Gevangenis is zonder veroordeling of uitspraak

vincentvth
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gevangenis is zonder veroordeling of uitspraak

#1 , 22 dec 2016 23:08

Gisteren is de politie mijn beste vriend thuis komen halen. Er is op geen enkel moment aan hem of zijn vriendin meegedeeld voor welk feit hij werd meegenomen, het enige wat ze hem vertelde is dat de feite dateren van 7-8 jaar geleden.
Hij is nooit moeten voorkomen of er is nooit een straf tegen hem uitgesproken. Deze man is voor 70 % invalide, is terminaal (kanker) en heeft een hoogzwangere vriendin die 8 maand ver is. Hij zit nu al 1 dag in de gevangenis (weet nog steeds niet waarom) weet enkel dat het einde van zijn "straf" eind februari afloopt. Hij heeft een officiele brief van de dokter dat zegt dat hij allesbehalve instaat in om in een gevangenis te verblijven maar niemand die daar gehoor aan geeft. Deze man heeft geen ernstige strafbaar feit gepleegd. Het enige wat hij "illegaal" doet is cannabis roken waarvoor hij een een soort van goedkeuring krijgt omdat hij terminaal is (tegen de pijn). Nu is mijn vraag is dit allemaal wel volgens de normen van de wet ? en schendt dit niet zijn rechten ?

Het ergste van allemaal is dat deze man niet geschikt is te overleven in deze omstandigheden, mist de feestdagen met zijn familie en de geboorte van zijn dochter.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 22 dec 2016 23:14

Hij zit blijkbaar in voorhechtenis.
Dit is (nog) geen strafuitvoering.
Zelf weet hij gegarandeerd waarover het gaat, maar wil het jullie niet zeggen.
Zonder bevel van een Rechter kan men in B niet aangehouden blijven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW

#3 , 22 dec 2016 23:15

Dit verhaal lijkt mij wel zeer ongeloofwaardig. Hoe zeker bent u dat uw vriend de waarheid spreekt? Dit is de klassieke uitleg van iemand die iets serieus mispeuterd heeft en niet wil dat zijn omgeving het weet.

Moest het toch allemaal waar zijn, zo snel mogelijk een advocaat erbij halen.

Reclame

Franciscus

#4 , 22 dec 2016 23:44

Als de politie hem thuis komt halen voor feiten van zo lang geleden hadden ze zo wie zo een bevel tot medebrenging - aanhouding of gevangenneming bij. Vermoedelijk zal er mogelijk ook een officier bij geweest zijn. Aan derden hoeven ze niet te zeggen waarover het gaat alleen tegen hem. Het bevel dient getoond te worden.
Hoe weet u dat ze dat tegen hem verteld hebben?

Normaal zal hij in geval een en twee direct voor de onderzoeksrechter zijn gebracht die dan beslist heeft hem aan te houden en dan gaat hij naar de gevangenis. Edoch dat is voor max 5 dagen en binnen die termijn dient dat verlengt te worden door de raadkamer. Maar bij dat verhoor is zo wie zo een advocaat aanwezig - Salduz wetgeving ...en volgens u is hij direct naar de gevangenis gebracht .

Blijft over bevel tot gevangenneming ...wel dan is er al een veroordeling door een rechtbank ten gronde en een vonnis of arrest dat in kracht en gezag van gewijsde is ( niet meer aanvechtbaar voor cassatie - uitzonderingen niet te na gesproken zoals bijvoorbeeld een verstekvonnis dat echter uitvoerbaar is verklaard)
Of er een straf is uitgesproken ...als hij dat niet verteld weet niemand uit zijn omgeving dat.

Dat hij invalide is en een hoogzwangere vriendin doen niets ter zake...
Dat hij nog niet weet waarom hij daar zit geloof ik niet want dat wordt steeds medegedeeld door directie en griffie van de gevangenis...en hoe zou hij dat al aan jullie verteld kunnen hebben? Maar hij weet wel dat hij na 2 en1/2 maand al vrij zou komen en hoe weet hij dat dan wel?

