buren aanval en laster

lemafra80
Topic Starter

buren aanval en laster

#1 , 25 jun 2010 11:25

Beste,

Eventjes mijn verhaal.
In 2006 heb ik een rijhuis gekocht om te verbouwen (met goedgekeurde bouwvergunning)
De buurvrouw stond al op de stoep om te reclameren dat de vorige eigenaars haar dakgoot hadden kapotgemaakt.
Sindsdien is alles verzuurd.
Als er stielmannen kwamen (overdag in de week dus niet zondags os 's nachts ofzo) stond ze ertegen te roepen (ze maakten haar stoep vuil, er kwamen scheuren in haar muren, haar behang kwam los ed)
Wij hebben gevraagd of ze zelfs op onze onkosten een plaatsbeschrijving wou laten maken, maar ditt gaf inderdaad nog meer geroep en verwijten.
In 2007 heeft haar zoon dan mij en mijn familie op straat aangevallen (beetje duw- en trekwerk, ik een nacht in het ziekenhuis uit angst voor een vroeggeboorte van de stress).
Daarna altijd hetzelfde liedje: stielmannen staat gelijk aan roepen en verwijten.
Ook krijgen we verwijten als onze vuilbak op haar trottoir staat, als er vuil op onze trottoir ligt (dit komt dan in haar riool) en vorige jaar heb ik klacht ingediend omdat ze mij op straat uitgescholden had voor "hoer, zwartwerker en luie huisvrouw".
Maar met die klacht(en) gebeurd natuurlijk niets vanuit het parket.
Nu in april was het weer zover de aannemer had een paar dagen komen werken en ze stond weer aan mijn voordeur mij te verwijten, ik deed de deur dicht (wat kan je anders doen in zo'n geval)
Een uur later stond haar zoon daar, deze heeft geprobeerd mijn voordeur in te beuken om mij een pak slaag te geven.
Ik stond daar met een peuter van 2 en een baby van 3 maand. ik heb er nog angstaanvallen van.
ik heb de politie gebeld (die na een uur er nog niet was) en mijn broer/zus.
Toen deze toekwamen is hij op mijn broer gevlogen en ik het tumult heeft hij mijn zwangere zus in haar buik geslagen (met de baby is gelukkig alles ok).

RESULTAAT: mijn voordeur kapot, mijn zus gewond, ik een emotioneel wrak
DAARNA: de buurrouw verwijt mij nog steeds als ik buitenkom.

WAT DOET DE POLITIE: NIKS

VRAAG: Wat moet ik nu doen: ik ben op van de stress, mijn voordeur is kapot, mijn zus heeft die slag gehad, ik krijg nog steeds verwijten als ik buitenkom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#2 , 25 jun 2010 12:06

Geachte heer,

U kan een klacht neerleggen met burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter.

Dan is men verplicht het dossier te bestuderen en dan wordt het eventueel voorgebracht bij de bevoegde rechtbank, waar U zich burgerlijke partij kan stellen om uw schade ( eventueel morele schade) gerecupeerd te zien.

mvg,

Pieter Verherstraeten

Pedro_D

#3 , 25 jun 2010 12:13

Mevrouw,

Wat ik hier lees is een situatie die dringend moet worden aangepakt. Ik stel vast dat er meerdere misdrijven (eventueel met verzwarende omstandigheden) zijn, meerdere daders en meerdere slachtoffers.

Van één zinnetje hou ik echter niet: "De politie doet niets". Maar goed, 't is u vergeven :wink:

Uit uw tekst kan ik niet opmaken of er nu al effectief pv's zijn opgemaakt en hoeveel voor welke feiten. Indien niet alles op pv staat zal dat alsnog moeten gebeuren. Gezien dat het al een complexe situatie is, raad ik u aan om geen interventieploeg thuis te vragen. (te veel oproepen, te druk). Best is via uw wijkinspecteur een afspraak te maken zodat hij een afspraak kan regelen en dat de persoon die de klacht zal noteren erop voorzien is dat het wel eventjes zal duren alvorens alles op papier staat.

Er zal klacht moeten neergelegd worden voor: slagen en verwondingen waarbij jij, vrienden en familie als slachtoffer worden opgenomen. Mogelijks meerdere pv's gezien meerdere feiten op verschillende tijdstippen.
De zoon van uw buurvrouw hoort zeker in het lijstje van de daders. Ik vermoed dat slagen en verwondingen met voorbedachte rade zelfs kan weerhouden worden als uit zijn verklaring blijkt dat alles op voorhand gepland was.

