twee keer boete voor hetzelfde feit

echootje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

twee keer boete voor hetzelfde feit

#1 , 23 feb 2017 09:34

Op 29 september 2016 heeft mijn man onbewust een millieumisdrijf gepleegd:
De containerpark was gesloten wegens onaangekondigde staking toen hij een verlof genomen heeft om onze kinderkamer(een bed, een sofaatje , twee zakken andere spullen zoals papier en speelgoed) te verhuizen; onderweg naar huis ontdekte hij het grof afval van onze overburen, en vroeg aan een buurman of hij daar zijn afval mocht deponeren. Hij geloofde zijn bevestingend anwoord en heeft het afval daar afgezet. Een andere buurman/of dezelfde buurman heeft daarna naar de politie gebeld het P.V. opgesteld en foto's gemaakt van alle grofafval met stukken niet niet van ons waren.(Moesten de buurmannen en/of de politie de dag ons vragen om ons afval terug te nemen hadden wij dat zeker ook gedaan!)
Hoewel de grote stukken (kinderbed en Ikea sofa) terugafgehaald waren door mijn ouders op dezelfde dag, ontkennen wij niet dat mijn man in de fout is begaan, en wij dergelijk iets nooit meer zullen doen.

Op basis van het P.V. kregen wij een boete van 250 € van stad Gent.
5 maanden later nog een boete van 275 € van de Vlaamse overheid. Naar verluidt dat de boete van 250 € van stad Gent geen boete maar enkel de opruim- en verwerkingskost was, terwijl op die factuur duidelijk vermeld stond ‘sluikstorten is strafbaar met een geldboete’ en op basis van het P.V.
De “echte boete” 275 € van de Vlaamse overheid werd echter opgesteld op bais van hetzelfde PV door een medewerker-juriste van de Vlaamse overheid.
Ik vraag me af of dat kan?
Bedankt bijvoorbaat voor uw reactie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#2 , 23 feb 2017 10:31

Het kan perfect dat je op basis van 1 feit (en dus 1 PV) zowel een boete als de veroorzaakte kosten moet betalen.
Dat is wel niet hetzelfde als "twee keer boete voor hetzelfde feit"
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Meeboo

#3 , 23 feb 2017 11:22

inderdaad, kosten van opruiming zijn geen boete

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 feb 2017 17:38

Een factuur is nooit een boete.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”