Diefstal LAPTOP + FOTOTAS

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Diefstal LAPTOP + FOTOTAS

#16 , 23 sep 2015 07:09

Meen je dit nu? Dus iedereen die dit ooit heeft meegemaakt moet het gewoon maar vergeten? Het gaat hier om een DSLR + objectief en dergelijke waarvan ik de waarde niet ga noemen. Maar des te meer een reden om het heft maar in eigen handen te nemen. Als je op het rechtssysteem niet kan vertrouwen dan lossen we het zelf maar op. Komen we hiermee in de problemen, dan is 't zo... Wij staan verdorie recht in onze schoenen, worden bestolen en we zouden niets kunnen of mogen doen? Vergeet het.
Het rechtssysteem kan je vertrouwen, net daarom is wat jij wil doen strafbaar. Je hebt nauwelijks een aanwijzing om die persoon concreet als dader te beschouwen, maar toch wil je die persoon zélf aanpakken. Dat is verre van "recht laten geschieden".

Je kan een camerabeveiligingsysteem plaatsen, maar dan moet je daar ook alles mee doen wat daarbij hoort. Dan kan je die beelden rechtsgeldig gebruiken om een dader van diefstal op te sporen.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#17 , 24 sep 2015 11:30

Ik lees nog altijd nergens een bewijs dat de dame in kwestie iets zou gestolen hebben. Bestolen worden is inderdaad niet prettig, maar dan zomaar iemand gaan beschuldigen omdat die persoon in het gebouw geweest is "ongeveer" op het moment dat er gestolen is, is wel kort door de bocht.

Topic starter had beter geen waardevolle spullen achtergelaten op een plaats waar een vreemde er nogal makkelijk bij kan. Dit is zeker geen excuus voor de dief, maar het zou de topic starter wel veel last bespaard hebben. Wees maar zeker dat, indien deze spullen uit de woning gestolen waren, de politie er veel meer werk van zal maken, aangezien het dan ook over inbraak in de gezinswoning ging!

Wat de topic starter kan doen, is eens gaan praten met de buur om te horen of de dame die hij verdenkt ook effectief alleen in het gebouw geweest is. Voor hetzelfde geld zegt de buur dat ze de dame tot aan de voordeur van het gebouw vergezeld heeft voor ze weg ging, en kan ze het bijgevolg niet gedaan hebben. Camerabewaking in de openbare ruimte installeren zal niet zomaar mogen zonder toestemming van de andere bewoners (algemene vergadering). Heft in eigen hand nemen kan wel eens serieus verkeerd uitdraaien als de dame in kwestie klacht indient wegens stalking...

Beste tip hier is inderdaad eBay, Kapazaa, marktplaats, 2ehands, etc... in het oog houden op advertenties die over jouw items zouden kunnen gaan. Bij veel van die sites kan je alerts instellen zodat je een mailtje krijgt indien er een nieuw zoekertje verschijnt dat voldoet aan jouw zoek-criteria (type fototoestel / laptop).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers

#18 , 24 sep 2015 14:03

TS is hier duidelijk heel gefrustreerd, wat te begrijpen valt.

Maar de wet is nu eenmaal duidelijk. Je kan niemand beschuldigen zonder bewijzen. En u kunt niet bewijzen dat die vrouw werkelijk zonder enige twijfel de dader is...
De politie kan ook niets doen, ook hier weer een gebrek aan bewijzen. Zomaar een huiszoeking starten op basis van uw vermoeden gaan ze nooit doen. Dit moet je ook wel proberen te begrijpen.

Toch vraag ik me af hoe die buurvrouw in uw berging kan???
Heeft zij de sleutel tot uw woonst?

Reclame

HDR
Topic Starter

#19 , 24 sep 2015 21:47

Denk niet dat er met de PV code 18 veel zal gebeuren buiten klasseren. Daar ben ik bang voor want het duurt veel te lang vooraleer ik iets hoor van de politie.

Er is geen concreet bewijs, daar hebben jullie gelijk in. Maar ons gebouw bestaat uit slechts twee appartementen. Buiten vandalisme is er nooit iets gebeurd buiten nu deze diefstal. Ingang gebouw ligt niet aangrenzend aan de straat dus niet iedereen kan hier zonder opgemerkt te worden binnen komen.

Wat betreft de sleutel: Deze werd gegeven door mijn onderbuurvrouw aan derden en dit enkel en alleen om binnen te kunnen komen bij de buurbrouw.
Zelfs volgens ons huisreglement is dit tegen de regels, maar daar gaat het niet over. Waarom ik haar verdenk? Wel omdat zoals eerder gezegd zij de enige vrouw was die het gebouw verliet vlak na het gefriemel in onze berging.

