Beste,
Graag had ik advies over de volgende situatie. Blijkbaar is het een complexe situatie, want ik krijg maar geen eenduidig advies noch bij politie of slachtofferhulp. Behalve klacht indienen en andere zorgen zijn voor later, punt. Mijn situatieschets zal hopelijk wat begrip oproepen, waarom ik me liever eerst goed informeer. Het zijn een heleboel vragen, maar ik zou al zeer dankbaar zijn mocht ik op enkele vragen toch al wat duidelijkheid krijgen.
Situatie:
Ik word al een jaar lang zwaar belaagd door mijn ex die in de UK woont. Ik ben zelf Belgische en heb daar een half jaar gewoond. Vlak voor mijn terugkomst in februari 2015 heb ik in de UK klacht ingediend wegens huiselijk geweld, waaraan nadien de klachten stalking zijn toegevoegd. Deze zaak is in oktober 2015 geseponeerd. Reden: ik behoor tot een kwetsbare categorie zowel financieel als psychisch en kon de zaak ter plaatse niet bijwonen als getuige (wettelijk via doktersattest).
In maart 2015 diende ik ook in België op aanraden van CAW en slachtofferhulp politie klacht in wegens stalking. Deze zaak werd geseponeerd wegens onbevoegdheid omdat de dader in de UK woont.
Op dit moment worden zowel ik (dagelijks) als mijn vrienden (regelmatig) nog steeds belaagd voornamelijk online, ook op publieke fora. De dader is geobsedeerd, paranoïde en agressief. Ook kwam de dader al twee keer naar België. wat maakt dat ik opnieuw klacht wil indienen dit keer enkel voor stalking want daar heb ik (enorm veel) zwart op wit bewijs en getuigen voor. Ik heb al het bewijsmateriaal bewaard. Toch wil ik goed geïnformeerd zijn vooraleer ik opnieuw stappen onderneem, ook gezien mijn kwetsbare positie.
Mijn vragen:
Juridisch
-Is er een kans dat de klacht in België werd geseponeerd omdat er al een zaak liep in de UK en zou er op dit moment nu de zaak daar is afgerond wel gehoor aan gegeven worden, ook al woont de dader in de UK?
-Kan ik best klacht indienen in België of in de UK?
-Is het zo dat in de UK men altijd werkt via het systeem van openbare aanklager met getuige en er dus geen kosten op het slachtoffer kunnen verhaald worden of geldt dit enkel voor huiselijk geweld en niet voor stalking?
-Kan het Belgische gerecht / politie tussenkomen bijvoorbeeld om te vermijden dat ik op de zaak aanwezig moet zijn en ik via een video opname een rechtsgeldige getuigenis kan afleggen voor het gerecht in de UK?
-Ik las op het forum dat belaging geen klachtenmisdrijf meer is: http://www.legalworld.be/legalworld/con ... gType=2067
Betekent dit dat ook in België men dan werkt via het systeem van openbare aanklager en ik als getuige? Betekent dit dat gerechtskosten niet op mij kunnen verhaald worden als de zaak wordt geseponeerd of hij wordt vrijgesproken? Biedt dit op financieel vlak enige bescherming? Op welke manier start dit soort procedure, bijvoorbeeld als ik melding maak zonder klacht in te dienen?
-De politie zei dat ik geen melding zonder gevolg kon maken (dit louter ter bescherming dat er toch al iemand op de hoogte is, stel dat hij opnieuw naar België komt), omdat het om een strafbaar feit gaat en de ambtenaar verplicht is een PV op te maken.
-Kan ik best klacht indienen wegens stalking of zijn er ook andere strafbare feiten zoals communicatie-offensief/cyberpesten? Kan je dit best zelf zo communiceren of wordt dit automatisch gedaan door de aanklager?
Financieel:
-Kan ik een pro deo advocaat raadplegen zonder eerst klacht in te dienen of heb je daarvoor al een PV nummer nodig?
-Kan een zaak nog worden geseponeerd nadat het werd doorverwezen naar een onderzoeksrechter en komen de kosten dan ook op het slachtoffer zoals wanneer je de zaak verliest?
-Hoeveel bedragen de gerechtskosten gemiddeld in een stalkingzaak?
-Mijn familiale verzekering biedt geen rechtsbijstand in stalking door ex/partner. Ik heb wel recht op een pro deo advocaat via de orde der advocaten. Zijn er verzekeringsmaatschappijen die in hun rechtsbijstand pakket tussenkomen in gerechtskosten? Geldt dit ook voor zaken in stalking door ex-partner?
Alvast heel erg bedankt voor de informatie.
Ps: ik heb mijn gedrag als slachtoffer al aangepast, alle sociale media zijn verwijderd etc en dit is ook een pseudoniem. De belager is echter behoorlijk vernuft en volhardend in zijn acties en ik kwam maar gradueel tot dit besef. Gelieve dus geen onnodige tips of kwetsende beschuldigingen te delen, want die kreeg ik al voldoende het afgelopen jaar. Ik ben enkel op zoek naar informatie. Ook hiervoor dank.
Vriendelijke groeten