Hij weet niet waarom in gevangenis maar wel wanneer vrij maar heeft al een doktersattest dat zegt dat hij niet in de gevangenis mag zitten ... van wanneer dateert dat attest dan?

Geen ernstige feiten gepleegd dan weet u wel wat hij heeft gedaan ...definieer niet ernstig?

Illegaal cannabis roken ...cannabis is al illegaal en het roken dus ook.
Soort van goedkeuring ...bij mijn weten onbestaand in België.

Als er een wettig bevel is welke rechten worden dan geschonden?
Als hij daar van gisteren zit kan u morgen een advocaat aanstellen die inzage kan vragen in zijn dossier.
Dat hij nu niet thuis bij zijn familie is is inherent aan plegen van feiten veroordeling en de daaruit voorkomende bestraffing.

De personen die vandaag in de rechtbank zijn veroordeeld en onmiddellijk zijn aangehouden ter zitting ... die zullen kerstmis ook niet thuis vieren ongeacht ze een dochter hebben of niet.

Er zijn nogal wat gaten in uw verhaal die niet kloppen met de werkelijkheid / wettelijke regelgeving van toepassing - beschikt u wel over alle correcte gegevens?

Jaren geleden vond een vriend advocaat het raar dat zijn cliënt werd aangehouden bij het vervoer van meubels.
Pas bij het inkijken van zijn dossier bij de raadkamer bleek er 375 kgr cannabis verstopt te zijn in die meubels.

koen69

#5 , 29 jan 2017 18:59

van straf uitvoering ken ik wel iets indien u als voorbeeld (is een simpel voorbeeld die wel word uitgevoerd)
stel u krijgt een werk straf van 100 werkuren ,en je zegt ik doe ze niet want ik verhuis van belgie naar nederland , voor deze kleine straf gaan ze geen europees aanhoudings bevel uitleveren ,belange niet , maar wat wel zo is indien u voor de termijn van van 5 jaar van nederland terug naar belgie komt en ze doen u stoppen gaat u naar de gevangenis ( en dit is wel waar) maar indien u in nederland blijft dan is de straf afgelopen.
dit niet te letterlijk opnemen ik spreek van werkstraffen , ik spreek niet van zware straffen.
maar het verhaal van de starter terminal kanker , voor rechtbank maakt dat niets uit , maar na 8 jaar daar kan ik geen geloof aan geven . strafinvorderingen worden heel snel uitgevoerd tegen woordig

Franciscus

#6 , 29 jan 2017 20:19

En een EAB ook maar is wel onderworpen aan bepaalde regels.
Kan u mij de wetsartikels eens aangeven waaruit juridisch blijkt dat een werkstraf niet zou uitgevoerd moeten worden?

koen69

#7 , 30 jan 2017 13:15

En een EAB ook maar is wel onderworpen aan bepaalde regels.
Kan u mij de wetsartikels eens aangeven waaruit juridisch blijkt dat een werkstraf niet zou uitgevoerd moeten worden?
een werkstraf word wel degelijk uitgevoerd maar als u meer dan 5 jaar na een uitspraak van bv 100 werkuren niet gedaan en u verblijft meer dan 5 jaar onder de grens bv ander land is einde verhaal , want hier zit een verjaring op van 5 jaar.
En hebt u in buitenland bv nederland een officieel adres en nooit iets gekregen van een belgische rechtbank hebt u geen verhaal meer.
ik spreek wel van een werkstraf ,geen zware feiten , want ze gaan u niet komen zoeken waar je woont in nederland voor 100 werkuren weet ik uit zeer goede bron , trouwens als iemand verhuist naar nederland is uw belgische pasport ongeldig en word u overal geschrapt en nederlandse gemeenten geven niet zomaar iemands adres prijs.
daar moeten al zeer zeer zware feiten voor zijn , zeg het een europees aanhouding voor zoiets beginnen ze niet aan.
dat weet ik van iemand die het heeft meegemaakt , want zijn advocaat zegt als u meer dan iets van 5 jaar onder de radar kan blijven is afgelopen

giserke

#8 , 30 jan 2017 16:22

Onmogelijk hier een antwoord op te geven, als je de dossiers niet kent.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”