Namaak -en piraterij

SKS
Topic Starter

Re: Namaak -en piraterij

#16 , 17 jul 2014 10:27

@ giserke , ze moeten geen spullen komen halen die ik jaren geleden heb KUNNEN invoeren,
Omdat de douane controle zn werk toen niet heeft gedaan. Er was toen trouwens altijd gezegd geweest dat eigen gebruik wel toegestaan is.
Als ik aan de grens word tegengehouden met namaakartikelen, allemaal geen probleem.
Maar x aantal jaren later vind ik niet dat ze hiermee nog moeten mee afkomen. Vijgen na pasen noemt dat hier.
Heb trouwens niet gehandeld in namaakartikelen. Heb de politie ook getoond wat ik verkocht, maar hadden er geen oren naar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#17 , 17 jul 2014 10:32

Eigen gebruik voor namaak is evenmin toegestaan...

LeenW

#18 , 17 jul 2014 10:35

Als u het bewust hebt gedaan, gaat het de aanklacht alleen maar verzwaren hoor. Die advocaat lijkt mij een goed idee, want uw moreel kompas lijkt allesbehalve te stroken met de wetgeving.

Reclame

giserke

#19 , 17 jul 2014 14:15

@ giserke , ze moeten geen spullen komen halen die ik jaren geleden heb KUNNEN invoeren,
Omdat de douane controle zn werk toen niet heeft gedaan. Er was toen trouwens altijd gezegd geweest dat eigen gebruik wel toegestaan is.
Als ik aan de grens word tegengehouden met namaakartikelen, allemaal geen probleem.
Maar x aantal jaren later vind ik niet dat ze hiermee nog moeten mee afkomen. Vijgen na pasen noemt dat hier.
Heb trouwens niet gehandeld in namaakartikelen. Heb de politie ook getoond wat ik verkocht, maar hadden er geen oren naar.
Maakt niet uit hoelang U in het bezit bent van die goederen.
U bent in bezit van verboden spullen. Net zoals illegale wapens, drugs enz...
Het is wettelijk verboden die goederen te bezitten.

SKS
Topic Starter

#20 , 17 jul 2014 15:05

Bedankt voor alle antwoorden.
Dus zit er helemaal geen positieve noot in deze hele zaak?

LeenW

#21 , 17 jul 2014 15:34

Bedankt voor alle antwoorden.
Dus zit er helemaal geen positieve noot in deze hele zaak?
Van de website van de douane:

Wat zijn de mogelijke straffen ?

Elke inbreuk met betrekking tot namaakgoederen en door piraterij verkregen goederen kan bestraft worden met:

een gevangenisstraf van 3 maanden tot 3 jaar
een geldboete van 500 euro tot 500.000 euro
de verbeurdverklaring en vernietiging van de in beslag genomen goederen.

Het zal er dus van af hangen hoeveel goederen en wat de waarde is. Dat er verkoop in het zwart door u gebeurt, zal uw zaak niet helpen. Afhankelijk van hoever de politie wil gaan, zal de fiscus ook nog bij u passeren. Een positieve noot lijkt mij dus moeilijk te vinden.

professionalgamer

#22 , 17 jul 2014 15:36

Dan moeten ze de helft van de Belgen hun bezit afnemen.
Waarom?

Tegenwoordig lopen er zeer veel vrouwen rond met een handtas van Turkije van een duur merk.
Op straat kun je ze er zo uitplukken.

Veebee

#23 , 17 jul 2014 15:44

De bal is hier aan het rollen gegaan door de verkoop van namaakgoederen op FB, dat ze daarbij andere spullen gevonden hebben, speelt nu in uw nadeel.
Maar dit valt niet te vergoelijken dat ze de helft van de Belgen hun bezit moeten afnemen...

SKS
Topic Starter

#24 , 17 jul 2014 16:37

De namaakgoederen die op fb werden verkocht,
Gaat om een aantal juwelen. Hoogstens 5paar oorbellen.
Ik weet dat het nog altijd een grove fout is maar toch.
@ professionalgamer, ja precies. Dat bedoelde ik. Dan moeten ze inbeslagname doen van alle mensen die deze bezitten.
Want doorverkopen deed ik echter niet.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#25 , 17 jul 2014 16:54

Dan moeten ze inbeslagname doen van alle mensen die deze bezitten.

Als ik je teksten hier lees is het alsof gans België met namaak goederen rond loopt, sorry hoor maar dit is maar een zeer klein percentage die zich daar mee inlaat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WP002

#26 , 17 jul 2014 17:03

Dan moeten ze de helft van de Belgen hun bezit afnemen.
Waarom?

