Oplichting, namaak! wat nu

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Oplichting, namaak! wat nu

#46 , 26 mei 2013 15:37

Boos,
U zal toch een onderscheid moeten maken tussen twee zaken
- de strafrechtelijke vervolging met bij schuldig een veroordeling tot vermoedelijk gevangenisstraf en een geldboete voorzien in het strafwetboek het verdere gevolg van die veroordeling is dat ook mogelijke winsten worden verbeurd verklaard en de gerechtskosten fonds slachtoffers voor uw rekening zijn...dit is al in vorige berichten aangegeven. Dat is het gedeelte dat u aan de maatschappij moet vergoeden
Het is de verliezende partij die onder vorm van rechtsplegingsvergoeding ook de tegenpartij(en) voor hun kosten verdediging dient te vergoeden.
- daarbuiten de slachtoffers deze hebben recht op schadevergoeding bestaande uit restitutie van het verloren bedrag en mogelijk ook nog psychische,morele en andere vormen van schadevergoeding.
De strafrechter kan hier al een uitspraak over doen of de zaak voor juiste berekening doorverwijzen naar een burgerlijke rechtbank.
Slachtoffers hebben gezien de lange verjaringstijd van burgerlijke vorderingen wel eventjes tijd om te vorderen.
Dit is de schade die u aan de burgerlijke particuliere slachtoffers moet betalen.

Voorafgaande titel van het Wetboek van Strafvordering: art 26
De burgerlijke rechtsvordering volgend uit een misdrijf verjaart volgens de regels van het Burgerlijk Wetboek of van de bijzondere wetten die van toepassing zijn op de rechtsvordering tot vergoeding van schade. Zij kan echter niet verjaren vóór de strafvordering”.
Burgerlijk wetboek: artikel 2262 bis

En zoals reeds gezegd kan ook belastingen, BTW enz dus alles wat de overheid aan ontdoken en niet betaalde inkomsten heeft gehad vorderen.

U hebt geen keuze tussen ik zal wel gaan zitten of betalen.
En waarom moeten de slachtoffers u zeggen of ze al of niet een advocaat hebben. Ze kunnen zich perfect ter zitting met een advocaat komen of erdoor vertegenwoordigd worden.

En zoals al geschreven eens dat het vonnis kracht van gewijsde heeft en is betekent ... kunnen de slachtoffers hun schade en al hun kosten opeisen en van u vorderen.
De wijze van betekening wordt geregeld in de art. 32 - 47 Ger.Wb. en is geldig voor zowel de betekening in burgerlijke zaken als in strafzaken.
U hebt één maand tijd om in beroep te gaan ... indien niet zal het vonnis aan u betekend worden en is dan definitief en uitvoerbaar.

Het feit dat u geen 'inkomen' hebt doet geen afbreuk op het uitspreken van de straf of de schadevergoeding.
U kan altijd gaan werken.
U hebt geen keuzemogelijkheid in straftoemeting het is de rechtbank die u een straf zal opleggen.

Uw echtgenoot is niet betrokken bij uw proces maar jullie zijn wel gehuwd blijkbaar.

Antwoord in grote lijnen gezien ik geen jurist ben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#47 , 26 mei 2013 20:06

Wat ik wel weet is dat de slachtoffers geen advocaat in armen hebben genomen, zij zullen er alleen staan zonder advocaat, waarom zou ik dan de gerechtskosten betalen? Ik heb mijn advocaat al betaald.
U zal waarschijnlijk de kosten van het proces dienen te betalen. Dat is wat anders dan de rechtsplegingsvergoeding.
En wat als ik aangeef de slachtoffers niet te kunnen betalen in de rechtbank zelf, kunnen zij dan nog protesteren?
U moet ze niet betalen in de rechtbank zelf. U moet ze wel betalen; voor (dat is het beste) of na het proces.
En wat als ik aangeef dat ik dan liever de cel in ga om geen vergoeding te hoeven betalen, kunnen zij nog dan protesteren? Ik heb geen inkomen en daarom dat ik ze niet kan betalen
U zal moeten betalen. Punt. Celstraf heeft daar niets mee te maken. Als u gaat zitten, hebben zij hun geld nog niet, en daarover gaat het.
Zou wel een werkstraf willen uitvoeren etc, maar daar betaal ik de slachtoffers natuurlijk niet mee
Blij dat je dat beseft.
We man werkt weer wel, kan de rechter zeggen tegen mijn man dat hij dan de kosten moet betalen?
Uiteraard. Schulden gemaakt tijdens het huwelijk binden beide partners ; ze zijn een deel van het gemeenschappelijk vermogen. (en dat kan uiteraard negatief zijn).