Bovendien kreeg mijn vriendin 2 weken geleden een telefoontje van de dochter van de buurvrouw onder ons. Om ons te vragen of wij iets vreemd opmerkten aan die vrouw die hier bij haar moeder komt. Om te weten hoeveel keer ze hier komt en wat ze komt doen. WANT: Volgens de dochter moet ze voor haar moeder de laatste weken sinds die vrouw hier komt, veel meer geld afhalen van de rekening (waar ze de volmacht van heeft).
Ze vermoedt dat die vrouw boodschappen doet voor haar moeder en aangezien de moeder ANALFABEET is en ook geen benul heeft van geld, dat die vrouw daar misbruik van maakt.

OK, terug geen concreet bewijs dat die vrouw onze spullen gestolen heeft, maar bij mij gaat er wel een belletje rinkelen. Mits wat goede wil, tijd en goesting van de politie zou er misschien (wie weet) een zaak snel opgelost zijn maar aangezien ze niet gebruik maakt van de verzwarende omstandigheden welke zijn onrechtmatig gebruik van een sleutel tegen de huisregels in.

Alles hangt ook een beetje af van de goodwill van de dochter om aangifte te doen van het te weinig terug gegeven geld aan de moeder. Maar die dochter is bang om naar de politie te stappen aangezien de toestand en leeftijd van haar mama.

Ook moet ik bekennen dat het niet zo slim was om die tas die dag beneden te leggen, maar in mijn huis (alle dat van de huisbaas) doe ik wat ik wil, leg ik het waar ik het wil en neem ik waar ik het wil. Dan toch als het over goederen staat. :wink: Die tas heeft anders nooit beneden gestaan. Juist voor een opdracht of direct na een opdracht. Die camera hangt nu in de berging en ik moet dus geen sticker hangen, want dat is ons deel van het gebouw en niet gemeenschappelijk.

En diegene die begon over iemand te kloppen of iets dergelijks, dit heb ik nooit gezegd of nooit laten uitschijnen. Mijn bedoeling is gewoon ze zelf in de val te lokken want volgens mij gaan dieven wanneer ze de kans krijgen terug over tot het ontvreemden wanneer er zich een kans voordoet.

Als wij als gewone burger niet meer iets mogen dragen wat we willen, niet meer mogen komen waar we willen (niet waar er een verbod is),
niet mogen rijden met wat we willen in een bepaalde buurt ,of niets meer mogen leggen in onze eigendom waar we willen, dan is justitie heel slecht bezig!!! Want dit wil zeggen dat er gewoon te weinig manschappen zijn voor hoeveelheid wanbedrijven, misdrijven en overtredingen.

En als ze uw zaak dan klasseren, dan ga ik zelf verder met te zoeken naar de spullen. Het wordt tijd dat iedereen eens op zijn strepen begint te staan, want als allemaal zo laks en terughoudend gaan reageren op alles wat er rondom ons gebeurd, dan wordt het alleen maar erger.
Ik weet niet maar ik denk dat veel mensen zoals mij zullen reageren. En ik neem de politie niets kwalijk, laat dat duidelijk zijn. Zij krijgen ook alleen maar de orders.

Vandaar kwam mijn vraag naar het forum wat ik wettelijk kon doen, maar blijkbaar moet het dan via de onwettelijke weg. Want er is blijkbaar niets wettig aan te doen. Want wie komt de politie zeggen dat ik het onderzoek zou kunnen belemmeren. Een onderzoek dat hoogstwaarschijnlijk in de kast belandt. :lol:

HDR
Topic Starter

#20 , 24 sep 2015 21:58

Nog iets. Wie kwam er hier gisteren in een keer onze parking op gewandeld met een brood in haar handen (bestemd voor de onderbuurvrouw)?
Jawel, terug die dame. Ik was net op de parking en ze was al te ver op de parking om gauw weg te wandelen toen ze me zag. Ik ben recht op haar afgestapt toen ze zich snel wou omdraaien, heb recht in haar ogen gekeken en vriendelijk "Bonjour" gezegd. Met schaamrood en het hoofd in de grond is ze bij de buurvrouw binnengestapt. Heel verdacht, want vroeger was ze de eerste die haar hoofd om hoog stak en vriendelijk kon lachen en dag zeggen. HEEL VERDACHT! 't Is nu aan de politie, maar met code 18 (gewone diefstal) gaan ze niet veel doen.

HDR
Topic Starter

#21 , 24 sep 2015 22:09

TS is hier duidelijk heel gefrustreerd, wat te begrijpen valt.

