Venster van voorgevel ingeslaan

dorinka
Topic Starter

Venster van voorgevel ingeslaan

#1 , 10 feb 2010 21:34

Beste, Ik had al informatie gevraagt over iemand die bij ons het raam en rol luik heeft beschadigd met een baksteen. Dit gebeurde op 2 december'09. Wetende wie dit gedaan had heb ik klacht ingediend, en pv laten opstellen. Mijn verzekering heeft een expert laten komen om de schade op te nemen. Gisteren heeft mijn verzekering laten weten dat de gedaagde niets wil betalen, heeft tenslotte ook geen verzekering. Mijn verzekering steld nu voor de volledige kosten op ons te nemen want al laten wij dit regelen via een vrederechter kan de gedaagde weigeren te komen. Er komt dus een proces,wat maanden kan duren. Hebben het huisje pas gekocht in juni, en betreden eind oktober 2009.Hebben al veel kosten gehad, en er zullen nog volgen. Wij betalen de lening(redelijk veel) maandelijks af.Dus hebben wij momenteel het geld niet liggen voor een nieuw rol luik en raam.Verliezen zo en zo verwarming, licht en de sfeer van buiten. De gedaagde is al bekend van de politie.Een advocaat nemen zou ons duurder zijn dan een rol luik en venster. Tenslotte is de zaak met die polyvalente opslagplaats nog bezig en hebben we daar al advocaat voor.Dus twee verschillende zaken via onze advocaat zou een pakje kosten.Wat kunnen wij doen ? Vriendelijke groeten.
Geboren in Schaarbeek, sinds 2004 wonende in Antwerpen.
Werk in een beschutte werplaats te Boom.
Interesses; Op de hoogte zijn van het medisch vlak, nieuwe wetenschappelijke ondervindingen over ziektes , operaties... Rechtvaardigheid van de mens.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 feb 2010 22:03

Euhhh, je hebt een verzekering voor schade door derden, je betaald daar jaarlijks een leuke som voor, die verzekering voorziet in rechtsbijstand en nu komen deze u voorstellen dat de schade die zij veronderstelt worden te dekken door uzelf betaald zou worden omdat zij geen mogelijkheid zien de som terug te vorderen van diegene die de schade heeft aangericht???

Dat u de franchise dient te betalen tot daar aan toe, maar de rest gaat me toch een beetje ver. U bent verzekerd voor die schade, de verzekeringsfirma dient u te vergoeden middels de polis, hoe zij hun geld terugkrijgen van diegene die de schade heeft veroorzaakt is uw probleem niet... Waarom anders in godsnaam een verzekering nemen?

dorinka
Topic Starter

#3 , 10 feb 2010 22:15

Euhhh, je hebt een verzekering voor schade door derden, je betaald daar jaarlijks een leuke som voor, die verzekering voorziet in rechtsbijstand en nu komen deze u voorstellen dat de schade die zij veronderstelt worden te dekken door uzelf betaald zou worden omdat zij geen mogelijkheid zien de som terug te vorderen van diegene die de schade heeft aangericht???

Dat u de franchise dient te betalen tot daar aan toe, maar de rest gaat me toch een beetje ver. U bent verzekerd voor die schade, de verzekeringsfirma dient u te vergoeden middels de polis, hoe zij hun geld terugkrijgen van diegene die de schade heeft veroorzaakt is uw probleem niet... Waarom anders in godsnaam een verzekering nemen?
Ja, dat vraag ik mij ook af. Een vraagje meer wanneer ik er persoonlijk naar toe ga deze week. Want de gedaagde heeft niets ontkend tegen over de politie toen hij werd ondervraagt. Ondertussen verliezen wij veel energie ( verlichting overdag ) extra warmte, ik wou het venster met nieuwjaar versieren met lichtjes bv. Ondertussen hoe met de gedaagde ? Als dit maanden kan duren ? Bij wijze van praten kan ik morgen in het geniep zijn auto vernielen ? Dus wetten in eigen handen nemen ? Wij zijn al voor de 3de maal duppe in die stad.
Interesses; Op de hoogte zijn van het medisch vlak, nieuwe wetenschappelijke ondervindingen over ziektes , operaties... Rechtvaardigheid van de mens.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 feb 2010 22:19

Waarschijnlijk hebben ze in hun brandverzekering geen verzekering voor vandalisme. Ook niet duidelijk welke verzekeringspolis ze hebben aangesproken, misschien was het de rechtsbijstand uit de familiale polis....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dorinka
Topic Starter

#5 , 10 feb 2010 22:26

Waarschijnlijk hebben ze in hun brandverzekering geen verzekering voor vandalisme. Ook niet duidelijk welke verzekeringspolis ze hebben aangesproken, misschien was het de rechtsbijstand uit de familiale polis....
Wat het ook mag zijn, weer eens kosten voor ons. De gedaagde heeft geen enkele verzekering. Hij is ook gekent als geweldadige man in die straat, maakt bij hem zelf het boeltje soms kort en klein...alsook zijn vriendin.

