Goedenavond
Ik had graag jullie raad en advies gekregen mbt een (online) fraudegeval dat mijn schoonvader overkomen is.
In mei van dit jaar stelde mijn schoonvader vast dat er verschillende transacties waren uitgevoerd op zowel zijn spaar- als zichtrekening en bankautomaten in Antwerpen. In totaal was er voor om en bij de 7000 euro overgeschreven naar andere rekeningen en afgehaald in 2 verschillende bankautomaten zonder dat hij er erg in heeft gehad. Hij heeft bij vaststelling onmiddellijk contact opgenomen met KBC en aangifte gaan doen bij de politie.
Om een heel lang verhaal zo kort mogelijk te maken, KBC weigert tussen te komen in het ontvreemde bedrag met als voornaamste reden dat hij zelf zijn response code zou hebben doorgegeven aan de fraudeurs en op die manier toegang hebben gekregen tot zijn bankrekeningen en in zijn naam verschillende transacties hebben kunnen uitvoeren (over een periode van +- 48u).
Mijn schoonvader vermoed dat hij deze gegevens niets vermoedend heeft doorgegeven bij het aankopen (tenminste, dat dacht hij) van schoenen op een malafide website (zo is later gebleken) nl. Hannah Martin/Angela Taylor. Zeker is hij daar niet van, maar dat maakt voor KBC zelfs niet uit want ze verwijten hem grove nalatigheid.
De bank besluit dat indien hij zelf niet kan aantonen hoe de fraude heeft kunnen plaatsvinden, hij dus geen aanspraak maakt op een tussenkomst/vergoeding.
Ik dacht te weten dat het eigenlijk omgekeerd hoort te zijn en de bank deze grove nalatigheid moet kunnen aantonen?
Wij zijn nu alles aan het doen om alsnog te kunnen achterhalen hoe dit is kunnen gebeuren. Helaas dateert dit voorval al van april van dit jaar en kunnen we geen beroep meer doen op browsergeschiedenis of het herstel van verwijderde mails.
Kunnen jullie ons nog bijstaan met enig advies?
Mvg
Robbie