Vluchtmisdrijf of niet? Weg gelopen van bende na beschadiging aan hun wagen

Matthiasvds
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vluchtmisdrijf of niet? Weg gelopen van bende na beschadiging aan hun wagen

#1 , 01 aug 2016 19:09

Ik (18j) heb in een dronken bui over een geparkeerde auto gelopen. Vervolgens liep er een bende van een 6 tal mannen achter mij al roepend. Ik was bang dus was ik weg gelopen en heb ze kunnen afschudden. Ongeveer een kwartier later ben ik terug gegaan naar de parking, waar de mannen me dan hebben vastgenomen en op de grond gelegd. De politie is erbij gekomen waarna ik een nacht in de cel heb moeten blijven wegens 'openbaar dronkenschap'. De vrouw van wie de auto was heeft klacht ingediend. Ze heeft me via een bericht laten weten dat ik vluchtmisdrijf heb gepleegd omdat ik ben weggelopen. Ik ben weggelopen uit angst voor de mannen, niet voor de feiten zelf. Is dit een geval van vluchtmisdrijf als je weg loopt van de feiten uit zelfverdediging?

Alvast bedankt,
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 01 aug 2016 19:12

Zelfverdediging.. Dan gaat u al moeten aantonen dat 1) die mannen daar waren en 2) zij slechte bedoelingen met u hadden.

Wouter VH

#3 , 01 aug 2016 19:28

Ik dacht dat vluchtmisdrijf niet strafbaar was indien u binnen xxx-uren zichzelf aangeeft. Dit heeft u in principe gedaan, door terug naar de plek van het misdrijf te gaan neem ik aan? Maar aangezien ik geen jurist ben, zal dit nog bevestig/ontkracht moeten worden

Reclame

Franciscus

#4 , 01 aug 2016 23:27

zie ook
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 51&t=73973

En neen u denkt fout men heeft nl. geen tijd na het plegen van een vluchtmisdrijf. Vluchtmisdrijf is voltrokken op het ogenblik dat men de plaats van het feit verlaat zonder zich kenbaar te maken.
Edoch is een art uit de verkeerswet.
Wat er is gebeurd zie andere posting is niets wat met verkeer te maken heeft maar met strafrecht.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”