Vandebos

#6 , 10 feb 2010 22:37

en familiale verzekering?

dorinka
Topic Starter

#7 , 10 feb 2010 23:29

neen Mr Vandebos, zij hebben geen enkele verzekering, ik denk zelf geen mutualiteit. Hij werkt regelmatig in het zwart. nadien wel verklaard werk voor 3-4 maand. Zijn wil is wet, gebruikt regelmatig niet legalen middelen, verkoopt ook... kan heel agresief zijn. zo ziet de gedaagde er uit. wilt niet meeleven in de maatschapij.

Vandebos

#8 , 11 feb 2010 01:26

Niet zij, jullie.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 feb 2010 18:13

Er is PV opgesteld - dat is via de politie gegaan en is een strafbaar feit nl vernieling/beschadiging van stedelijke afsluitingen.
Dit is een zaak die via parket bij de strafrechter komt. U kan uw rechtsbijstandsverzekering (brand of familiale) om een advocaat vragen om uw zaak te verdedigen voor de strafrechter.
Vrederechter is enkel voor burgerlijke geschillen.
Uw burgerlijke partijstelling bij de strafrechter is trouwens kosteloos en gaat iets sneller dan via burgerlijke rechtbank.
Heb je een PV nr? kan je dat hier eens geven - aan de samenstelling en codes kan men veel zien.
U dient gehoord te zijn - gevraagd schadebestek binnen te brengen bij de politie en u had een attest klachtneerlegging slachtoffer moeten krijgen - tegenwoordig worden die zelfs opgestuurd via slachtofferzorg met de post.

j.demoor

#10 , 12 feb 2010 10:01

“Art.4...Onverminderd...kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden, nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift, in zoveel exemplaren als er betrokken partijen zijn, kosteloos verkrijgen dat het gerecht dat uitspraak heeft gedaan over de strafvordering, uitspraak doet over de burgerlijke belangen...”(17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING).

‘Er komt dus een proces’ laat u toe voornoemd art.4 toe te passen,zonder advocaat.

Verzekeringen zijn onderworpen aan de contractvrijheid tenzij de wet anders bepaalt.

Indien u zich beroept op uw ‘woning’-verzekering ,onderzoek dan vooraf zorgvuldig in uw polis of zij ook schade door derden (‘vandalisme‘) dekt.

Indien u zich beroept op uw verzekering burgerlijke aansprakelijkheid (=‘familiale’) dan dekt deze enkel de schade die u aan derden berokkent. Indien u daarbij een rechtsbijstandsverzekering hebt dan kan deze u rechtsbijstand verlenen ook voor de schade die derden aan u berokkenen .Onderzoek daartoe zorgvuldig uw polis.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

dorinka
Topic Starter

#11 , 21 feb 2010 23:07

Er is PV opgesteld - dat is via de politie gegaan en is een strafbaar feit nl vernieling/beschadiging van stedelijke afsluitingen.
Dit is een zaak die via parket bij de strafrechter komt. U kan uw rechtsbijstandsverzekering (brand of familiale) om een advocaat vragen om uw zaak te verdedigen voor de strafrechter.
Vrederechter is enkel voor burgerlijke geschillen.
Uw burgerlijke partijstelling bij de strafrechter is trouwens kosteloos en gaat iets sneller dan via burgerlijke rechtbank.
Heb je een PV nr? kan je dat hier eens geven - aan de samenstelling en codes kan men veel zien.
U dient gehoord te zijn - gevraagd schadebestek binnen te brengen bij de politie en u had een attest klachtneerlegging slachtoffer moeten krijgen - tegenwoordig worden die zelfs opgestuurd via slachtofferzorg met de post.
Beste Mr francicus, u vroeg het pv nr van uw proces-verbaal;AN. 50.L3.008520/2009. Wat laat aan u doorgegen( attest van klachtindiening ) Het kan mintens en jaar aanslepen. Zijn pas verhuisd in een bestaand huis, omdat de voorige eigenaar van het appartement ons niet gezegd had dat hét over een polyvalente opslagplaats was...tot ik midden Jan 2009 toch ons adres wou zetten. De verhuurder eist nu 5000 euro schade vergoeding omda hij zogezegt niet wist dat wij er woonden waar wij zonder ons nooit verstopte voor de buitenwereld dat wij er in woonde. Eind Juni tekenen voor het huisje waar wij nu zijn. ( Afbetaling ongeveer 950 eu voor het huisje Kunnen de kosten van het venster en rol luik niet betalen, tenslote zijn wij al bezig met een advocaat betreffende dat appartement, hebben er al Heel kosten aan gehad, anderen zullen nog komen voor ons huisje, Beste ,wij kunnen DIE KOSTEN VAN VANDALISME NIET VOORSCHIETEN. Alle hulp zou van harte welkom zijn, Vriendelijke groeten S.V

