS was en geen veroordeling.

JaneDoe999
Topic Starter

#3 , 14 jun 2016 22:57

@Franciscus: Bedankt voor uw antwoord, het is me al veel duidelijker.
Enige vraag nog: Stel dat ik mijn bewijs voor goed gedrag en zeden nodig heb voor toekomstig werk. Kan ik dit gaan afhalen? If krijg ik dat door deze feiten drie jaar geleden niet?

Reclame

Purple

#4 , 15 jun 2016 14:45

Enige vraag nog: Stel dat ik mijn bewijs voor goed gedrag en zeden nodig heb voor toekomstig werk. Kan ik dit gaan afhalen? If krijg ik dat door deze feiten drie jaar geleden niet?
Denk niet dat dat een probleem is. (spreek uit ervaring, ben geen deskundige)

Ook ooit zo een stommiteit uitgehaald.

Was toen 15 jaar en toen was er in de winkels een aktie waarbij je een petje kreeg bij aankoop van een bepaald merk bier.

Waren toen met 4 in een grote winkelketen.
Elk van ons had vanalles gekocht met de centjes van de goede rapporten.
Snoep, frisdrank, cd's, videocassette's(zo lang is het al geleden)

Toen leek het ons een goed idee om elk zo een petje mee te nemen.
Helemaal niet aan gedacht dat dit winkeldiefstal is. (petjes lagen in een grote bak)

Nadat we alles (behalve de petjes) netjes betaald hadden, stond er al een security ons op te wachten en mochten we mee het bureeltje in.

Toen ieder een paar 100fr kosten moeten betalen, politie erbij voor gegevens te noteren.

Op mijn 18 gewoon een blanco strafblad kunnen ophalen.

Wel 3 jaar met de schrik geleefd of er iets in de brievenbus zou vallen en of ik ooit wel aan deftig werk kon geraken. :D

Franciscus

#5 , 15 jun 2016 21:10

Minderjarigen.
Dat is nog een andere zaak.
Voor 18 kan u ( behoudens uitzonderingen -uit handen geven) geen straf oplopen enkel maatregelen.
Deze kunnen dus nooit op een strafblad komen. In principe is dat een afgesloten hoofdstuk en mag zelfs niet meer ingezien worden.

Heeft in België bij mijn weten minstens één moord maar ik denk zelfs twee moorden extra tot gevolg gehad - in totaal drie moorden. Politie noch parket konden bepaalde info dus niet inkijken terwijl bij jeugdrechtbank men een gans dossier had inzake de dader.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”