Op de PV's kunnen meerdere inbreuken worden weerhouden. Dus ga ik ervan uit dat ze slagen + belaging zullen weerhouden. Hiervoor zijn er meerdere getuigen (de werklieden). Dit mag in één pv en er moeten zoveel mogelijk getuigen verhoord worden.

Voor wat betreft de belaging: dat is een KLACHTMISDRIJF. Dit betekent dat de politie enkel kan overgaan tot het opnemen van deze klacht indien het slachtoffer expliciet te kennen geeft dat ze wenst klacht neer te leggen. Uw verhoor MOET dan de zin "Ik wens klacht neer te leggen wegens belaging lasten x, y z en wens dat zij hiervoor vervolgd worden". Zonder die zin kan het Parket moeilijk verder met uw klacht. Langs de andere kant opent die zin een aantal verplichtingen voor het Parket.

Besluit: dringend afspraak maken met de wijkinspecteur, situatie bespreken, afspraak maken op het commissariaat en zoveel mogelijk documentatie meenemen (identiteit getuigen, doktersattesten, ....)

Reclame

Vandebos

#4 , 25 jun 2010 13:03

Vraag eventueel een bijkomende getuigenis van de aannemer en diens personeel die de werken kwamen uitvoeren, verslag van de verzekering voor schade aan deur, foto's deur, enz.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2010 19:09

politie doet niets ?? dat is mogelijk uw perceptie -- naar waar bel je bij zulke feiten de 101 natuurlijk -
bel je het lokale nr kan de inschatting voor een dringende opdracht wat anders liggen - ook als je 100 belt - deze bellen NIET door naar 101 - maar beroepen zich dikwijls op beroepsgeheim (medisch)

zoals hierboven al gezegd

1 - politie is lokaal in een politiezone gestructureerd
u vraagt aan of er reeds PV zijn opgesteld normaal moet u van elk PV een attest klachtneerlegging hebben.
Zwangere vrouw in buik gestampt ... normaal als politie daar is is dat arrestatie dader en meestal voorleiding bij parket.
Welke politiemensen zijn toen ter plaatse geweest inspecteurs of was daar ook een hoofdinspecteur bij = een officier van gerechtelijke politie en die kan desnoods de dader uit het huis van de buren halen bij heterdaad.

U vraagt een gesprek met de korpschef of minstens met de teamcommissaris ( deze funkties zijn ook nog officier van bestuurlijke politie ( met nog andere bevoegdheden)
Als die hun job kennen en uitvoeren en ik denk van wel ga je zeker geholpen worden.
Controleorganen van politie zijn
1- in grote zone's eigen intern toezicht
2- algemene inspectie politie
3- comité P
4- politiecollege met voorzitter en korpschef
alle mogelijke ombudsdiensten die stellen ook nog vragen en een aantal parlementaire commissies
5- de procureur des Konings -en de procureur-generaal niet vergeten

j.demoor

#6 , 27 jun 2010 09:36

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat. Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier. Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(V.T.Sv.=Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering).

Blijken hieruit de redenen van eventuele seponering ongegrond maak dan toepassing van:
"Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.=Wetboek Strafvordering).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lucgescheiden

#7 , 27 jun 2010 15:42

En vervolgens bang afwachten tot buur, goed opgefokt door ondervragingen, terug naar huis keert...?
Hoe lopen dergelijke klachten in praktijk verder af?
Handige documenten voor Personenrecht

Vandebos

#8 , 27 jun 2010 15:58

Klachten waarbij er fysieke schade, bedreiging en slagen en verwondingen kunnen aangetoond worden? Dan mag men het meestal toch al eens voor de rechter gaan uitleggen. Neem hier dan nog eens de extra dimensie van een buurvrouw bij die u uw grondwettelijke recht op een rustig genot van uw woning verhindert en je hebt meer dan voldoende elementen om met een degelijke advocaat zeker te zijn van je zaak.

lucgescheiden

#9 , 28 jun 2010 01:17

Oke ik heb mijn PV's laten opstellen, de onruststoker is voor even achter grendel gestoken.
Wat gebeurt er dan automatisch en wat moet je nog zelf in gang steken als slachtoffer.
Gaat de procureur spontaan over tot het dagen van de 'dader' of wordt er afgewacht tot jij als slachtoffer een advocaat inschakelt?

