gsm afnemen op school??

Turaki

Re: gsm afnemen op school??

#16 , 09 feb 2015 14:33

Nog een kleine kanttekening: een longontsteking krijg je niet van in de kou te lopen.
Klopt, maar het in de kou lopen kan wel het verschil maken tussen een gewone verkoudheid en een longontsteking.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
workingmum

#17 , 09 feb 2015 14:56

Een longontsteking krijg je NIET van in de kou te lopen, dit is een hardnekkig fabeltje.
De kou gaat een verkoudheid niet erger maken en tot een longontsteking leiden.
Net zoals je geen verzwakte weerstand krijgt van in de kou te lopen.

Een verzwakte weerstand kan leiden tot het uitbreken van een longontsteking, maar een tijdje blootgesteld zijn aan de kou heeft hier geen effect op.

JPV

#18 , 09 feb 2015 15:00

dit ter info: in de kou lopen vermindert effectief wel de weerstand, wegens groter worden van de bloedvaten. Heeft echter niet zo'n gigantisch effect zoals veel mensen denken.

Reclame

workingmum

#19 , 09 feb 2015 15:06

Even helemaal off topic: maar tijdens de kou vernauwen je bloedvaten juist. Het enige wat kan gebeuren is dat je neusslijmvlies iets toegankelijker is voor virussen en bacterieën maar iemand een gezond immuunsysteem heeft hier geen hinder van.

JPV

#20 , 09 feb 2015 15:35

sorry, was idd vernauwen dat ik ebdoelde :)

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#21 , 10 feb 2015 11:43

niemand die vindt dat je een kind van 9 niet 12km alleen met de fiets naar school laat gaan?
Ik maakte me dezelfde bedenking... Langs de éne kant hoor ik "het is maar een kind van 9", maar langs de andere kant moet dit kind van 9 wel 12 km door guur weer naar huis fietsen. Als hij al 20 km/u fiets (wat vrij snel is, denk ik), is hij bijna drie kwartier onderweg.

Ik heb zelf twee kinderen, en ik besef goed hoe moeilijk het is als je met twee gaat werken, en er dan kinderen naar school moeten (in ons geval ééntje naar school, eentje naar de onthaalmoeder), dus het is zeker geen verwijt naar de topic starter toe. Maar ik vind ook dat de topic starter dan ook wel een klein beetje begrip voor de leerkracht mag opbrengen die de GSM afneemt. Waarschijnlijk terecht. Mogelijk is de leerkracht ook gewoon vergeten deze terug te geven na de lessen?

Als je je kind een GSM koopt, mag je dit niet beschouwen als "oplossing voor alle problemen die hij kan hebben". De GSM had die dag perfect een platte batterij kunnen hebben, of gevallen en defect geraakt, etc... met dezelfde gevolgen. Leer je kind ook wat te doen in "noodsituaties". Wat moet hij doen als hij lekke band heeft? Wat moet hij doen als hij valt en zich ernstig bezeert? Wat moet hij doen als hij lastig gevallen wordt op weg naar huis, etc... Niet in elke situatie zal de GSM de uitkomst bieden. En dan nog, de GSM kan het laten afweten, waarbij het kind een andere uitweg moet hebben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers
Topic Starter

#22 , 10 feb 2015 14:33

Beste mensen, Dank voor al jullie antwoorden maar jullie geraken nu toch wel wat off topic...

Mijn zoon komt enkel de vrijdagavond terug van school met de fiets... iedere andere dag voeren wij hem naar school (inclusief de vrijdagochtend met de fiets in de auto)... ik vind het belangrijk dat hij de "luxe" van de auto herkent... en dus ook wat beweging krijgt...

De situatie is ondertussen ook al opgelost. Zie een eerder post van mij.

Gebruiker21

#23 , 10 feb 2015 14:44

Beste mensen, Dank voor al jullie antwoorden maar jullie geraken nu toch wel wat off topic...
Op zich is de discussie niet echt off-topic. Stel dat je er verder mee zou gegaan zijn, dan was het aan jou om het oorzakelijk verband tussen het afnemen van de GSM en de longontsteking aan te tonen. Je zou dus moeten aantonen dat wanneer de GSM niet afgenomen was, de longontsteking niet zou opgelopen zijn. Een rechter zou dan de vraag kunnen stellen: stel dat uw zoon gewoon gefietst had, 12 km door guur weer, dan had hij toch ook ziek kunnen worden hierdoor? Etc...

Wie draagt welke verantwoordelijkheid, daar gaat het om. Alle verantwoordelijkheid bij de leraar leggen gaat in mijn ogen wel wat ver. Maar kom, je gaat er niet meer verder, dus die vraag gaat niet gesteld worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

J.Danyi

#24 , 10 feb 2015 18:37

Verschil is 2 of 3 uur in de kou zijn
of met fiets 30 a 40 min in de kou zijn.

Ik weet dat deze topic oud is.

Gebruiker21

#25 , 12 feb 2015 10:00

You don't get it: die 2 of 3 uur in de kou had ook vermeden kunnen worden, als het kind in kwestie zou weten wat de doen indien zijn fiets defect was en hij zijn GSM niet ter beschikking zou hebben om welke reden dan ook (defect, platte batterij, gestolen, verloren, afgenomen op school). Het zou me verwonderen als je hier in Vlaanderen op weg van school naar huis langer dan een kwartier niemand zou tegenkomen / geen huis, winkel, café tegenkomt waar je even kan vragen om te bellen... Uiteraard moet je jonge kinderen wel leren hoe te handelen in dit soort situaties. Het kind enkel een GSM meegeven is een oplossing die niet waterdicht is.

Vergelijk het met veel mensen die momenteel blindelings op hun GPS vertrouwen. Ik ken gevallen genoeg van mensen die op GPS ergens naartoe rijden, en als ze naar huis vertrekken blijkt het ding niet te werken en hebben ze geen idee meer hoe ze thuis moeten komen. Velen denken er dan zelfs niet aan om aan iemand te vragen: "mijnheer, hoe raak ik het snelst op de E17 / E40 / whatever welke snelweg je het snelst naar huis brengt...

J.Danyi

#26 , 12 feb 2015 11:03

Ik had het over het kou vatten.
2 of 3 uur in de kou zijn is niet 40min in dr kou zijn (met fiets)
Tuurlijk zou dit vermedrn kunnen worden. Maar als de kind een spciale fietsroute waar geen ander verkeer is tevoet nam dan weet ik niet of daar een café te vinden was. Hij moest gewoon aan de school vragen om te bellen naar zijn ouders waren eb er zou geen probleem zijn. Dan kon hij zelfs in de school wachten in een warme ruimte.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”