Klacht wegens een blog

FreelancerIT
Topic Starter

Re: Klacht wegens een blog

#16 , 10 aug 2015 15:57

En zelfs met een veroordeling is er nog zoiets als "kwaadwillige ruchtbaarmaking".
Hoe wordt dit eigenlijk gedefinieerd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#17 , 10 aug 2015 16:02

Daar ik schrik had voor eventuele legale gevolgen zijn we hiervoor naar een advocaat gestapt. Deze raadde deze benadering af en stelde voor om het op een andere manier te doen: het uit te brengen in verhaalvorm.

Meer specifiek: het uitbrengen na persoons- en plaatsnamen voldoende te hebben veranderd. Op die manier blijft het verhaal herkenbaar voor zij die het aanbelangt, en kan je het tegelijk nog steeds verkopen als "gewoon een verzinsel". .
als het herkenbaar is voor familie, is het herkenbaar, punt.
Willen ze hier toch tegen in gaan dienen ze eerst de link tussen het verhaal en de realiteit te bewijzen. Mochten ze dit toch proberen, dan wordt er hoe dan ook naar het misbruik gekeken, wat - gezien de voorgeschiedenis van mijn echtgenote - voor hen eerder averechts zal werken.

Een paar dagen na dit bezoek maakte mijn vrouw samen met een vriendin de blog aan en begon ze aan het redigeren van haar verhaal. Ik vond het een waanzinnig slecht idee, en neem het in alle eerlijkheid die vriendin serieus kwalijk. Maar ja... gedane zaken nemen geen keer jammer genoeg.

Ik blijf het een emotionele miskleun vinden, zeker aangezien ze het verhaal amper aanpaste. Op de persoons- en de plaatsnamen wou ze geen letter aan haar verhaal aanpassen. Het moest haar verhaal blijven.
dan is het meer dan waarschijnlijk niet aangepast zoals een (deftige) advocaat zou voorstellen. Uw vrouw zal dan ook veroordeeld kunnen worden voor kwaadwillige ruchtmaking.

LeenW

#18 , 10 aug 2015 16:06

En zelfs met een veroordeling is er nog zoiets als "kwaadwillige ruchtbaarmaking".
Een definitie mag je aan een jurist vragen, maar het komt er op neer dat je een bewezen feit niet zomaar mag verspreiden als dit een persoon kan schaden.

Nu ja, aangezien de persoon niet schuldig bevonden is, speelt dit hier niet. Het gaat hier om laster en eerroof.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#19 , 11 aug 2015 08:34

Verdere discussie is eigenlijk zinloos: als mevrouw de blog niet wil verwijderen of aanpassen, dan is dit zo, en kunnen betrokkenen, als ze dit willen, een klacht indienen voor laster en eerroof. Als het zover komt, is het goed mogelijk dat zij dan ook in het gelijk gesteld worden en de auteur van de blog de gevolgen moet dragen (gaande van de blog gewoon opdoeken, tot een schadevergoeding betalen). Vraag is of de betrokkenen effectief klacht gaan indienen, natuurlijk. Meer valt er mijns inziens niet over de zaak te vertellen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke

#20 , 11 aug 2015 12:59

Een definitie mag je aan een jurist vragen, maar het komt er op neer dat je een bewezen feit niet zomaar mag verspreiden als dit een persoon kan schaden.

Nu ja, aangezien de persoon niet schuldig bevonden is, speelt dit hier niet. Het gaat hier om laster en eerroof.
In dit geval mogen alle kranten hun zaak dicht doen.

LeenW

#21 , 11 aug 2015 13:10

In dit geval mogen alle kranten hun zaak dicht doen.
Kranten hebben een informatiserende rol, het kwaadwillige is hier niet van toepassing.

En wie vaker kranten leest, zal merken dat bij kleinere criminaliteit de naam vaak wordt afgekort tot de initialen van de dader.

giserke

#22 , 11 aug 2015 13:20

TS spreekt over een therapeutische reden van haar blog. Wat de therapeutische waarde dan ook mag zijn weet ik niet...

Maar in dit geval speelt dit niet, hier gaat het zoals eerder gezegd over laster en eerroof.

FreelancerIT
Topic Starter

#23 , 11 aug 2015 13:37

De therapeutische waarde is dat ze het niet meer voor iedereen moet verbergen. Ze er eindelijk openlijk over kan spreken. Dat zou de therapeutische waarde zijn.

Van kwaadwilligheid is er hier ook geen sprake.

LeenW

#24 , 11 aug 2015 13:55

De rechter zal dat misschien anders zien..

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#25 , 11 aug 2015 14:41

De therapeutische waarde is dat ze het niet meer voor iedereen moet verbergen. Ze er eindelijk openlijk over kan spreken. Dat zou de therapeutische waarde zijn.

Van kwaadwilligheid is er hier ook geen sprake.
Je zou kunnen tegenwerpen dat je dat ook kan op een blog die niet publiekelijk is en waarbij enkel vrienden en familie een login krijgen om het verhaal te lezen. Het openbaar karakter van een publieke blog zal voor een rechter een veel zwaarder punt kunnen zijn dan de "therapeutische waarde".

Afin, nogmaals, we hebben hier al gezegd wat de gevolgen kunnen zijn. Véél meer kunnen we niet doen, hé...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JaMi

#26 , 16 aug 2015 09:13

De kans dat men veroordeeld wordt voor laster en eerroof, zeker in het geval van beperkte openbaarheid, herkenbaarheid, is quasi nihil.
De kans dat dit voor de correctionele rechtbank komt, is zelfs quasi nihil. En dan is er nog :

http://www.elfri.be/rechtsleer/weblogs- ... k-drukpers

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”