Maar de wet is nu eenmaal duidelijk. Je kan niemand beschuldigen zonder bewijzen. En u kunt niet bewijzen dat die vrouw werkelijk zonder enige twijfel de dader is...
De politie kan ook niets doen, ook hier weer een gebrek aan bewijzen. Zomaar een huiszoeking starten op basis van uw vermoeden gaan ze nooit doen. Dit moet je ook wel proberen te begrijpen.

Toch vraag ik me af hoe die buurvrouw in uw berging kan???
Heeft zij de sleutel tot uw woonst?
Wel ik kwam thuis, gewoonlijk roep ik van beneden op onze hond maar soms doet mijn vriendin de deur van onze woonkamer (eerste verdiep) dicht, en moet ik zelf naar boven. Ik moest gewoon de hond gaan halen, maar mijn vriendin was er al mee gaan wandelen.
Waarop ik iets uit de koelkast nam, dan de buitendeur hoorde open gaan, lawaai aan de berging gehoord. Dus ik dacht, Madam komt thuis. Hond bleef veel te lang weg, dus ben naar de trap gegaan. Enkel au revoir horen zeggen van die dame tegen de buurvrouw en was me van geen kwaad bewust. Dus was de eigenlijke toegang tot het gebouw vergrendeld, maar de onze berging en inkom was niet op slot. Ben dan naar beneden gegaan, cola gaan halen in de berging en onze deur vast gemaakt. Maar aangezien ik me van geen kwaad bewust was, niet opgemerkt dat de zakken weg waren. Pas 's avonds als mijn vriendin wou werken.

HDR
Topic Starter

#22 , 24 sep 2015 22:12

Onze berging en onze inkom is is eenzelfde plaats, niet gezellig maar ja het is zo. Iedereen die hier komt ziet onze rommel direct staan. Gelukkig zijn we bezig aan een nieuwbouw en krijgen we een propere gang en is de berging in de garage.

HDR
Topic Starter

#23 , 24 sep 2015 22:27

2de hands sites afschuimen doen we sinds het voorval elke dag. Maar ik had iets beter in gedachten. Als het lukt zal ik het posten, en was het tegen de regels? Dat is dan jammer. En nee het het is zeker geen mis- of wanbedrijf.

HDR
Topic Starter

#24 , 24 sep 2015 22:34

Wat de topic starter kan doen, is eens gaan praten met de buur om te horen of de dame die hij verdenkt ook effectief alleen in het gebouw geweest is. Voor hetzelfde geld zegt de buur dat ze de dame tot aan de voordeur van het gebouw vergezeld heeft voor ze weg ging, en kan ze het bijgevolg niet gedaan hebben.

Beste tip hier is inderdaad eBay, Kapazaa, marktplaats, 2ehands, etc... in het oog houden op advertenties die over jouw items zouden kunnen gaan. Bij veel van die sites kan je alerts instellen zodat je een mailtje krijgt indien er een nieuw zoekertje verschijnt dat voldoet aan jouw zoek-criteria (type fototoestel / laptop).
Met de buurvrouw gaan praten om te vragen of ze bij de deur is geweest heeft geen zin. Ze was niet mee bij de deur aangezien ze heel slecht te been is en haar enkel heb gehoord onder onze living, vanuit haar hoekje waar ze altijd zit. Heb alleen de dame van wat verder in de gang gehoord.

Jammer dat bepaalde zintuigen niet tellen en zijn het enkel de ogen waarop de politie verder wilt bouwen. Ik had gewoon naar beneden moeten gaan en er achteraan gaan. Maar wie denkt nu dat ze in uw berging zitten te graaien? Had ik het gezien, dan had ik ze direct neer gelegd, maar dat mag ook niet want dat is dagen slagen en verwondingen (terwijl ik ze enkel zou neerleggen). Ik zou nooit iemand slaan, want wil mijn handen niet vuil maken aan gespuis. Alleen als ik zelf bedreigd wordt, dan zou ik mijn vuisten gebruiken.