Ik heb de indruk dat u de ernst van de feiten nog steeds niet beseft.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

boos
Topic Starter

#48 , 27 mei 2013 20:44

Oke ik snap het nu wat beter, ja ben niet zo bekend in deze zaken , wetten etc.
Maar mijn advocaat zij dat ik de gevangenis niet in kan gaan, omdat het hier niet over iets groots gaat.
en als ik in beroep ga, wat gebeurt er dan?

Reclame

Franciscus

#49 , 27 mei 2013 23:19

U moet eerst veroordeeld worden in een vonnis.
Dan moeten er redenen zijn om in beroep te gaan.
Indien het hof dan vind dat er geen redenen zijn maar dat u in feite nog voor meer zaken moet gestraft worden kan het ipv 7 maanden plots x jaar worden
Indien het hof zou vinden dat u gelijk hebt en onschuldig bent wordt u vrijgesproken.
In het eerste geval kunnen de slachtoffers tergend en roekeloos geding inroepen en u daarvoor ook laten veroordelen. Bij verlies betaald u ook die extra gerechts- en rechtsplegingskosten.

Dat is nu uw recht.

Over wel bedrag gaat het in feite?

boos
Topic Starter

#50 , 28 mei 2013 18:00

U moet eerst veroordeeld worden in een vonnis.
Dan moeten er redenen zijn om in beroep te gaan.
Indien het hof dan vind dat er geen redenen zijn maar dat u in feite nog voor meer zaken moet gestraft worden kan het ipv 7 maanden plots x jaar worden
Indien het hof zou vinden dat u gelijk hebt en onschuldig bent wordt u vrijgesproken.
In het eerste geval kunnen de slachtoffers tergend en roekeloos geding inroepen en u daarvoor ook laten veroordelen. Bij verlies betaald u ook die extra gerechts- en rechtsplegingskosten.

Dat is nu uw recht.

Over wel bedrag gaat het in feite?
ongeveer 10.000 euro
wat bedoeld u met vrijgesproken? als ik in de gevangenis zou zitten bedoel je?

Franciscus

#51 , 28 mei 2013 22:59

Neen.
Fase één: proces voor correctionele rechtbank
u hebt volgende mogelijkheden van vrijspraak tot x jaar gevangenis met alle mogelijkheden daartussen.
Dat staat allemaal al hiervoor uitgelegd.

Uzelf of uw advocaat gaan daar, om wat voor redenen u maar kan bedenken, niet mee akkoord.
Met uitzondering van een vrijspraak zou ik wel denken maar vermoedelijk zullen de slachtoffers en het OM dan wel in beroep gaan.
De kans dat u toch onmiddellijk naar de gevangenis zou moeten gaan ...in het geval dat zal wel zo goed als onbestaand zijn.
Fase twee: proces voor het Hof van Beroep.
Daar wordt alles nog eens overgedaan. Dus zowel u als het openbaar ministerie als de slachtoffers kunnen in beroep gaan.
Het Hof zal dan een nieuwe beslissing nemen een arrest.
U kan dan worden vrijgesproken of een andere straf krijgen ook hier zal diegene die verliest de rekening krijgen van gerechts- en andere kosten ook voor de burgerlijke partijen .

boos
Topic Starter

#52 , 28 mei 2013 23:45

Neen.
Fase één: proces voor correctionele rechtbank
u hebt volgende mogelijkheden van vrijspraak tot x jaar gevangenis met alle mogelijkheden daartussen.
Dat staat allemaal al hiervoor uitgelegd.

Uzelf of uw advocaat gaan daar, om wat voor redenen u maar kan bedenken, niet mee akkoord.
Met uitzondering van een vrijspraak zou ik wel denken maar vermoedelijk zullen de slachtoffers en het OM dan wel in beroep gaan.
De kans dat u toch onmiddellijk naar de gevangenis zou moeten gaan ...in het geval dat zal wel zo goed als onbestaand zijn.
Fase twee: proces voor het Hof van Beroep.
Daar wordt alles nog eens overgedaan. Dus zowel u als het openbaar ministerie als de slachtoffers kunnen in beroep gaan.
Het Hof zal dan een nieuwe beslissing nemen een arrest.
U kan dan worden vrijgesproken of een andere straf krijgen ook hier zal diegene die verliest de rekening krijgen van gerechts- en andere kosten ook voor de burgerlijke partijen .
De kans dat u toch onmiddellijk naar de gevangenis zou moeten gaan ...in het geval dat zal wel zo goed als onbestaand zijn

Wat bedoeld u hier mee? Dat de kans groot is dat ik de gevangenis in moet of juist niet

Franciscus

#53 , 29 mei 2013 23:23

Na een vonnis kan de rechtbank op vraag vb van het OM de onmiddellijke aanhouding vorderen.
Als de rechtbank dan de aanhouding uitspreekt wordt u dus door de aanwezige politie direct in de boeien geslagen en overgebracht naar de gevangenis.
Dit totaal los van het feit dat u nog in beroep kan gaan en dat u in beroep mogelijk wel eens vrijgesproken kan worden.
Maar ik denk dat dit dus uitzonderlijk is ... of de rechter zou u als zo een groot gevaar voor de maatschappij moeten beschouwen.

