Ik heb ooit een e-mail gestuurd naar mijnheer A (prive mail, 1 mail adres in de "to") met oa de melding dat "mevrouw B in het zwart werkt" (zonder feiten of verdere details). Ruzie gekregen met mijnheer A, die uit een soort rancune de mail van mij doorstuurt naar mevrouw B. Mevrouw B laat PV opstellen voor laster en eerroof.
Ik heb bewijzen voor het zwartwerken maar die zitten niet bij de originele mail natuurlijk.
Hoe kan je je daar tegen verdedigen:
Ben wat gaan nalezen over laster en eerroof. Art 443/444 van het Strafwetboek. Als ik het goed lees is mijn mail geen laster of eerroof omdat:
- 1 van de eisen ervan is dat het openbaar moet gebeuren (bv iemand die op publiek facebook of twitter wat schrijft) en mijn mail is niet openbaar.
- moet over bepaalde feiten gaan... mijn mail zou een belediging zijn (als ie openbaar was)
- en als je dan europese wetgeving bijhaalt kan ik nog gaan voor de (wereldvreemde) privacy en briefgeheim.
- laster moet over aantoonbare onwaarheden gaan (eerroof is dan laster met bewijs dat niet door de wet toegelaten is).
Dus mijn mail is geen laster, eerroof, of belediging, wat is het dan wel? En onder welk artikel zou het vallen als strafbaar feiten?