Neen, de selfie werd genomen door de vriend. De foto's die verwijderd werden, waren op de GSM van de topic starter (ander toestel dan dat waarmee de selfie genomen werd). Ik denk dat we het ook best aan de agenten overlaten (die uiteindelijk meer over de werkelijke omstandigheden weten dan wij) om te beslissen welke handelingen op dat moment al dan niet gepast zijn. Het is héél erg makkelijk om op basis van de verklaringen van één partij die zich benadeeld voelt, hier te komen roepen dat de agenten sowieso fout gehandeld hebben. Dit weten we helemaal niet! In mijn ogen hebben ze terecht gehandeld.Die agenten vonden het verdacht dat een selfie werd genomen. De persoon die de selfie had genomen heeft deze "voorde ogen van de agenten" verwijderd. Er is verder geen reden meer aanwezig om alle GSM's te onderzoeken.
Zie mijn antwoord hierboven. Als de politie een misdrijf of wanbedrijf vermoed, hebben ze weldegelijk het recht om die dingen in beslag te nemen. Jij, noch ik, noch de politie kunnen op voorhand met zekerheid zeggen of hier sprake is van een misdrijf. Ik ga er dus van uit dat de agenten een redelijk vermoeden hadden van een wanbedrijf / misdrijf. Als de topic starter meent dat hij, noch zijn vriend enige aanleiding gegeven hebben voor zo'n vermoeden, moeten ze naar comité P stappen. De mensen die hier staan te roepen dat de agenten hun boekje te buiten gingen, zijn in weze net hetzelfde aan het doen als waar ze de agenten van beschuldigen: onterechte conclusies trekken!*Het nemen van een selfie noch het prutsen aan je gsm is een wettelijke reden om een gsm in beslag te nemen.
Niet aan de agenten. Die zijn betrokken partij. Het zou nogal lachwekkend zijn om agenten zélf te laten oordelen of ze al dan niet de wet naleven. Gezien de vraag hier is of de agenten wettelijk correct handelden, is het antwoord niet "laat dat aan de agenten zélf om te beslissen", maar wel dat de agenten enkel correct handelden als ze een vermoeden van een strafbaar misdrijf kunnen aantonen. En dat kunnen ze niet op basis van het feit dat er data gewist zouden zijn.Neen, de selfie werd genomen door de vriend. De foto's die verwijderd werden, waren op de GSM van de topic starter (ander toestel dan dat waarmee de selfie genomen werd). Ik denk dat we het ook best aan de agenten overlaten (die uiteindelijk meer over de werkelijke omstandigheden weten dan wij) om te beslissen welke handelingen op dat moment al dan niet gepast zijn.Die agenten vonden het verdacht dat een selfie werd genomen. De persoon die de selfie had genomen heeft deze "voorde ogen van de agenten" verwijderd. Er is verder geen reden meer aanwezig om alle GSM's te onderzoeken.
Dus als de agenten zichzelf vrijpleiten, is alles ok voor jou, maar als de topic starter zichzelf vrijpleit, is dat niet het geval?Het is héél erg makkelijk om op basis van de verklaringen van één partij die zich benadeeld voelt, hier te komen roepen dat de agenten sowieso fout gehandeld hebben. Dit weten we helemaal niet! In mijn ogen hebben ze terecht gehandeld.
Relevant is dat de topic starter hier het recht heeft om te komen "janken" en te vragen of hij mogelijks een punt heeft om klacht in te dienen. Of hij dat al dan niet doet, is voor zijn rekening. Het is echter niet de bedoeling om de OP zijn rekening te maken op basis van veronderstellingen die uit gaan van 'waarschijnlijk hebben agenten toch gelijk'. Ook al is dat bij betwisting in de meerderheid van de gevallen zo, daar is de OP niks mee voor zijn antwoord als hij overtuigd is van het feit dat hij geen strafbare feiten pleegde.Maar dit alles is totaal irrelevant. Relevant is dat de topic starter hier niet moet komen janken, maar klacht indienen bij het comité P, als hij denkt onrechtvaardig behandelt te hebben. Zij zullen dan verder wel beslissen (en ik denk dat ik de uitkomst wel al kan voorspellen, maar bon). Dit is het enige juridisch correcte antwoord dat je hier kan geven.
Héh???? Dus volgende keer als ik tegeneghouden wordt voor een alcoholcontrole, kan ik zeggen: "Mijnheer de agent, u mag mijn papieren niet opvragen, want dit is mogelijk een niet-ge-oorloofde handeling, en u kan dit niet beoordelen, want u bent betrokken partij!"? LOLFNiet aan de agenten. Die zijn betrokken partij.
