Schade aan auto toegebracht

Masty
Topic Starter

Schade aan auto toegebracht

#1 , 25 jan 2017 18:53

Mijn zoon heeft de auto van een vriend van hem beschadigd na een fikse ruzie.
2 ramen ingeslagen.
Nu beweert de tegenpartij dat de carrosserie ook geraakt is, wat volgens mijn zoon niet zo is, maar bon...
Dit incident heeft plaatsgevonden in juni 2016.
Hij is toen meegenomen voor verhoor, tot vandaag niets meer van gehoord.
Vandaag belde de wijkagent mij op om me mee te delen dat die zaak naar het parket vertrokken is en dat het best zou zijn dat mijn zoon contact opneemt met zijn ondertussen ex-vriend om de betaling te regelen, om zijn goede wil aan het parket te tonen.
Wat mij wel wat bizar lijkt is dat die persoon nooit een poging gedaan heeft om mijn zoon op de hoogte te stellen van de kosten, noch een vraag tot betaling.
De wijkagent wist me ook mee te delen dat er in het dossier een kostenraming zit, garage of carrossier? maar niet van een expert.
De schade is ook door de politie vastgelegd op foto, 2 uur na de feiten waardoor ik durf te vermoeden dat tussen de feiten en vastlegging op foto nog extra schade aan die wagen is toegebracht door de eigenaar.
Zijn vriend heeft de beschadigde wagen nooit laten maken maar heeft een andere gekocht.
Nu vraag ik me wel erg af of zo'n kostenraming door garage of dergelijke wel aanvaard kan worden in het gerecht omdat het mij niet zo onafhankelijk lijkt, bij een ongeval komt toch ook een expert kijken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 25 jan 2017 21:25

Welke reden hebt u om te vermoeden dat de eigenaar bewust zijn eigendom minder waard zou maken (wetende dat een herstelde wagen altijd minder waard is dan dezelfde wagen zonder het herstel)?

2 uur na de FEITEN is niet abnormaal. Tussenkomst van politie is niet onmiddellijk, daarnaast zal de politie zich eerst bezighouden met eventueel gewonden en verklaringen opnemen en pas daarna met eventueel fotograferen van de schade. Uw zoon had evengoed foto's kunnen nemen op het moment zelf (indien hij nog bij zinnens was).

Een eigen bestek heeft natuurlijk veel minder waarde, het zal aan de rechter zijn om eventueel te oordelen op basis van de foto's of een deskundige te laten aanstellen indien uw zoon de bedragen betwist.

Hou rekening mee dat een deskundige ook (veel) geld kan kosten en de rechter een groot verschil maakt tussen iemand die gewelddadig was maar de slachtoffers al vergoed had (minstens het bedrag dat ze zélf als schade achten) en iemand die de slachtoffers enkel maar vergoed na veroordeling door de rechter (er vanuitgaand dat er geen discussie bestaat over het feit dat je zoon de ruiten stukgeslaan heeft).

Enneuh: Het lijkt me een verkeerde redenering dat het slachtoffer contact zou moeten opnemen met de dader om de schade-eis te horen. Als uw zoon berouw heeft, zou hij best zelf al contact opgenomen hebben met het slachtoffer. Enerzijds om excuses te geven, maar ook om het geëiste bedrag te aanhoren en minstens al het niet-betwiste bedrag terug te betalen.

Masty
Topic Starter

#3 , 26 jan 2017 16:02

Door wat er voor die feiten al gebeurd was lijkt het me onredelijk dat er van mijn zoon verwacht zou worden zich te excuseren en het geëiste bedrag te gaan aanhoren.
Het boterde al maanden niet meer tussen die twee.
Het is destijds begonnen met een discussie over het gebruik van materiaal van mijn zoon en op de dag dat hij vond dat hij uitgebuit werd heeft hij de toegang daartoe geblokkeerd, met een hoop verwensingen tot gevolg.
Achteraf is hij nog meerdere keren getreiterd geweest met de nodige commentaar op sociale media enz... , tot zijn stoppen doorgeslagen zijn.
Hoe ga je nu bij zulke mensen vragen wat je hun moet als je weet dat contact met die mensen verkeerd afloopt?

Reclame

Masty
Topic Starter

#4 , 26 jan 2017 16:25

Alsook werd aan mijn vrouw gevraagd, een paar dagen na dat voorval, of ze "een hamer op haar gezicht wou" , toen ze die jongen passeerde in de supermarkt.
Mijn vrouw net zoals ik hebben niets met dat voorval te maken maar hoe zou het mijn zoon verlopen als hij contact zoekt?

Didymus

#5 , 26 jan 2017 17:01

Lijkt mij meer iets voor bemiddeling in strafzaken, maar daar beslist de procureur over.
"sowieso" schrijf je zo.

Masty
Topic Starter

#6 , 26 jan 2017 17:57

Mijn zoon is minderjarig dus dat is geen optie.

JPV

#7 , 26 jan 2017 19:22

Hoe ga je nu bij zulke mensen vragen wat je hun moet als je weet dat contact met die mensen verkeerd afloopt?
Alsook werd aan mijn vrouw gevraagd, een paar dagen na dat voorval, of ze "een hamer op haar gezicht wou" , toen ze die jongen passeerde in de supermarkt.
Mijn vrouw net zoals ik hebben niets met dat voorval te maken maar hoe zou het mijn zoon verlopen als hij contact zoekt?
Via een brief?

Masty
Topic Starter

#8 , 26 jan 2017 19:38

Kijk, ik weet dat dit op een marginaal filmscenario lijkt maar als er bedreigingen geuit worden zie ik geen enkele reden om nog contact te zoeken.
Wagen is ook nooit gerepareerd geweest, wel vervangen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jan 2017 20:09

Wagen hoeft niet hersteld te worden om de schadevergoeding te krijgen. Mogelijks heeft de verkoper er minder geld voor ontvangen. Hij heeft dus recht op die schadevergoeding.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”