Stalking door ex-man - hoe kan dit gestopt worden?

triumphgtsix
Topic Starter

Stalking door ex-man - hoe kan dit gestopt worden?

#1 , 22 jul 2009 23:27

Mijn zus is gescheiden en wordt constant bestookt met SMS-en van haar ex-man, zelfs bedreigingen dat hij haar iets zal aandoen. Bij politie krijgt ze hiervoor geen gehoor. Financieel heeft ze het niet breed. Hoe kan de stalking gestopt worden. Waar kan zij hiervoor terecht?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie

#2 , 23 jul 2009 00:22

Hoezo bij de politie krijgt zij geen gehoor?

Ze moet telkenmale zich tot de politie wenden om klacht neer te leggen wegens belaging en telkenmale opnieuw aangeven wat er gebeurd is. Men kan bij dergelijke zaken niet blijven stilzitten...

Trouwens, een advocaat die de zaak nabij opvolgt, kan ook steeds wat druk op de ketel houden (en gezien uw financiële opmerking, vermoed ik dat een pro Deo advocaat zou kunnen worden aangevraagd?)
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Vandebos

#3 , 23 jul 2009 09:11

Bovendien kan uw zus ook vragen aan haar gsm provider om op haar nummer bepaalde gsmnummers te blokkeren..

En voor de rest klacht neerleggen bij de politie, eisen dat ze hun werk doen... Stalking is juist één van de weinige misdaden waar de actie moet uitgaan van de gestalkte vooraleer de politie kan ingrijpen..

Raad uw zus eens dringend aan een gesprek met de comissaris te regelen de volgende keer dat men weigert haar klacht te noteren.
Bij telefonische klachten kan ze ook steeds vragen doorverbonden te worden naar de wachtmeester.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jul 2009 17:06

Ja hoezo geen gehoor.
Vraag naar een officier als men niet wil registreren.
Het niet registreren van een strafbaar feit is een 'verzuim ambtsplichten en wordt intern zwaar bestraft'

Je kan ook eerst naar slachtofferzorg vragen en daar eventjes uw uitleg doen - deze zullen u dan wel begeleiden.

Buiten stalking is dat ook nog een inbreuk inzake wat wordt genoemd - intra familiaal geweld. Dat is nationaal een topic.
Hiervoor moet men zo wie zo een PV opstellen. Bij mijn weten zal officier bij heterdaad - arresteren - Parket bevestigen en zelfs laten voorleiden.
In nogal wat gevallen wordt er een onderzoeksrechter aangesteld die dan betrokkene zal vrijlaten MET voorwaarden.

Je kan altijd raad vragen bij vb politie Antwerpen cel intra familiaal geweld - vragen naar Ingrid Stals tel 03/320.92.30

Franciscus

#5 , 28 jul 2009 17:10

ps wachtmeester is iets uit een lang verleden 2001 - voor het samengaan van en het opstarten van een 'geintegreerde politie op twee nivo's. (federaal en lokaal).

Mocht het in uw zone toch niet lukken - laat iets weten dan geeft ik nog wat 'zeer' nuttige adressen en info.

3399AAaa

#6 , 30 jul 2009 07:34

inderdaad moet de politie hier gevolg aan geven. maar in grote steden wordt nogal eens wat verticaal geklasseerd.

is uw zus goed genoeg ter taal? ik bedoel: misschien is het handig dat ze eens iemand mee neemt naar de politie die sterk in de schoenen staat en daar eens 'op tafel klopt' of inderdaad naar een officier vraagt. Door het gebrek aan serieuze opleiding is de kwaliteit van de meeste agenten niet om over naar huis te schrijven. u moet wat geluk hebben met de agent die voor u staat als u een klacht indient en pv laat opmaken.

u mag vooral geen schrik hebben van de politie en moet op uw rechten staan en EISEN dat ze hun werk doen. dikwijls is het al voldoende dat ze één maal bij die stalker langsgaan om hem te doen stoppen.

Franciscus

#7 , 30 jul 2009 16:50

een klacht tegen 'alleen' stalking is een van de weinige echte klachtmisdrijven. Dat wil zeggen dat slachtoffer zeer uitdrukkelijk MOET zeggen dat ze vervolging wenst.
Indien niet in PV wordt het door parket en niet de politie geseponeerd.
Nogal wat mensen komen van alles vertellen en willen dan dat politie PV opstelt. Politie zal dat enkel doen als het een strafbaar feit is.
Van nogal wat feiten denken de mensen dat het strafbaar is of omdat zij dat vinden ... maar dat is het dus dikwijls niet.

Men moet reeds duidelijk weten wat men wil of een adequate omschrijving kunnen geven van het gebeuren.

In principe zijn officieren ( hoofdinspecteurs zijn officieren van gerechtelijke politie) beter geschoold om hierover te oordelen.

En om het verhaal iets duidelijker te krijgen verwijs ik dikwijls de mensen om eerst naar de dienst slachtofferzorg te vragen daar de uitleg te doen en deze mensen zullen het verhaal mee helpen structuren.

