Opeens stond persoon X redelijk agressief voor mij,
"Opeens"? Als X een dispuut met Y heeft, en jij houdt je verder afzijdig, waarom zou X zich dan tot u keren? Iets zegt me dat je je niet afzijdig gehouden hebt.
en ik vroeg op assertieve wijze waarom die hier ruzie kwam zoeken.
Is het mogelijk dat je met "assertief", "agressief" bedoelt? Voor sommige mensen is dit verschil niet echt duidelijk.
Deze zei niets, maar begon direct met vuisten op mij te slaan. Ik heb mij verweerd waardoor ik deze persoon een paar klappen heb terug te geven.
Wederzijdse slagen en verwondingen, dus.
Ik ben niet naar de politie geweest omdat ik die persoon ook klappen heb terug gegeven (uiteraard om mezelf te verdedigen)
Zoals hierboven gezegd: als je dit zo voor een rechter probeert te verkopen, zal die eens goed lachen en het argument zelfverdediging niet aanvaarden.
Nu is de kans groot dat ik deze persoon opnieuw ga tegen komen in het uitgangsleven.
"Het uitgangsleven"? Die persoon is mogelijk OVERAL in "het uitgangsleven"? Beetje serieus blijven, hé. Als ik "ambras" heb met een weirdo in café X en ik weet dat deze persoon regelmatig in café X is, ga ik volgende keer niet meer naar café X (of de omliggende café's) en ga ik met de vrienden eens iets anders doen die avond.
Wat kan ik het beste doen indien dit weer gebeurd?
Niet hetzelfde dan wat je de eerste keer gedaan hebt, laat dat duidelijk zijn. Als die persoon je benaderd, vraag je één keer beleefd (niet "assertief") om je met rust te laten. Verder negeer je die persoon. Als hij je toch probeert te belagen, begeef je je naar de verantwoordelijke van de keet (barman, security in het geval van een dancing) en vertel je hen dat deze persoon je lastig valt. Mogelijk wordt de politie gebeld of grijpt de security zelf in, en vallen er verder geen klappen. Als de persoon toch een kans gezien heeft je een klap te verkopen, vraag je aan de barman of security op de politie te bellen (of doe je dit zelf) zodat je klacht voor slagen en verwondingen kan indienen. Als getuigen dan ook nog kunnen verklaren dat jij niet teruggeslagen hebt en niets uitgelokt, sta je vrij sterk voor een rechter. Met uw originele verhaal zou ik als ik van jou was, niet voor een rechter willen verschijnen...
Inderdaad. Nu weglopen was bij dit voorval moeilijk, aangezien ik verrast werd.
Je werd niet verrast, want je hebt de ander persoon nog op "assertieve wijze" toegesproken. Verrast is als deze persoon naar je toe komt en zonder een woord te zeggen je een klap verkoopt. Als je eerst verbaal in discussie gaat met iemand en er daarna een gevecht volgt, kan je niet meer claimen dat je verrast werd. Zeker niet als je na de eerste slagen, er zelf terug uitdeelt. Zoals Leen zei: je had moeten weglopen (zeker als je zelf maar 50kg weegt en die andere 100kg. Moest het andersom geweest zijn, zou ik nog zeggen...

).