Franciscus

#12 , 23 feb 2010 18:25

PV is niet van politie zone Antwerpen - in elk geval is er schade en als u een familiale verzekering hebt - staan die (meestal) toe dat de schade hersteld wordt -
probleem zal idd dan zijn als tegenpartij geen verzekering heeft kan er geen onderlinge (tussen verzekeringen) regeling getroffen worden.

U hebt blijkbaar al een advocaat voor een andere zaak - wat let u hem deze zaak eventjes voor te leggen - hij heeft dan alle documenten en kan dus zeer gericht antwoorden.

PS al eens gedacht aan sociale dienst van uw werk of sociale dienst van ocmw of gemeente --- die hebben meestal ook mensen die juridisch redelijk goed geschoold zijn.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 23 feb 2010 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

dorinka
Topic Starter

#13 , 23 feb 2010 18:55

PV is niet van politie zone Antwerpen - in elk geval is er schade en als u een familiale verzekering hebt - staan die (meestal) toe dat de schade hersteld wordt -
probleem zal idd dan zijn als tegenpartij geen verzekering heeft kan er geen onderlinge (tussen verzekeringen) regeling getroffen worden.

U hebt blijkbaar al een advocaat voor een andere zaak - wat let u hem deze zaak eventjes voor te leggen - hij heeft dan alle documenten en kan dus zeer gericht antwoorden.

PS al eens gedacht aan sociale dienst van uw erk of sociale dienst van ocmw of gemeente --- die hebben meestal ook mensen die juridisch redelijk goed geschoold zijn.
Beste,is die PV dan niets waard ? Komt er dan geen proces tegen de gedaagde ?

Franciscus

#14 , 23 feb 2010 19:18

Enkel dat het PV niet van politie zone Antwerpen is. Ik ken niet alle codes van buiten maar code Antwerpen per toeval wel dat is alles. Zo is AN: arrondissement Antwerpen. 50: parketcode misdrijf - hier vernieling -- code 37 - is zedenfeiten ... zie reeks op VTM? - De lettercijfercode geeft de politiezone aan en dan komt het PV nr. Het volledige nr zoals door u gegeven is ook het parketnummer. Sedert enkele jaren is het nr bij de politie ook het parketnummer.

Uw verzekeringen regelen de schadevergoeding ondering.
De rechter bepaald los van dit alles de schade. Als er al een onderlinge regeling is wordt daar rekening mee gehouden.
Is er geen onderlinge regeling tussen de verzekeringen dan zal de rechter op basis van alle facturen de materiale schade bepalen - ook kosten die gemaakt zijn om alles in orde te brengen om vb tijdelijk uw raam dicht temaken - extra verstook wegens open raam enz enz kunnen verhaald worden.
Tevens de morele schadevergoeding kan gevraagd worden ..
Je ziet men heeft een aantal type van schadevergoeding die men dan voor de rechter kan vragen ( of je ze krijgt is dan weer een ander verhaal - we zijn niet in Amerika )..
Om dat alles goed te begeleiden voor de rechter kan je van uw rechtsbijstandverzekering ( in bepaalde gevallen) een advocaat krijgen die uw rechten zal verdedigen.

dorinka
Topic Starter

#15 , 31 mar 2010 10:32

Beste,
Eindelijk nieuws verkregen via de buurt waar die persoon die ons venster en rolluik vernielde. Hij zou moeten voorkomen, en een boete betalen die hij in drie of vier maal mag afbetalen. De feiten dateren van 2 december 2009. Zijn vriendin is zo braaf geweest om mij een berichtje op mijn GSM te versturen twee weken geleden dat ik mijn aanklacht moest intrekken anders kreeg ik problemen. Mijn man is ter plaatse geweest, bij die personen en gezegd dat die...zever moest stoppen en dat wij tenslotte slachtoffer zijn met de gebroken venster en rolluik.Zo vernam hij een paar huizen verder over de boete en het voorkomen. Over hoeveel en wanneer hij moet voorkomen wist de gebuur niet, wel over een afbetaling. Ik ben nu wel nieuwschierig voor het vervolg, ik had ook ondertussen al geschreven naar Procureurs des Konings ter att van X. Ik weet niet of dit hier iets mee te maken heeft mijn schrijven maar ik wou gerechtheid. Weet iemand wat het vervolg zou zijn ? Alvast bedankt

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”