Slag in het gezicht bij het uitgaan

Puk1987
Topic Starter

Slag in het gezicht bij het uitgaan

#1 , 02 mei 2010 19:29

Beste,

2 dagen geleden werden wij in groep lastig gevallen door een dronkenman op een fuif. Toen die persoon mijn broer op het achterhoofd sloeg, heeft mijn broer gereageerd en die persoon teruggeslaan...met gevolg een blauw oog. Heel jammer uiteraard dat zoiets moet gebeuren in het uitgaan maar nu was mijn vraag. Als die persoon klacht indient komt daar dan iets van? of in welke termijn wordt je daarvan op de hoogte gebracht bij een eventuele klacht tegen je? of wordt er geen gevolg gegeven aan dat soort dingen?

Graag een antwoord,

Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mei 2010 14:52

Dat zijn zo wie zo opzettelijke slagen en verwondingen..
Mogelijk wordt noodweer ofte wettige verdediging of zelfverdediging aanvaard maar gezien het een gevolg was stel ik het al in vraag.
U zal worden opgeroepen door de politie en dan gaat de hele zaak naar parket en rechtbank.
Veroordeling is correctioneel dus met een minimum van 8 dagen tot ...x jaar
Op opzettelijke slagen minimum 6 maanden.

j.demoor

#3 , 04 mei 2010 10:20

“Art.398.Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot honderd frank of met een van die straffen alleen...”(Sw.=Strafwetboek).

‘Toen die persoon mijn broer op het achterhoofd sloeg, heeft mijn broer gereageerd en die persoon teruggeslaan’ houdt in dat BEIDEN ‘opzettelijk slagen toebrachten’ en een wanbedrijf pleegden.

“Art.416.Er is noch misdaad, noch wanbedrijf, wanneer de doodslag, de verwondingen en de slagen geboden zijn door de ogenblikkelijke noodzaak van de wettige verdediging van zich zelf of van een ander.”(Sw.).

Zie zo nodig ook :ONGENA,T.,Over de noodzakelijkheid van de wettige verdediging,R.W.2002-03,1387-1389,noot onder Antwerpen 13 september 2001(O.M. t. P.).

Als één van beide slachtoffers klacht indient KAN de procureur des Konings strafvordering instellen zo lang er geen verjaring is van het wanbedrijf,dit is vijf jaren na de dag waarop het wanbedrijf is gepleegd,krachtens art.21 Voorafgaande Titel Wetboek van Strafvordering
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”