diefstal zonder geweld -> hoe gevolg aan geven?

_Jo_
Topic Starter

diefstal zonder geweld -> hoe gevolg aan geven?

#1 , 28 jul 2010 17:08

Beste,

Ik heb wat extra goede raad nodig.

Feiten: Op de avond van 20 juli werkte ik in Brussel (op freelancebasis) als fotograaf. Na afloop is een rugzak met spullen gestolen. Dit gebeurde tussen 4u00 en 4u15 Inhoud: laptop, camera, lenzen, flitser, identiteitskaart, medicijnen, zonnebril, losse spulletjes; ter waarde van ongeveer €6000,- Het gebeurde eigenlijk allemaal zonder dat iemand in mijn buurt er iets van merkte.

Na de feiten (om precies te zijn op 22 juli) ben ik aangifte gaan doen in het korstbijzijnde politiekantoor van mijn woonplaats. Daar heeft men nota genomen van de gestolen goederen, de aankoopfacturen en serienummers.

In tussentijd kan ik met redelijke zekerheid zeggen dat de gestolen laptop nog gebruikt is. De laptop was niet afgesloten, en maakt bij het openklappen automatisch verbinding met het internet. Bij het opstarten (of open laten) van de browser zou de laptop via een account op een bepaalde website automatisch verbinding maken met die website. Dit is op die manier geregistreerd door de software van die website. Ik kan nu dus met vermoeden dat de dader van de diefstal op 27/07 om 0u14 via een internetverbinding met IPadres 87.64.77.20x die gestolen laptop gebruikt is. (Voor alle duidelijkheid, dat IPadres is sowieso niet van mijzelf geweest). Deze gegevens heb ik vandaag aan het PV laten toevoegen.

-->> De politie vertelt mij dat het zelfs nog niet zeker is dat er een onderzoek naar deze diefstal uitgevoerd gaat worden. Maar hoe zou ik ooit mijn spullen terug kunnen krijgen als een diefstal misschien nog niet eens onderzocht wordt? Wat betekent "misschien" in deze context? Heb ik daarop nog enige invloed? Een reden hiervoor die men aanhaalde (maar waarvan ik geldigheid niet weet) was de hoge onderzoekskosten.

-->> Iets wat me in de juiste richting zou kunnen helpen (maar waar ik weinig kennis van heb, en al helemaal geen ervaring) is een formulier dat ik heb gekregen in verband met "de hoedanigheid van benadeelde persoon". (artikel 5bis van de wet van 17 april 1878 gewijzigd bij de wet van 12 maart 1998). Zijn hieraan ook nadelen verbonden? Kan dit zomaar? Is het belangrijk om me te laten bijstaan door een advocaat?

-->> De schade die ik geleden heb is voor mij duidelijk. Camera, laptop, lenzen, flitser, prullerijen zijn onrechtmatig ontvreemd + ik ben nu niet meer in staat om mijn werk uit te voeren + omdat ik te lang als zelfstandige heb gewerkt, heb ik nergens recht (blijkbaar) op eender wat. Op zich hoef ik geen schadevergoeding, ik wil geen minnelijke schikking, ik wil gewoon mijn spullen terug, en ik wil dat daarnaar gezocht wordt.

Kan iemand me raad geven?

gr,
Jo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 28 jul 2010 18:36

Wat betreft je laptop zou je die gegevens naar de speciale cel van de politie kunnen sturen die zich bezig houd met computer-criminaliteit. http://www.polfed-fedpol.be/crim/crim_fccu_nl.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Lookup IP Information

IP Information - 87.64.77.20
Host name 20.77-64-87.adsl-dyn.isp.belgacom.be
Country Belgium
Country Code BE
Region West-Vlaanderen
City De Panne
Latitude 51.1
Longitude 2.5833
bron: http://www.ip-address-lookup-v4.com/loo ... 7.64.77.20" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals hierboven aangetoond kunnen IP-adressen naar de locatie van de server verwijzen die deze uitreikte, ik vermoed dat de vermelde politie-cel wel de nodige mandaten kan bekomen om verder onderzoek uit te voeren bijvoorbeeld via Belgacom.
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2010 19:09

Hoge onderzoekskosten laat me niet lachen - als je weet voor welke zaken het parket een mini-onderzoek vordert.
Hier kan een potentiele dader worden opgespoord als zijn IP adres in België ligt ...

U hebt een attest klachtneerlegging gekregen met de mogelijkheid u als slachtoffer te laten registreren.
U kan nu aan parket vragen het onderzoek verder te zetten en u in kennis te stellen van het verloop

Wip eens binnen bij de dienst slachtofferzorg in uw politiezone daar zal men u het fijne van deze procedure uitleggen en hoe en wat juist moet gebeuren

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”