Mijn ervaring is dat dat helpt.

Voor de rest zie mijn vorige antwoorden
Laatst gewijzigd door Franciscus op 30 dec 2011 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

psycho

#8 , 08 dec 2009 14:55

ik wordt ook gestalkt door ex-vriend, na een jaar begin je dat beu te geraken. klachten indien bij de politie helpt niet. hij wordt dan ondervraagd en zit dan te liegen dat hij zwart ziet en zegt juist het omgekeerde.

dus na diverse klachten in te dienen, toch een advokaat ingeschakeld en hij ging het voor de procureur brengen.

hopelijk doet dat iets uit.

kan ik eigenlijk schadevergoeding eisen na wat hij me allemaal aangedaan heeft? nu ja, iemand die geen geld heeft, kan toch niet betalen of zijn er andere middelen voor? hij staat nl aan het ocmw.

roderidder
Contacteer: Website

#9 , 08 dec 2009 16:11

Art. 29. Wetboek van strafvorderig
Iedere gestelde overheid, ieder openbaar officier of ambtenaar die in de uitoefening van zijn ambt kennis krijgt van een misdaad of van een wanbedrijf, is verplicht daarvan dadelijk bericht te geven aan de procureur des Konings bij de rechtbank binnen wier rechtsgebied die misdaad of dat wanbedrijf is gepleegd of de verdachte zou kunnen worden gevonden, en aan die magistraat alldesbetreffende inlichtingen, processen-verbaal en akten te doen toekomen.

RR

3399AAaa

#10 , 08 dec 2009 16:14

ik heb ooit ook al eens een 'nalatige' agent voor mij gehad. eventjes gezegd dat ik comité P zou verwittigen, en er ook contact mee opgenomen. dat hielp

Franciscus

#11 , 08 dec 2009 19:02

In onze maatschappij kan het niet dat je niet geholpen wordt - maar opgelet zoals reeds gezegd alles wat men bij de politie gaat vertellen is daarom geen strafbaar feit.
Dan is men weer boos omdat er geen PV wordt opgesteld - wel politie MAG voor die feiten zelfs geen PV meer opstellen.
Een goede uitleg en wat inlichtingen hoe en wat helpen dan.
Je kan bij twijfel dan altijd eens vragen een officier te spreken en daarna eens met de commissaris bellen.
Ook zijn er nog een aantal diensten waar je nog terecht kan voor een klacht
Ik denk hier 1- bij de korpschef - 2 -bij de burgemeester - 3 -bij de dienst algemene inspectie - 4 - bij het comité P - 5- bij de tuchtmagistraat parket 6- bij het parket-generaal - 7-bij de stedelijke ombudsdienst -8-bij de nationale ombudsdienst- 9- bij de minister bevoegd voor - 10 - bij de Koning - 11 bij het Europees hof van de rechten van de Mens- 12-bij het hof van Straatsburg - 13- bij de pers - TV - dagbladen om uw verhaal te doen ...
Geloof me ik ben er nog enkele vergeten.
Wat mondigheid van van de burger kan dat tellen -- en dan is men soms nog niet tevreden.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 30 dec 2011 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

psycho

#12 , 09 dec 2009 09:20

ik ben gewoon naar de advokaat gestapt en die ging het voorleggen bij de procureur. dus ik wacht af. sinds ik nu al meermaals klacht heb neergelegd, moet ik zeggen dat mijn stalker al 2 dagen van hem niets laat horen. dat is ook al iets. maar ja, hopelijk blijft het zo.

roderidder
Contacteer: Website

#13 , 09 dec 2009 10:59

Heb je kids psycho?

RR

psycho

#14 , 09 dec 2009 11:01

Heb je kids psycho?

RR
nee gelukkig!

charlotteameye

#15 , 23 dec 2011 20:26

Dag iedereen,

ik ben een studente journalistiek aan de Arteveldehogeschool. Ik maak mijn afstudeerproject dit jaar over stalking en belaging, in het bijzonder bij ex-partners. Ik kwam op dit forum en wil bij deze een warme oproep doen voor getuigenissen. Ik weet dat het een heel delicaat thema is, maar dat is ook de reden waarom ik er rond wil werken. Ik wil het probleem meer in kaart brengen en toelichten.
Bij deze wil ik ook zeggen dat, wie zou willen getuigen, dat eventueel onder een schuilnaam zou kunnen doen als hij of zij dat wil. Ik wil iedereens privacy natuurlijk respecteren. Daarnaast wordt het stuk niét gepubliceerd. Enkel mijn docenten krijgen het te lezen. Het stuk wordt natuurlijk enkel sterker met de juiste getuigenissen, daarom dat ik ernaar op zoek ben.

Als jullie iemand zouden kennen die bereid is, of dat zelf zouden zijn, laat mij aub iets weten. Mijn e-mailadres is charlotte_ameye@hotmail.be.
U kan mij ook sturen mocht u eerst wat informatie willen krijgen.

Ik wil jullie alvast hartelijk bedanken voor de medewerking.
Vriendelijke groetjes,
Charlotte

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”