PS ik ken wel enkele gevallen ..laatst in Antwerpen iemand die nogal in het nieuws is gekomen.
en iemand die vervolgt werd voor diefstal in bende bij nacht met een voertuig (winkelwagentje) die zaak is ook voorgekomen en die man ( student) is effectief ter zitting aangehouden.
Dus het komt voor.

Wat u betreft dus als alle procedures afgelopen zijn en u tot een gevangenisstraf veroordeeld zou zijn dan zal u zoals iedereen een gevangenisbriefje krijgen via de kwartierinspecteur om u op datum x om Y uur aan te bieden aan de voordeur van de gevangenis uit uw omgeving.
Als u dat niet doet wordt u (inter)nationaal gesignaleerd en komt u op de opsporingslijst (met foto) van uw lokale politiezone.

boos
Topic Starter

#54 , 30 mei 2013 12:04

Na een vonnis kan de rechtbank op vraag vb van het OM de onmiddellijke aanhouding vorderen.
Als de rechtbank dan de aanhouding uitspreekt wordt u dus door de aanwezige politie direct in de boeien geslagen en overgebracht naar de gevangenis.
Dit totaal los van het feit dat u nog in beroep kan gaan en dat u in beroep mogelijk wel eens vrijgesproken kan worden.
Maar ik denk dat dit dus uitzonderlijk is ... of de rechter zou u als zo een groot gevaar voor de maatschappij moeten beschouwen.

PS ik ken wel enkele gevallen ..laatst in Antwerpen iemand die nogal in het nieuws is gekomen.
en iemand die vervolgt werd voor diefstal in bende bij nacht met een voertuig (winkelwagentje) die zaak is ook voorgekomen en die man ( student) is effectief ter zitting aangehouden.
Dus het komt voor.

Wat u betreft dus als alle procedures afgelopen zijn en u tot een gevangenisstraf veroordeeld zou zijn dan zal u zoals iedereen een gevangenisbriefje krijgen via de kwartierinspecteur om u op datum x om Y uur aan te bieden aan de voordeur van de gevangenis uit uw omgeving.
Als u dat niet doet wordt u (inter)nationaal gesignaleerd en komt u op de opsporingslijst (met foto) van uw lokale politiezone.

Oke nu snap ik het , nee ik denk niet dat ik zo een grote gevaar ben, en het gaat hier niet om tonnen, hooguit 5000
ik wacht het morgen af wat de rechter gaat zeggen, vandaag in de avond ga ik langs mijn advocaat voor laatste besprekingen. Heb wel een beetje schrik eerlijk gezegd, ben nooit veroordeeld geweest in het verleden, en heb nog een blanco strafblad , ik denk dat dit ook een beetje in mijn voordeel speelt

Franciscus

#55 , 30 mei 2013 19:17

Blanco strafblad maar wel tijdens 'vrij op voorwaarden' hervallen.
Een aangehouden en 2 maanden voorarrest.... dus minimaal zal het zo wie zo al 2 maanden gevangenis zijn.
Kan niet anders want anders wordt het nog een proces tegen de staat wegens onterechte vrijheidsbeneming en kan u schadevergoeding 8_) eisen

boos
Topic Starter

#56 , 31 mei 2013 14:07

Blanco strafblad maar wel tijdens 'vrij op voorwaarden' hervallen.
Een aangehouden en 2 maanden voorarrest.... dus minimaal zal het zo wie zo al 2 maanden gevangenis zijn.
Kan niet anders want anders wordt het nog een proces tegen de staat wegens onterechte vrijheidsbeneming en kan u schadevergoeding 8_) eisen
6 weken gezeten geen 2 maanden, u bedoeld dus dat ik minimaal 2 maanden moet gaan zitten?
is dat in aftrek van die 6 weken of?
de procureur eiste 28 maanden cel met uitstel, ik hoor de uitslag pas na 2weken

mava105

#57 , 31 mei 2013 15:38

Ik denk dat BOOS eens moet leren lezen wat er staat. Ander zitten we hier binnenkort aan blz 10

Veebee

#58 , 31 mei 2013 15:56

Of de advocaat om meer uitleg vragen, wat is anders die zijn taak? ;)

Franciscus

#59 , 31 mei 2013 21:36

Hier is het gratis.... :D
28 maanden ... is niet in jaren uitgedrukt wat op zich al een goed teken is.

boos
Topic Starter

#60 , 31 mei 2013 23:08

Hier is het gratis.... :D
28 maanden ... is niet in jaren uitgedrukt wat op zich al een goed teken is.
Hoeveel moet ik minimaal gaan zitten denkt u?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”