Verdraai mijn woorden niet. Ik zeg dat het aan de agenten is om in te schatten wat al dan niet gerechtvaardigd is op dat moment. Als de betrokkenen denken dat die inschatting verkeerd is, moeten ze naar comité P stappen.Het zou nogal lachwekkend zijn om agenten zélf te laten oordelen of ze al dan niet de wet naleven.
Janken mag hij altijd, en een klacht indienen ook, maar NIEMAND hier kan op basis van de gegevens die we nu weten, zeggen of hij een punt heeft. Ik denk eerder van niet, aangezien de handelingen die de TS zelf en zijn vriend gesteld hebben. Zonder deze handelingen, zou ik zeggen dat ze wel kans maakten.Relevant is dat de topic starter hier het recht heeft om te komen "janken" en te vragen of hij mogelijks een punt heeft om klacht in te dienen.
Ik maak geen veronderstellingen! Leer lezen, JPV! Die selfie en het wissen van de foto's zijn FEITEN die de TS hier zelf neergepend heeft.Het is echter niet de bedoeling om de OP zijn rekening te maken op basis van veronderstellingen
Dus madame-soleil posts die zeggen: de agenten waren in fout, zijn OK, madame soleil posts die zeggen: ik geef een klacht bij comité P niet veel kans, zijn niet OK?Al dan niet in je glazen bol kijken en daarmee al iets kunnen voorspellen, daarvoor dienen andere fora dan deze. Ik dacht dat ik hierover al duidelijk genoeg was in deze topic. Nieuwe madame-soleil posts zullen verwijderd worden zonder commentaar.
om het met je woorden te zeggen: "Verdraai mijn woorden niet". Het gaat erover dat we hier niet moeten oordelen vanuit de situatie "de agenten zullen het wel weten" als de vraag net gaat over het gedrag van de agenten.Héh???? Dus volgende keer als ik tegeneghouden wordt voor een alcoholcontrole, kan ik zeggen: "Mijnheer de agent, u mag mijn papieren niet opvragen, want dit is mogelijk een niet-ge-oorloofde handeling, en u kan dit niet beoordelen, want u bent betrokken partij!"? LOLFNiet aan de agenten. Die zijn betrokken partij.![]()
En dat was niet de vraag, de OP denkt namelijk al dat de agenten verkeerd waren, maar de OP vraagt of ze een juridisch punt hebben.Verdraai mijn woorden niet. Ik zeg dat het aan de agenten is om in te schatten wat al dan niet gerechtvaardigd is op dat moment. Als de betrokkenen denken dat die inschatting verkeerd is, moeten ze naar comité P stappen.
Agenten mogen idd niet optreden op basis van hun eigen goeddunken, ze moeten de wet volgen. En die weg zegt dat ze mogen optreden en de GSM in beslag mogen nemen, maar niet zonder aanwijzing van een strafbaar feit. Het verwijderen van foto's is geen vermoeden van een strafbaar feit.Als agenten niet meer mogen optreden op basis van hun eigen goeddunken, kunnen ze gewoon niet meer werken. Dat ze niet op eigen houtje een huiszoeking moeten gaan doen, OK, maar voor een GSM in beslag te nemen, hebben ze geen papier van de onderzoeksrechter nodig. Een vermoeden van een misdrijf of wanbedrijf is voldoende.
gelieve dat dan ook niet zomaar te stellen.Janken mag hij altijd, en een klacht indienen ook, maar NIEMAND hier kan op basis van de gegevens die we nu weten, zeggen of hij een punt heeft.
je veronderstellingen gaan niet over de foto's, je veronderstellingen gaan hierover:Ik maak geen veronderstellingen! Leer lezen, JPV! Die selfie en het wissen van de foto's zijn FEITEN die de TS hier zelf neergepend heeft.
Politie kan inderdaad de GSM's in beslag nemen maar zal daar toch een heel goede reden moeten voor hebben en een gemotiveerd PV voor dienen op te stellen.
Nogmaals (tot treurens toe): op het moment dat de GSM's in beslag genomen werden, was het ENKEL aan de agenten om te beslissen of het een gerechtvaardigde handeling was of niet. Niemand hier was erbij, en de TS was de "tegenpartij", dus enkel de agenten konden op dat moment een beslissing nemen. De enige info die we hadden was: 1. Vriend van TS heeft een foto genomen, en 2. TS zelf heeft data van zijn GSM verwijderd op het moment dat de agent vroeg deze te mogen bekijken. In mijn ogen is dit reden genoeg om de GSM's in beslag te nemen (en ik geef ook mee dat ik de kans zeer groot acht dat Comité P hetzelfde denkt). Anderen vinden van niet. OK, maar NIEMAND hier kan sowieso zeggen dat de agenten in fout zijn. Nogmaals: Comité P kan hierover beslissen.Het gaat erover dat we hier niet moeten oordelen vanuit de situatie "de agenten zullen het wel weten" als de vraag net gaat over het gedrag van de agenten.