JPV

#25 , 24 sep 2015 22:44

Jammer dat bepaalde zintuigen niet tellen en zijn het enkel de ogen waarop de politie verder wilt bouwen. Ik had gewoon naar beneden moeten gaan en er achteraan gaan. Maar wie denkt nu dat ze in uw berging zitten te graaien?
als u een digitaal fototoestel, enkele objectieven en een portable in een gemeenschappelijke gang plaatst? Ik.
Had ik het gezien, dan had ik ze direct neer gelegd, maar dat mag ook niet want dat is dagen slagen en verwondingen (terwijl ik ze enkel zou neerleggen).
U mag wél iemand STAANDE houden. Dat principe heet een burgerarrest. Tussen staande houden en "neerleggen" is er echter nog een gigantisch verschil.
Ik zou nooit iemand slaan, want wil mijn handen niet vuil maken aan gespuis. Alleen als ik zelf bedreigd wordt, dan zou ik mijn vuisten gebruiken.
onder "iemand neerleggen" verstaat de gemiddelde mens ook slaan, lijkt me.
En als ze uw zaak dan klasseren, dan ga ik zelf verder met te zoeken naar de spullen. Het wordt tijd dat iedereen eens op zijn strepen begint te staan, want als allemaal zo laks en terughoudend gaan reageren op alles wat er rondom ons gebeurd, dan wordt het alleen maar erger.
besef dat u dan in een normale rechtswereld veroordeeld kan worden tot inbraak (eventueel zelfs met verzwarende omstandigheid bij nacht), huisvredebreuk, laster/eerroof, ... Laat het over aan de politie, geef de dochter van die oude vrouw de raad zélf ook klacht in te dienen en dan is er mogelijk iets mogelijk op dat vlak waardoor ze gemakkelijker een huiszoeking kunnen doen en per toeval de gestolen goederen terugvinden. Maar zomaar zélf stappen nemen is nog idioter dan in Rusland bij het Kremlin in een roze tutu liedjes van Elton John te zingen.

BrainTrain

#26 , 25 sep 2015 09:32

Maar zomaar zélf stappen nemen is nog idioter dan in Rusland bij het Kremlin in een roze tutu liedjes van Elton John te zingen.
Laten we het a.u.b. proper houden, hé :-)

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#27 , 25 sep 2015 14:07

Jammer dat bepaalde zintuigen niet tellen en zijn het enkel de ogen waarop de politie verder wilt bouwen.
De politie gaat weldegelijk af op uw zintuigen, maar u hebt "iemand" in de gang gehoord. U kan onmogelijk enkel met uw gehoord bepalen wie die persoon was, tenzij die persoon ook zou gepraat hebben en u de stem 100% zeker zou herkennen. Of heeft de mevrouw in kwestie zo'n manier van "rommelen" dat u deze kunt onderscheiden van anderen hun manier van "rommelen".

Feit blijft dus dat u niet gezien hebt dat de dame de spullen gestolen heeft. U hebt dingen gehoord en gezien en trekt uw eigen conclusies, die echter niet 100% te verifiëren zijn. En in dit land is men onschuldig tot het tegendeel bewezen is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

HDR
Topic Starter

#28 , 25 sep 2015 17:58

Zij was de persoon die ik gehoord heb aangezien je die stem onmiddellijk herkent. Er was niemand anders in het gebouw dan ik en de buurvrouw en die dame. Daarom dat het verdacht is.

HDR
Topic Starter

#29 , 25 sep 2015 17:59

Jammer dat bepaalde zintuigen niet tellen en zijn het enkel de ogen waarop de politie verder wilt bouwen. Ik had gewoon naar beneden moeten gaan en er achteraan gaan. Maar wie denkt nu dat ze in uw berging zitten te graaien?
als u een digitaal fototoestel, enkele objectieven en een portable in een gemeenschappelijke gang plaatst? Ik.
Had ik het gezien, dan had ik ze direct neer gelegd, maar dat mag ook niet want dat is dagen slagen en verwondingen (terwijl ik ze enkel zou neerleggen).
U mag wél iemand STAANDE houden. Dat principe heet een burgerarrest. Tussen staande houden en "neerleggen" is er echter nog een gigantisch verschil.
Ik zou nooit iemand slaan, want wil mijn handen niet vuil maken aan gespuis. Alleen als ik zelf bedreigd wordt, dan zou ik mijn vuisten gebruiken.
onder "iemand neerleggen" verstaat de gemiddelde mens ook slaan, lijkt me.
besef dat u dan in een normale rechtswereld veroordeeld kan worden tot inbraak (eventueel zelfs met verzwarende omstandigheid bij nacht), huisvredebreuk, laster/eerroof, ... Laat het over aan de politie, geef de dochter van die oude vrouw de raad zélf ook klacht in te dienen en dan is er mogelijk iets mogelijk op dat vlak waardoor ze gemakkelijker een huiszoeking kunnen doen en per toeval de gestolen goederen terugvinden. Maar zomaar zélf stappen nemen is nog idioter dan in Rusland bij het Kremlin in een roze tutu liedjes van Elton John te zingen.
Die spullen stonden niet in een gemeenschappelijke gang, maar in onze eigen traphal. Dus niemand heeft daar iets te zoeken.

JPV

#30 , 25 sep 2015 21:43

Tenzij die traphal afgesloten is, is die gemeenschappelijk.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”