Zoals u hieronder kan lezen - moderators en webmaster hebben de originele mail en kunnen zo dus zeker bevestigen dat ik u 'blaaskes' wijsmaak.
De mail werd mij al enige tijd geleden gezonden naar aanleiding van de vorige discussie inzake het aanrekenen van administratiekosten.
Dus stop ermee te schrijven dat een winkeldetective een administratieve kost mag aanrekenen ... kosten en schade kunnen enkel via rechtbank gevraagd en verkregen worden. Een winkeldetective, een bewakingsagent of een firmaverantwoordelijke die een administratieve som vraagt doet een strafbaar feit.. gezien dit een als u niet betaald dan verwittigen we de politie situatie is is dat dus afpersing want op zich een zwaarder strafbaar feit is dan een winkeldiefstal.
Diefstal valt onder art 461 e.v. gewone diefstal van één maand tot 5 jaar afpersing is art 469 met straffen van 5 jaar tot 10 jaar.
Volgens de gegevenz van Biza kan er wel een minnelijke regeling over de goederen getroffen worden en DAARVOOR dient het formulier maar niet om een administratieve boete/schade/kosten wat u het ook wil noemen mag 'gevraagd worden. Lijkt me duidelijk genoeg.
Inhoud mail aan mij gericht:
Geachte heer Franciscus
Noch in de wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid, in het KB tot regeling van bepaalde methodes van bewaking of in de omzendbrief SPV-03 (https://vigilis.ibz.be/upload/documents ... odesNL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;) wordt melding gemaakt dat de winkelinspecteur een administratieve boete zou kunnen aanrekenen.
Hoogstens kan men op basis van de omzendbrief aanhalen dat de winkelinspecteur de recuperatie van de goederen in der minne kan regelen. Verder vermeldt de omzendbrief nog: "De situatie waarbij na wat heen en weer gepraat, blijkt dat de verdachte uiteindelijk niet wenst mee te werken aan een minnelijke schikking of het rapport van de bewakingsagent niet wenst te ondertekenen en waarbij pas dan de politie wordt verwittigd, is daarom geen situatie waarbij een aanhouding verantwoord is" - doch dit kadert rond de voorwaarden om een dief staande te kunnen houden.
Met vriendelijke groeten,
X YYY
Attaché
T 02 557 .. ..
F 02 557 .. ..
X.Y@ibz.fgov.be
FOD Binnenlandse Zaken
Algemene Directie Veiligheid en Preventie
Directie Private Veiligheid
Waterloolaan 76
1000 Brussel
http://www.vigilis.be" onclick="window.open(this.href);return false;