Tegenwoordig lopen er zeer veel vrouwen rond met een handtas van Turkije van een duur merk.
Op straat kun je ze er zo uitplukken.
"Zeer veel vrouwen met een handtas uit Turkije" = "de helft van de Belgen"??? Ik geloof het niet...

Oude Belg

#27 , 17 jul 2014 18:22

"Zeer veel vrouwen met een handtas uit Turkije" = "de helft van de Belgen"??? Ik geloof het niet...
Ik ook niet. Ik zou het niet wagen met namaak de douane te passeren; de straffen + de schadevergoedingen aan de licentiehouders (vooral die) kunnen enorm zijn. Ik ga m'n huis niet verkopen voor een "namaaksaccochke".
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie

#28 , 17 jul 2014 18:37

Dat de TS deze link eens even leest!

http://financien.belgium.be/nl/particul ... en/namaak/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#29 , 20 jul 2014 20:02

In nagenoeg elke wetgeving staat de tekst .... behoudens de bevoegdheid van de officieren van gerechtelijke politie zijn bevoegd de inspecteurs van enz enz.
Zo is elke officier van gerechtelijke politie bevoegd (om een voorbeeld te noemen) een controle op de luchtvaardigheid van een vliegtuig te doen.
Politie is bevoegd voor het opsporen van ELK misdrijf.
27 JUNI 1937. - Wet houdende herziening van de wet van 16 November 1919, betreffende de regeling der Luchtvaart.
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 27-05-1987 en tekstbijwerking tot 21-01-2014)
Art. 38. <W 1999-05-03/30, art. 4, 006; Inwerkingtreding : 01-03-1999> § 1. Onverminderd de bevoegdheden van de personeelsleden van de politiediensten, zien de door de Koning aangewezen en te dien einde beëdigde ambtenaren van het bestuur van de luchtvaart toe op de naleving van de internationale luchtvaartverdragen, de internationale luchtvaartakkoorden en luchtvaartbeveiligingsakkoorden, de luchtvaartbeveiligingsplannen, deze wet en de uitvoeringsbesluiten van deze wet (de reglementen bedoeld in artikel 176bis van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven en de gebruiksvoorwaarden van de luchthaven-installaties bedoeld in artikel 30, 3°, van het koninklijk besluit van 27 mei 2004 betreffende de omzetting van B.I.A.C. in een naamloze vennootschap van privaatrecht en betreffende de luchthaveninstallaties), en op de uitvoering van de toegangs- en veiligheidscontroles door de leden van de luchthaveninspecties, op het grondgebied van België en aan boord van in België ingeschreven luchtvaartuigen. <KB 2004-05-27/44, art. 53, 010; Inwerkingtreding : 29-12-2004>
8_)

JPV
Juridisch actief: Ja

#30 , 28 jul 2014 09:38

Als ze de handtassen in mijn kast vinden met allemaal persoonlijk gerief erin, dan moet er bij hen toch ook een belletje rinkelen.
Ik kan het niet bewijzen en zij ook niet. Dus zullen zij wel weer zoals altijd aan het recht eind trekken.
je zit met 3 zaken die apart te bekijken zijn:
- zwartwerk: verkoop van juwelen zonder zelfstandige activiteit, zonder btw-aangifte, zonder belastingen te betalen, .... Daar zal men enkel kijken naar de juwelen en gezien gebrek aan aangifte, kan men afaik een schatting maken van uw verkoop die u met alle mogelijke middelen kan tegenspreken. De bewijslast hiervoor is voor u.
- bezit van namaak: is (onder voorbehoud van bevestiging door de rechter) bewezen gezien deze namaak bij jou te vinden is. Daarvoor kan u (zie hierboven) rechtzaken verwachten die u enkel kan winnen indien u zou kunnen aantonen dat u niet kon weten dat het over namaak ging. Dat u die tassen kocht in het buitenland doet vermoeden dat u waarschijnlijk een prijs betaalde die u naar alle redelijkheid kon doen vermoeden dat het over namaak ging, waardoor u niet zal kunnen aantonen dat u niet op de hoogte was.
- verkoop van namaak: is niet bewezen, bewijslast ligt bij de tegenpartij. mod: bluijkbaar geeft u zelf toe dat u verkoopt: "namaakgoederen die op fb werden verkocht,"
Dan zit er niets anders op dan als 20-jarige me blauw te betalen aan een advocaat..
U was bewust bezig met namaak, dan diende u te weten dat dit strafbaar is. Of u deze nu al geimporteerd had of niet, doet er dan niet toe, het is niet omdat u "vergeten" bent aangifte te doen van uw ingekochte namaak bij de douane (u bent immers verplicht om die aan te geven, hoe vreemd dit ook lijkt), dat u nu een straf zou ontlopen. Zeker gezien het niet over een toevallige aankoop gaat, maar u verschillende dergelijke aankopen zou gedaan hebben.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”