Onterechte Vandalisme Beschuldiging! HELP!

CZN
Topic Starter

Onterechte Vandalisme Beschuldiging! HELP!

#1 , 24 mar 2010 17:28

Hallo,

dit is mijn eerste post hier, ik heb wat hulp nodig wegens een onterechte beschuldiging betreffende vandalisme aan een persoonswagen.

Op nieuwjaarsnacht/morgend was ik samen met een vriend van mij op stap. We hadden wat gedronken dus we waren niet nuchter, wat niet abnormaal is op een nieuwjaarsnacht volgens mij. Maar we waren zeker niet stomdronken, we wisten zeker en vast nog meer dan 100% wat we deden.
Het was nogal druk op straat en dus veel lawaai en activiteit. We waren op zoek naar een pitazaak, om daarna met de trein naar huis te gaan. we liepen een klein eindje wat sneller om zo niet teveel tijd te verliezen (de trein wacht niet).
Op die moment komt er een politiewagen langs die ons tegenhoudt, en zegt dat wij een achteruitkijkspiegel van een auto zouden kapotgestampt hebben, er zou zelfs een getuige geweest zijn... Natuurlijk ontkennen wij dat. We waren wel wat luidruchtig door de straat aan het lopen, maar ik ga mij echt niet bezighouden met nutteloze vandalenstreken! We genoten gewoon van het 'nieuwjaarsgebeuren'.

We moesten mee naar het bureau, waar we na 1 uur cel werden verhoord, en net hetzelfde als hierboven hebben verklaard, we hebben alletwee identiek dezelfde verklaring afgelegd.
De getuige zou ons aangewezen hebben op straat.
Na het verhoor lieten ze ons gaan en gingen we richting station om de trein naar huis te nemen.
Aangezien we niets gedaan hadden, gingen we er vanuit dat we hier niets meer over gingen horen, en dat gebeurde ook...

Tot vandaag.... krijgt mijn vriend (ik zelfs niet? wat ik niet snap) een brief van de politie dat hij naar het bureau moet komen voor een nieuwe verklaring.
Daar zegt de agent dat er een getuige is die alles gezien heeft, en dat hij dus beter alles toegeeft voor een minnelijke schikking. Als hij bij de vorige verklaring zou blijven komt er een zaak van waar hij (met behulp van de getuige) zeker schuldig bevonden zou worden, + nog extra boetes en een strafblad zou krijgen.
Hij krijgt 1 dag om te beslissen.

Wij snappen dit echt niet, hoe kan dit?
ik had de getuige gezien vlak voor ik de politiewagen in moest stappen, en hij was zeker al boven de 60, en wieweet zelf wel onder invloed van alcohol of iets anders. De straat was nogal druk en er waren nog vele andere mensen op stap.
Hoe kan 1 simpele getuigenis, zoals hierboven uitgelegd, HET bewijs zijn om 2 andere mensen onterecht schuldig te bevinden en laten betalen voor dingen die echt niet gebeurt zijn?

Dat is toch geen gerechtigheid?
Hebben jullie info hierover, wat wij zouden kunnen ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mar 2010 17:54

Alleen de rechter kan u schuldig verklaren, niet de politie.

Meer dan de waarheid vertellen kan je niet doen. Doe dat dan en wacht verder af. Vraag in je verklaring met de getuige geconfronteerd te worden.

scorpioen

CZN
Topic Starter

#3 , 24 mar 2010 18:03

Bedankt.

Maar als we het ontkennen, en dus bij onze 1ste verklaring blijven, bestaat de kans dat we zelfs meer moeten betalen dan dat we het gewoon toegeven (en dus eigenlijk gewoon liegen...)
dit is zo onlogisch, als ik de waarheid vertel, krijg ik en vooral mijn vriend blijkbaar, zelfs de kans nog extra boetes + een strafblad te krijgen.
Hoe groot is de kans dat dit zou gebeuren dan?

Reclame

Franciscus

#4 , 24 mar 2010 18:37

Kristallen bol??

U bent gehoord - uw vriend ook - er zijn getuigen punt
Parket onderzoekt de zaak en laat personen uw vriend terug ondervragen - mogelijk is er een beschrijving.
Parket vindt voldoende elementen om zaak verder te zetten en stelt schikking voor.
U gaat daar op in of niet
Parket gaat verder en zal u dan dagvaarden voor correctionele of politierechtbank ( hangt af van het soort van vandalisme - ingewikkeld niet).

Of parket seponeert nu de zaak.

Dit zijn zoveel onbekende elementen dat regel een echt van toepassing is.

oa uw gebruik van de woorden luidruchtig - gedronken - stomdronken...

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 mar 2010 20:12

Bedankt.

Maar als we het ontkennen, en dus bij onze 1ste verklaring blijven, bestaat de kans dat we zelfs meer moeten betalen dan dat we het gewoon toegeven (en dus eigenlijk gewoon liegen...)
dit is zo onlogisch, als ik de waarheid vertel, krijg ik en vooral mijn vriend blijkbaar, zelfs de kans nog extra boetes + een strafblad te krijgen.
Hoe groot is de kans dat dit zou gebeuren dan?
Confrontatie eisen met de getuige is het enige wat jullie kunnen doen. Aangezien jullie er zeker van zijn dat jullie geen schade hebben aangericht en de getuigenis dus niet overeenstemt met de werkelijkheid moeten jullie de waarheid blijven vertellen. Zoniet leggen jullie een valse verklaring af en dat is strafbaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen

#6 , 24 mar 2010 21:54

Zoniet leggen jullie een valse verklaring af en dat is strafbaar.
Een beklaagde mag liegen. Dat is niet strafbaar.

scorpioen

Franciscus

#7 , 25 mar 2010 16:05

Neen, niet doen als u het niet gedaan hebt dan moet u niet zeggen dat u het gedaan hebt.
Alleen kunnen de indiciën wel zo zijn dat alles in uw richting wijst.
Het is een rechter die uiteindelijk beslist.
Maar Parket zal niet dagvaarden als er geen kans tot veroordeling is hoor.

ongelukbelaagd

#8 , 26 mar 2010 15:37

Enne...is die getuige onpartijdig?
Neem nu dat het zijn wagen is, of die van zijn zoon, dochter, kennissen, vrienden,...
Misschien ook iets dat de politie mag onderzoeken?
En doet hij dat nog meer? Valselijke beschuldigingen uiten?
En inderdaad vragen om een face-to-face met de getuige.
Ik zou in ieder geval bij de waarheid blijven.
En alles doen om jullie onschuld te bewijzen...

Veel volk op straat, donker, .... ziet die man nog wel goed? ...

lucgescheiden

#9 , 14 jun 2010 18:48

Hij kon toch nog genoeg zien om zijn gsm-toetsen terug te vinden.... :-p
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus

#10 , 14 jun 2010 18:59

O ja en nu mag een verdachte zelfs zwijgen ( wet franchimont)

lucgescheiden

#11 , 14 jun 2010 19:33

De vraag blijft natuurlijk hoe dit zwijgen door de rechtbank moet worden begrepen.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”