En daarop zeg ik: gezien handeling 1. en 2. denk ik niet dat je een punt hebt. Anderen denken hier anders over. Da's hun goed recht.En dat was niet de vraag, de OP denkt namelijk al dat de agenten verkeerd waren, maar de OP vraagt of ze een juridisch punt hebben.
De feiten die de TS toegeeft, kunnen perfect wijzen op mogelijke strafbare feiten. Wie zegt dat de foto van de agent niet genomen werd om anderen te waarschuwen dat er agenten aankwamen? Ik zeg niet dat dit met zekerheid te zeggen is, maar je kan zo'n vermoeden hebben. Voldoende voor de politie om te vragen de GSM's te mogen nakijken. Allemaal interpretatie. Noch ik, noch jij moeten hier een oordeel over vellen. Comité P zal dit wel doen.Agenten mogen idd niet optreden op basis van hun eigen goeddunken, ze moeten de wet volgen. En die weg zegt dat ze mogen optreden en de GSM in beslag mogen nemen, maar niet zonder aanwijzing van een strafbaar feit. Het verwijderen van foto's is geen vermoeden van een strafbaar feit.
JPV die over "nuance" gaat spreken? Laat me niet lachen!De nuance dat de politie wel eens ongelijk zou kunnen hebben, ontbreekt hier volledig. Vandaar dat ik en anderen reageerden.
Inderdaad, daar ga ik nog altijd van uit. Ik ben niet van plan mijn mening te wijzigen, omdat jij daar een probleem mee hebt, JPV. Je bent God de Vader niet.je veronderstellingen gaan niet over de foto's, je veronderstellingen gaan hierover:
"Ik ga er dus van uit dat de agenten een redelijk vermoeden hadden van een wanbedrijf / misdrijf."
Voila. Perfect antwoord. En wie gaat dit beoordelen? Inderdaad, Comité P. Niet jij, noch ik, noch de TS. Zoals in een goede rechtstaat betaamt, ga ik er van uit dat de agenten in kwestie niet in fout zijn, tot het tegendeel bewezen werd. En gezien feiten 1. en 2. zie ik geen enkel deftig bewijs, zelfs begin van bewijs, dat de agenten niet correct gehandeld hebben.Verder verwijs ik naar Franciscus, die hier topic wel enige expertise kan in aantonen:schreef:Politie kan inderdaad de GSM's in beslag nemen maar zal daar toch een heel goede reden moeten voor hebben en een gemotiveerd PV voor dienen op te stellen.
Wegens geen bewijsmateriaal. Iets wat je met video apparatuur al wat makkelijker bij elkaar krijgtNiet het comité P beoordeeld dat maar een rechter.
Bij mijn weten leven we nog altijd in een rechtstaat dus de beoordeling over het zijn de regels gevolgd is een taak van de rechtbank.
Hoogstens zal comité P op klacht op op vraag een onderzoek instellen. In de meeste gevallen zal dat trouwens via de geijkte kanalen (procureur de s Konings) naar Intern toezicht gaan.
Wanneer er een PV is opgesteld en alles volgens het boekje is gebeurd is het dan ook einde verhaal.
PS meer den 75 % van de klachten bij comité P worden trouwens zonder gevolg geklasseerd.
feitelijk fout. De agenten hebben niet meer beslissingsrecht dan de burger zelf. Deze kon zich daartegen verzetten en ging in het gelijk gesteld worden op basis van de info die jij en ik hebben van deze zaak.Nogmaals (tot treurens toe): op het moment dat de GSM's in beslag genomen werden, was het ENKEL aan de agenten om te beslissen of het een gerechtvaardigde handeling was of niet.Het gaat erover dat we hier niet moeten oordelen vanuit de situatie "de agenten zullen het wel weten" als de vraag net gaat over het gedrag van de agenten.
Wie zegt dat de foto van de agent niet genomen werd om anderen te waarschuwen dat er agenten aankwamen? Ik zeg niet dat dit met zekerheid te zeggen is, maar je kan zo'n vermoeden hebben. Voldoende voor de politie om te vragen de GSM's te mogen nakijken. [/quote]dat is niet voldoende. En opnieuw insinuaties.De feiten die de TS toegeeft, kunnen perfect wijzen op mogelijke strafbare feiten.
je vermeldt hier verschillende keren comité P. Het comité P heeft echter geen rechstreekse tuchtbevoegdheid over politieagenten. Het is uiteindelijk de rechtbank, zoals iemand anders hier zei, die zal oordelen of er sprake is van een strafrechterlijke fout.Allemaal interpretatie. Noch ik, noch jij moeten hier een oordeel over vellen. Comité P zal dit wel doen.