Franciscus

#10 , 28 jun 2010 19:05

Aan lucgescheiden...

U hebt een attest klachtneerlegging gekregen
- neem eens contact met dienst SLAZO die zullen u wel verder kunnen helpen
- of met de opsteller van het PV ( zeker indien dat iemand met graad hoofdinspecteur is)
- of met de teamleider of de teamcommissaris

Dit allemaal voor info

In principe kan je een brief schrijven om u als slachtoffer te laten registeren en kan je dan contact opnemen met de parketmagistraat die uw dossier in behandeling heeft.
U kan daar ook bijkomde opsporingsactiviteiten vragen...

Het parket vervolgt strafbare feiten en daar kan je je karretje van burgerlijke partijstelling aanhangen.

PS geef eens wat uitleg wat er juist is gebeurd en hoe het komt dat tegenpartij blijkbaar is gearresteerd en voorgeleid.
Is daar een bevestiging geweest van de onderzoeksrechter ??
Zo lezen de andere forumgebruikers dat het echt zo kan.

Pedro_D

#11 , 30 jun 2010 07:42

Toch een kleine aanvulling.

Aangezien u de pv's hebt laten opstellen zijn die sowieso overgemaakt aan het Parket. U spreekt daar dat een verdachte aangehouden is. Daaruit moet ik besluiten dat de Onderzoeksrechter is ingeschakeld. Tenzij dat u bedoelt dat hij (max) 24u was gearresteerd en dan betreft het een arrestatie door de Procureur.
Het onderzoek zit dus bij een Pdk of een OR. Het heeft geen zin om contact op te nemen met een instantie zoals hierboven beschreven. Vanaf nu geldt het geheim van het onderzoek en niemand zal u veel info geven omtrent het dossier. Laat het gerecht zijn werk maar doen.

Zoals ik al eerder vermeld heb op dit forum is de werkwijze van burgerlijke partijstelling grondig gewijzigd sinds de invoering van het statuut "Benadeelde persoon".
Om dit te bekomen moet u zich persoonlijk aanmelden of iemand sturen met uw IK + volmacht. Van zodra het onderzoek het toelaat zal het gerecht u op de hoogte brengen van de stand van zaken en hoe ze de zaak zullen vervolgen. Dit kan wel even duren.

Eenmaal de zaak voor de rechtbank komt, kunt u zich burgerlijke partij stellen.

Conclusie: laat u registreren als benadeelde op de griffie van de correctionele rechtbank en wacht verder rustig af.

lucgescheiden

#12 , 30 jun 2010 12:43

Als ik het goed begrijp dan kan je geen stand van zaken opvragen tijdens het onderzoek.
Dit onderzoek kan dus jaren aanslepen(?)

Neem nu dat het resultaat van dit onderzoek bepalend zal zijn of je je burgelijke partij stelt,
biedt dan het aanbrengen van extra bewijzen een mogelijkheid om de status van het onderzoek te bevragen?

Franciscus

#13 , 01 jul 2010 19:20

toch eventjes corrigeren-- op uw attest van klachtneerlegging staat ZEER duidelijk dat u zich als slachtoffer kan laten registreren en dat u opsporingsactiviteiten kan vragen en dat u via slachtofferregistratie info kan opvragen via de geeigende kanalen ( ga daar eventjes niet verder op in)
U kunt het vragen en idd in het belang van het onderzoek kan de procureur ofwel iets zeggen ofwel niets ....
Als het parket de zaak naar OR heeft doorverwezen is het wachten tot die zijn onderzoek heeft afgerond. OR is volstrekt onafhankelijk en houdt zich ook niet aan de afspraken van parket met slachtoffers of politiediensten net gezien zijn onafhankelijkheid.
Het is het parket dat zoals de regelgeving nu voorschijft meer attent moet zijn tov slachtoffers.
Bepaald verwittigingen en meldingen zijn ( in arro Antwerpen in opdracht van PdK Dams zelfs verplicht oa bij vrijlating verdachte)
U kan ook ten allen tijd extra verklaringen gaan afleggen bij de politie met nieuwe vragen of gegevens.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”