Mag ik mij verdedigen tegen een aanstormende fietser ?

JohnD
Topic Starter

Mag ik mij verdedigen tegen een aanstormende fietser ?

#1 , 09 feb 2010 03:42

Situatie die mij en anderen reeds meerdere malen moet overkomen zijn.

Ik stap uit een bus aan de rand van de rijweg in feite dus het fietspad. Een fietser die met snelheid nadert heeft lak aan de reglementering en belt alsof hij wil zeggen "maak dat ge wegkomt of stap terug op de bus".

Op dat ogenblik ben ik van oordeel dat er 2 mogelijkheden zijn: je springt weg of je geeft de aankomende fietser een trap opdat hij jou niet zou aanrijden. Ik ben van oordeel dat hij op dat ogenblik zijn fiets als wapen gebruikt en ik het recht heb mij te verdedigen, vandaar die trap. Dat hij er vanaf komt met een aantal ernstige schaafwonden of een gebroken been is zijn geluk.

De vraag is, mag ik mij op die manier verdedigen ? Ik kan altijd natuurlijk nog argumenteren dat ik niet meer kon wegspringen en verplicht was de fietser weg te trappen om niet overreden te worden.

Ik heb het op die manier reeds een aantal malen opgelost, en die fietsers zullen het wel niet meer doen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie

#2 , 09 feb 2010 07:50

"Proportionaliteit"?
"Wettige zelfverdediging"??

Ik heb er toch ernstig mijn vragen over :lol:
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

sniper

#3 , 09 feb 2010 12:34

dat is een vraagje voor de overheid

die hebben nl de zwakke weggebruikers zo opgevoed dat ze denken alles te mogen
wanneer er dan twee verschillende zwakke weggebruikers tegenover mekaar staan, hebben ze wel vergeten de rangorde vast te stellen

er is een nieuwe wegcode komende, hopelijk wordt het daarin een beetje duidelijke
hoewel ik niet veel verwacht van mr schouppe
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

JohnD
Topic Starter

#4 , 09 feb 2010 17:43

"Proportionaliteit"?
"Wettige zelfverdediging"??
Ik heb er toch ernstig mijn vragen over :lol:
Idd. ja maar ik wil het hier zelfs nog niet uitbreiden met brommers.

Kijk het zit zo: 1) ofwel spring je weg en is alles opgelost.
2) ofwel kan je niet meer wegspringen maar heb je nog juist de "presence d'esprit" om dat aanstormend wapen van je af te schoppen.
3) zorg je ervoor dat die persoon jou niet "kan" aanrijden en verdedig je jezelf. Dit laatste houd in dat je eventueel nog wel de tijd zou kunnen gehad hebben om weg te springen.

Een fietser of brommer die wetens in willens aangestormd komt terwijl een bus zijn passagiers laat uitstappen gebruikt in dat geval zijn vervoermiddel als wapen. En zo zijn er veel die absoluut niet van plan zijn te stoppen. Ze werden dus zeker als het ware niet "verast".

Als iemand bvb wetens en willens door het rode licht rijd, ben jij dan verplicht uit te wijken ? Iemand die zijn voorrang van rechts niet wil verlenen ? Ben jij verplicht uit te wijken ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”